Permalänk

Boombox restaurering!

Hej Sweclockers!

Jag håller på att renovera en gammal boombox jag hittat hos grannen. Köpt nya element och förstärkare, m

http://www.ladda-upp.com/bilder-a/thumbs/large/boombox-939.jp...

Jag har lite problem med reglage och försöka få alla gamla reglage användbara.
Stereon har tex en varvmätare på bandspelaren som gör 0-999. Varför? :/ Iaf så vill jag använda denna mätaren till att hålla koll på batteriet åt mig Däremot vet jag inte hur. Därför vänder jag mig nu efter mycket googlande till experterna här på SC!

Reglaget ser ut så här:
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/reglage-320.jpg

Det andra problemet jag har (än så länge) är går det göra om ett rattreglage till ett skjutreglage. (För volym)

Länka gärna till någon hemsida där man kan lära sig såna här saker om ni vet något bra ställe.

Tack på förhand!

//Joel

Permalänk
Medlem

Bandräkneverket som batteri indikator är nog inte så enkelt samt om du skulle styra det med en microprocessor och tex en stegmotor så skulle detta dra mycket batteri, så detta är att glömma.

Sen att göra om en vrid potentiometer till ett skjut är inte helle det lättaste du lär ju förmodligen ha tag på en logaritmisk potentiometer
i "skjut utförande" typ:

http://shop.ebay.com/i.html?_kw=slide%20potentiometers&_clu=2...

Men du lär ta reda på vad du har för Kilo ohm värde, samt hur du monterar "poten" och hur du kopplar den osv det blir lite jobb men inte ömöjligt.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk

Det skjutreglaget som du skickade bild på är precis ett sådant som redan sitter i stereon jag bygger om.
Det med att ta reda på Kohm också vidare. Hur gör jag de?

Det kan väl aldrig vara så enkelt att man bara löder nya sladdar från ratt-reglaget till skjut-reglaget?

tack för snabbt svar!

Permalänk
Medlem

varvräknaren hade stor funktion, när det kommer till musik så kunde man indexera låtarna på ett band genom att skriva upp vid vilket nummer låten började

detta fungerade på exakt samma sätt på t.ex. bandstationen till c64
spola tillbaka bandet, nollställa och sedan spola fram till den nuffran spelet fanns

/Daniel

Permalänk
Medlem

Kom ihåg, använd inte Turbo Bass för mycket för då kan det gå riktigt illa

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParaZide:

varvräknaren hade stor funktion, när det kommer till musik så kunde man indexera låtarna på ett band genom att skriva upp vid vilket nummer låten började

detta fungerade på exakt samma sätt på t.ex. bandstationen till c64
spola tillbaka bandet, nollställa och sedan spola fram till den nuffran spelet fanns

/Daniel

Dagens ungdom, ingen koll på nått

Permalänk
Medlem

hehe, förjävligt

som lillasyrran som berättade att hon precis hade sett back to the future och "den var ju jättebra" då blev det lite kortslutning i mitt huvud, känns fail att se den för första gången när man är 19... men nu kanske hon ser ljuset i tunneln och inser att det finns "gammal" film som är bra... fast den tanken har man ju haft inför andra individer och det har ju gått sådär

wow det blev off topic så det skrek om det, sorry

/Daniel

Permalänk

Jag blev rätt nyligen informerade av min kusin som i sin tur fick informationen av sin moder. Måste säga att varvräknaren var en skitbra funktion nu när jag fick veta vad man använda den till. Däremot känner jag mig lite dum då jag faktiskt ägde flera bandspelar i min ungdom. Fast jag var väl kanske född precis på gränsen när den försvann.

Jag lovar alla nostalgiker att jag ska försöka behålla så mycket av funktionerna och utseendet som möjligt.
Däremot försvinner nog fuhnktionen att kunna spela upp banden, men det kommer åtminstone att snurra.

@KRQKAN - Jag kan tänka mig att turbo bassen skulle bli alldeles för mycket för mig :P. Däremot förstår jag inte hur man kunde få ut ljud ur burken. När jag kollade på innehållet så var det 1par mid-range och 1par diskanter. Diskanterna var bara 2 metallplator som var ihoplimmade. Jag har aldrig sett såna och fatta inget.

@ParaZide - Jag drömmer fortfarande om en flygande skatebord. Kan inte fatta hur sega vi är på skateboard utvecklingen.

