Permalänk
Medlem

Fick en ide... dum eller idiotisk?

Jag hade inom kort tid tänkt att beställa ett ihopplock ifrån Inet, med bland annat en i5 2500K och en Antec Kühler 620. hade tänkt att stoppa ned allt i en Fractal Design Define R3.

Då jag ändå kommer bytta ut kylaren så undrar jag om man kan plocka bort flänsen och använda fläkten i den kylaren som följer med till att ventilera chassit?
Bättre än att bara kasta det eller?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Borde funka såsom jag ser det - det enda som kan vara i vägen är ju dock en kort sladd till fläkten. Om fläkten sen är något att hänga i julgranen har jag inte den blekaste om - men det borde ju vara bättre än ingenting!

Permalänk
Medlem

"dum eller idiotisk?"

Tycker idén låter bra, om de är 120mm är det ju lugnt, fläkt är fläkt, bara den flyttar luft

Visa signatur
Permalänk
Medlem

så länge radiatorn kyls så kan du ju återandvända den medföljande fläkten såklart miljövänligt ^^

Visa signatur

Familj - Vänner - Datorer - Öl

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Då jag ändå kommer bytta ut kylaren så undrar jag om man kan plocka bort flänsen och använda fläkten i den kylaren som följer med till att ventilera chassit?
Bättre än att bara kasta det eller?

Menar du att du skulle återanvända fläkten från Intels boxkylare? Den är nog rätt tätt integrerad i själva flänsen och inte helt trivial att få ut... Och det är ju ingen jättebra fläkt heller. Går säkert att göra nått med den om man är kreativ, men vete 17 om det är värt besväret egentligen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Köp en ny fläkt för 100 spänn och släng skiten från intel-kylaren tycker jag

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

Vet att jag testade detta med en utav mina gammla cpu fläktar. 4pin, om du kopplar in den till 3pin så går den på fullt ös hela tiden och för då ett jekla liv, såvidare du inte kopplar in den till en fläktkontroll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Antielefant

Fläkten som följer med på Intel's stockkylare är rent skräp, lägg 70:- på en Nexus 120mm istället.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync