Tillverkare som gör snygga, 'cleana' funkis-chassin?

Permalänk
Medlem

Tillverkare som gör snygga, 'cleana' funkis-chassin?

Hej, jag ska kanske köpa nytt chassi då det jag har släpper in för mkt damm. Men jag hittar inga chassin som lillbrorsan (min personliga datakonsulent) tycker är bra, som samtidigt är snyggt. Eller rättare sagt dom han tipsat om har jag inte tyckt vart snygga och själv har jag inte hittat nåt heller som jag verkligen gillat som det jag redan har:

Det behöver absolut inte vara i borstad alluminum och se ut som detta, men ville bara ge en hint om vad jag har för smak. Minimalistiskt och snyggt, inte en massa blinkande grejer och sånt. Det kan vara gjort typ i NASA-plast och var tokfunkis ala 60-tal osv

Ja, det är förstås inte det viktigaste, men jag skulle gärna vilja kombinera nåt snyggt - och grymt. Det behöver inte vara å tyst, men gärna inte släppa in nå damm och vara robust och funktionellt och verkligen igenomtänkt.

Känner ni till några sådana tillverkare eller speciella chassin?

Permalänk
Medlem

Ja de är väl lian-li och fractal design som ja vet iaf

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför inte använda det du har och sätta upp lite dammfilter om du bara vill byta pga damm.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Okej, jag ska kolla upp fractal design! Du förresten såg en tråd nu här om Desktop chassi, kan man stoppa in det man har i datorn nu i Lian li chassit i ett desktop chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Varför inte använda det du har och sätta upp lite dammfilter om du bara vill byta pga damm.

Jag vet inte, brorsan klagar över det här chassit och säger att jag ska byta och jag har fått nåt fel ju det var väl du som svarade i andra tråden, så att datorn inte vill starta och jag har inte råd att grejerna ska gå sönder i den, och brorsan tror att det är för att jag hade datorn på en gigantisk typ bast-matta som när jag tog bort den såg dolde 2 cm finkorning damm :/ (gick inte att lyfta bort den och städa eftersom att så mycket skit stod på mattan.

Permalänk
Rekordmedlem

Antec performance one serien är stilrena och presterar dessutom bra, de är rätt vuxna i designen, inget blink.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VagenTG:

Jag vet inte, brorsan klagar över det här chassit och säger att jag ska byta och jag har fått nåt fel ju det var väl du som svarade i andra tråden, så att datorn inte vill starta och jag har inte råd att grejerna ska gå sönder i den, och brorsan tror att det är för att jag hade datorn på en gigantisk typ bast-matta som när jag tog bort den såg dolde 2 cm finkorning damm :/ (gick inte att lyfta bort den och städa eftersom att så mycket skit stod på mattan.

Ah okej, men chassit är ju bara att tömma på alla komponenter, städa rent, få dit dammfilter och sen inte ställa den på den där mattan igen så är det ingen risk att du har sönder nåt pga chassit.
Men kan förstå varför du tänker så också, fast känns ändå onödigt på nåt sätt om du gillar det i övrigt

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

FD Arc Mini tycker jag ser ut å vara precis vad du letar efter..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Stavfel och missat mellanslag
Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag hittade detta chassi, är det bra och hur blir det med damm och det? Är det dammfilter överallt där det behövs, det är ju t.ex. ett nät högst upp som inte verkar ha dammfilter, men det kanske inte behövs? http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=242&area=usa Silverstone Fortress 2

Permalänk
Permalänk
Medlem

Lian Li har dammfilter som man fäster direkt på fläktarna. Detta chassi borde ha sådana men annars finns det till exempel DemciFlex som man fäster på utsidan.

Permalänk
Skrivet av VagenTG:

Jag hittade detta chassi, är det bra och hur blir det med damm och det? Är det dammfilter överallt där det behövs, det är ju t.ex. ett nät högst upp som inte verkar ha dammfilter, men det kanske inte behövs? http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=242&area=usa Silverstone Fortress 2

Alla de tre 180 mm fläktarna i botten har dammfilter som är lätta att ta ut och rengöra, även nätaggregatet får ett dammfilter så ja det finns dammfilter överallt där det behövs. Det finns inget för 120 mm fläkten i toppen men det behövs inte. Jag har haft chassit i lite mer än ett halvår nu och man ser knappt ett dammkorn i datorn. Fruktansvärt bra chassi, kan inte göra något annat än att rekommendera det, värt varenda slant. Känns mycket exklusivt och välbyggt.