PS: När jag får alla delar och bestämt mig för att sätta igång så kommer mer bilder. Nur måste jag bara lista ut vad jag behöver köpa in. Batteri, laddare och förstärkare är på väg. Högtalarkitet har jag redan och mycket smågrejer så som sladdar m.m. har jag i vedskjulet tillsammans med annat gott

Permalänk
Rekordmedlem

Det är piezodiskanter, det är kristaller som vibrerar, du har samma saker i tex mobiler.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är piezodiskanter, det är kristaller som vibrerar, du har samma saker i tex mobiler.

Coolt trodde det bara var lurendrejerier!
Såna diskanter kanske man ska kolla lite närmare på. Är dom dyra/bra/fula osv?

Permalänk
Rekordmedlem

Billiga och med få undantag rätt dåliga, det är därför de sitter i billiga enheter, vem trycker i en diskant för några tusen i en burk för 2000kr ? riktigt bra diskanter är dyra, mycket dyra..de görs idag ofta i diamant eller beryllium.
Fostex har gjort bra piezoelement, men de flesta använder motorola eller snarare dess avknoppningar, men motorola var de som gjorde dem komersiella, de är prisvärda i enkla konstruktioner, om de är snygga är en smaksak, "bra" är de i princip aldrig.
http://en.wikipedia.org/wiki/Piezoelectricity

De används även inverterat, dvs om du trycker eller skakar den ger den en ström ut, de används ofta i givare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

piezodiskante är vanliga i just boomboxar och billigare PA system. Man kan kanske inte jämföra dem med en vanlig diskant med med rätt bas/mellan element så fungerar dem väldigt tillfredsställande Fördelen är väll priset, att de klarar väldigt höga ljudnivåer, överlag väldigt effektiva och dessutom behöver dom inte mycket till filter om ens något.

I HIFI system har dem ingen plats.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

Okej jag får kanske kolla vidare på det i nästa projekt eller så Intressanta prylar iaf.

Någon som har något svar på vad jag ska göra med volymreglagen?

Fick för övrigt lite grejer från kjell o co idag Jag har däremot insett att jag har köpt en för klen laddare. iaf om jag ska kunna spela samtidigt som jag laddar.

Vilken laddare borde jag skaffa för att kunna ladda och spela samtidigt?
Laddare: artnr: 44530 på www.kjell.com
batteri: artnr: 32828

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ju helt omöjligt att veta hur mycket effekt du behöver, men du behöver ju mera än den effekt du spelar med, och du har ju inte talat om tekniska data på förstärkeriet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är ju helt omöjligt att veta hur mycket effekt du behöver, men du behöver ju mera än den effekt du spelar med, och du har ju inte talat om tekniska data på förstärkeriet.

Jag har beställt en Lepai TA2020 här är allt jag vet. Behöver ni veta något mer så säg bara till så tar jag reda på

Specifications:
RCA Input ,Can be plug in with Ipod,MP3/MP4
Mini size easy to installation by DIY without manual, especially good fit for car, motorcycle bike,boat, every where!
Compact Size: 120mm (D) X 147mm (W) X 42mm (H) weight:280g
It has Blue LED light ring round Volume Knob;Bass/Treble tuning.
Aluminum alloy solid case and also easy to distribute the heat.

Feature
T-Amp IC Tripath TA2020-20
Output Power 2 x 20W @ 4ohm, 2 x 12W @ 8ohm
Signal-to-Noise Ratio (SNR) 98dB
Dynamic Range 98dB
IHF-IM Distortion 0.1% @ 1W, 4ohm
THD Distortion
0.03% @ 9W, 4ohm
0.1% @ 10W 4ohm
0.1% @ 6W 8ohm
10% @ 23W 4ohm
10% @ 13W 8ohm

Power Efficiency
81% @ 20W, 4ohm, 88% @ 12W, 8ohm

Input Sensitivity 200mV
Audio IN: RCA X1 & 3.5mm earphone jack x 1
Power socket (5.5mm/2.1mm) x 1

Output
Speaker OUT (Left) x 1 pair (+ / -)
Speaker OUT (Right) x 1 pair (+ / -)
Power Indicator (Blue LED) x 1
Power Supply input DC 12V~14.6V5A