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående, Silverstone Fortress II är en klockren låda om du inte nöjjer dig med lite sämre kvalite.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

www.chieftec.eu/index.php?option=com_content&task=view&id=24&...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Är det där bra, kan inte hitta nån review på det.

Permalänk
Medlem

Ska själv slänga på ett Core 3000 till min dator. Kommer med punkter och åsikter när jag byggt klart

Permalänk
Medlem
Skrivet av VagenTG:

Är det där bra, kan inte hitta nån review på det.

Chieftec var awesome! 2001 eller så. Jämfört med nyare chassis så saknas... allt. Dammfilter, hål i moderkortsplåten, kabeldragningshål, USB3. Positiva som kan sägas är att de är billiga; och att hårdiskburen med sina rails faktiskt håller hårdiskar tysta och svala.

Lian li.. Såsom http://www.inet.se/artikel/6903507/lian-li-pc-a77fa-silver är väl det chassit jag skulle rekommendera. Kör man utan någon fjompig optisk enhet och kanske dödadar LEDsen så vore den drömmen.

Permalänk
Medlem

1 http://www.inet.se/artikel/6903507/lian-li-pc-a77fa-silver släpper in dam. men köp till damfilter och rengör dom en gång i månaden

2 http://www.inet.se/artikel/6900680/fractal-design-define-r3-s... snyggt och tar bort mkt oljud har båda chassina och är nöjd med båda

Permalänk
Medlem

Säg till om du ska göra dig av med Lian Li-chassit för en billigt slant. Då är jag spekulant.

Vore jag dig skulle jag köpa dammfilter och klippa till. Sätta där det behövs. Billigast. Bäst.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Säg till om du ska göra dig av med Lian Li-chassit för en billigt slant. Då är jag spekulant.

Vore jag dig skulle jag köpa dammfilter och klippa till. Sätta där det behövs. Billigast. Bäst.

Aha, vad vill du pröjsa för det och bor du i närheten av Gbg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Chieftec var awesome! 2001 eller så. Jämfört med nyare chassis så saknas... allt. Dammfilter, hål i moderkortsplåten, kabeldragningshål, USB3. Positiva som kan sägas är att de är billiga; och att hårdiskburen med sina rails faktiskt håller hårdiskar tysta och svala.

Allt negativt du säger känns oviktigt faktiskt då jag inte känner igen problematiken men smaken är som baken dvs. delad.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av VagenTG:

Aha, vad vill du pröjsa för det och bor du i närheten av Gbg?

Bör ej i götet. Tyvärr skulle det nog bli ett skambud just nu eftersom mina andra LL-chassin funkar (kanske byter i vinter till LGA2011 på desktop:en dock och nytt chassi kanske).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Ja R3orna är djävulskt fina!

Visa signatur

Ogai

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Allt negativt du säger känns oviktigt faktiskt då jag inte känner igen problematiken men smaken är som baken dvs. delad.

Jag har ett chieftec chassi som varit i bruk nu sen.. Ja ungefär 2001. Det är nästan identiskt med det du har, bara att det är en bravo version; så inte mesh i fronten. Så både chieftec nätagget och chassit har jag haft i bruk i över tio år, så jag säger verkligen inte att det är skräp. Stadig låda, att bygga om oxå. Ett bra chassival, 2001.

Nu som sagt: för ungefär samma prispunkt som ett chieftec chassi få man ljuddämpning, dammfilter, etc..etc.. etc. Huvudsakliga anledningen till att jag grinar över Chieftec är att jag gärna skulle köpt Chieftec igen. (Bigtower) om de bara lite hade förändrat och uppdaterat sig. Det är i princip samma chassin som för tio år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Bör ej i götet. Tyvärr skulle det nog bli ett skambud just nu eftersom mina andra LL-chassin funkar (kanske byter i vinter till LGA2011 på desktop:en dock och nytt chassi kanske).

Okej, men säg vad du är villig att ge så ska jag ta ställning till det.