Dimensions
(W)147mm x (H)42mm x (D)120mm
Weight 300g
Black

Permalänk
Rekordmedlem

Beroende på önskad laddtid så bör nog nätdel/laddare kunna ge nån ampere, batteriet är på 7Ah och med den laddare du valt tar det ju 20h att ladda fullt, men du bör inte tömma ett blybatteri. förstärkaren drar max 5A och att ladda med mer än 1/3 Av batterikapaciteten är nog dumt, så absolut max belastning är då ca 8A, jag tror inte det är realistisk, men om du batterispelat o vill spela normalt o ladda hyffsat snabbt samtidigt så kanske 4A är vad som krävs, kolla på en mc laddare http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Batter... det är inte helt optimalt, men en avancerad laddregulator blir nog för dyrt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är överlag inte rekommenderat att använda nätanslutna laddare samtidigt som du spelar om laddaren inte specifikt är konstruerade för att göra detta. Batterierna mår dessutom överlag bättre om du laddar dem långsamt och undviker snabbladdning.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Skrivet av SmOOthy:

Det är överlag inte rekommenderat att använda nätanslutna laddare samtidigt som du spelar om laddaren inte specifikt är konstruerade för att göra detta. Batterierna mår dessutom överlag bättre om du laddar dem långsamt och undviker snabbladdning.

+1

En vanlig laddare lämnar alldeles för mycket rippel spänning och kan (och kommer) förstöra elektroniken!

Om man skall ladda samtidigt som man har elektroniken inkopplad så skall man använda tex en Ctek laddare som är konstruerad för att användas samtidigt som man laddar och lämnar väldigt låg rippel spänning.

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Skrivet av Slweedlen:

Okej jag får kanske kolla vidare på det i nästa projekt eller så Intressanta prylar iaf.

Någon som har något svar på vad jag ska göra med volymreglagen?

Fick för övrigt lite grejer från kjell o co idag Jag har däremot insett att jag har köpt en för klen laddare. iaf om jag ska kunna spela samtidigt som jag laddar.

Vilken laddare borde jag skaffa för att kunna ladda och spela samtidigt?
Laddare: artnr: 44530 på www.kjell.com
batteri: artnr: 32828

En ctek MXS 3.6 (700kr) eller en MXS 5.0 (800kr) funkar fint och är gjorda för att ladda batteriet samtidigt som det används.

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk

Okej. Jag får nog hålla mig till laddaren jag har nu då och helt enkelt ladda när de inte används.
Lite jobbigt att behöva ladda i 20h bara
menbetyder de att jag måste koppla ur batteriet varje gång jag ska ladda?

Rekommenderas ett gel-batteri ist? Min kusin kör med gel-mc-batteri fren biltema. Han laddar och spelar samtidigt.

Permalänk
Skrivet av Slweedlen:

Okej. Jag får nog hålla mig till laddaren jag har nu då och helt enkelt ladda när de inte används.
Lite jobbigt att behöva ladda i 20h bara
menbetyder de att jag måste koppla ur batteriet varje gång jag ska ladda?

Rekommenderas ett gel-batteri ist? Min kusin kör med gel-mc-batteri fren biltema. Han laddar och spelar samtidigt.

Du behöver inte plocka bort kablarna under laddning men det skadar inte att göra det. Det tar ju endån inte många sekunder att koppla bort dom

Gel batteri eller vanligt syra batteri har inget att göra med rippel strömmen. Dock så är ett gel batteri kanske att föredra då det inte finns någon större risk för läckage eller liknande och du behöver inte underhålla det på samma sätt.

Hälsa din kusin att förr eller senare så kommer hans slutsteg att dö pga att han laddar samtidigt som han spelar om han inte har en ordentlig laddare.

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk

Okej, jag kommer nog inte ta bort under laddning, men jag kommer ha strömbrytare
Kusin har typ samma laddare som jag, men för gel.

Hur räknar jag ut vad jag kan få ut i speltimmar på batteriet?
Kan någon hjälpa mig vidare i potensiometer frågan?

Volym reglage:
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/reglage-320.jpg

Löd punkter:
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/lodpunkt-446.jpg
Jag har gjort markeringar på bild nummer ett. Röd är de ställen som ström går igenom. Blå är enbart för att hålla fast potensiometern. Tror jag iaf

Fick paket från kjell o co idag :)!
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/kjell-362.jpg

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är piezodiskanter, det är kristaller som vibrerar, du har samma saker i tex mobiler.

Öppna och kolla.. svar nope.

Piezo är någon tiondels milimeter tunna, i mobiler är det med membran till och med, piezo saknar membran av samma typ.

Så nej, det är inte samma i mobiler, inte ens min Alcatel HB100 från 1996.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB