Är det någon vits att ha en liten SSD som systemdisk?

Permalänk
Medlem

Är det någon vits att ha en liten SSD som systemdisk?

Hej,

Varför, det är den stora frågan?

En annan fråga är om!

Jag undrar om det är någon mening för mig att fortsätta använda min 30gb SSD för mitt OS? Det är mycket frustrerande att behöva lägga alla spel, program, dokument på min sekundära hårddisk för att inte fylla SSD:n.

Blir det ens någon skillnad när man spelar om spelet inte ens ligger på SSD:n?

Så; ska jag slänga ut skiten genom fönstret eller fortsätta att använda?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Varför vad?

Det som ligger på SSD-hårddisken skrivs, läses och accessas snabbare. Bara det.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem

Fördelen med att ha program/spel på en annan disk är att när (inte om) windows kukar ur (teknisk term) med registerfuck eller allmän seghet har man programmen kvar. Tyvärr så råkar många program behövas skrivas in i registret (se innan) men vissa funkar utan (tack och lov).
Liten systemdisk är att föredra.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Moderator
Moderator

42

Fortsätt du, de största vinsterna för en dator med SSD ligger i att man alltid använder OS'et medans man bara ibland kan ha nytta av SSD hastigheter i spel. Alla spel eller program mår bra av SSD, givetvis men den exakta vinsten varierar stort. Vissa program eller spel startar helt enkelt snabbare och sedan spelar det ingen roll i resten av spelet.

Men vissa spel eller program som kräver mycket dataflöde, tunga saker, då är det bra med SSD även senare. ARMA 2 är ett sådant exempel som realtidsladdar sina texturer vilket är rätt krävande.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

hmm mjo det är klart pappy, gillade iof blagi's svar (då hade jag kunnat kasta skiten)

Permalänk
Medlem

Din lösning:
Ha kvar den och köp en till SSD för program/spel.
It's only money.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

42

Fortsätt du, de största vinsterna för en dator med SSD ligger i att man alltid använder OS'et medans man bara ibland kan ha nytta av SSD hastigheter i spel. Alla spel eller program mår bra av SSD, givetvis men den exakta vinsten varierar stort. Vissa program eller spel startar helt enkelt snabbare och sedan spelar det ingen roll i resten av spelet.

Men vissa spel eller program som kräver mycket dataflöde, tunga saker, då är det bra med SSD även senare. ARMA 2 är ett sådant exempel som realtidsladdar sina texturer vilket är rätt krävande.

Skrivet av Pappy:

Din lösning:
Ha kvar den och köp en till SSD för program/spel.
It's only money.

Tack för ditt svar Lan, kul att få lite undervisning

Pappy, damen där hemma kan vara ganska svårövertalad när det gäller datorprodukter. It's not only the money, it's the persuasion of miss vexxan.

/Fredric

Permalänk

Sälj den till mig för några hundra. Och svaret är som påpekats innan 42.

Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vexxan:

hmm mjo det är klart pappy, gillade iof blagi's svar (då hade jag kunnat kasta skiten)

nehe, Lan skriver ju det jag skriver fast lite mer utförligt, du accessar filer till OS och register och andra systemfiler snabbare, samma blir för spel och program om du har dem installerade på SSDn, inte annars

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

nehe, Lan skriver ju det jag skriver fast lite mer utförligt, du accessar filer till OS och register och andra systemfiler snabbare, samma blir för spel och program om du har dem installerade på SSDn, inte annars

Ahh okej, jag måste ha utförliga förklaringar, slötänkt som jag är. Tack för ytterligare info

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du måste nog ändå hålla med om att WAF-värdet på en SSD är ganska högt. Den syns ju inte ens

Tänk på alla som försöker få sin vilja fram i vardagsrummet med lite nya högtalare

*WAF (Wife Acceptance Factor)

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vexxan:

Tack för ditt svar Lan, kul att få lite undervisning

Pappy, damen där hemma kan vara ganska svårövertalad när det gäller datorprodukter. It's not only the money, it's the persuasion of miss vexxan.

/Fredric

Köp en som är rosa och matchar gardinerna alt. säg att du kan ladda hem alla säsongerna av Oprah med en ny SSD.
Var kreativ.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Du måste nog ändå hålla med om att WAF-värdet på en SSD är ganska högt. Den syns ju inte ens

Tänk på alla som försöker få sin vilja fram i vardagsrummet med lite nya högtalare
...
*WAF (Wife Acceptance Factor)

Det finns ju såna här alterantiv... men risken är att du kräks varje gång du passerar varadgsrummet och får utstå en del spott&spe från dina polare...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Du måste nog ändå hålla med om att WAF-värdet på en SSD är ganska högt. Den syns ju inte ens

Tänk på alla som försöker få sin vilja fram i vardagsrummet med lite nya högtalare

*WAF (Wife Acceptance Factor)

hah, älskar att lära mig nya termer!

Nej det har du rätt i, du ska veta vilka problem jag har haft med att införa trummset+gitarr för mitt Guitar hero. Men jag har lärt mig att om man låter damen köpa en extra blomma/gardin eller två så går det mesta.

Ett annat intressant skräck-scenario (för henne) var när jag kom hemsläpandes på en 10 kilo tung datorlåda och berättade att jag hade bytt bort min laptop. Den episka min som jag fick skulle man ha fotat

Skrivet av Pappy:

Köp en som är rosa och matchar gardinerna alt. säg att du kan ladda hem alla säsongerna av Oprah med en ny SSD.
Var kreativ.

hehe jag märker att du bemästrar övertalningsförmågan likt ingen ann! Nu när du säger rosa så fick jag faktiskt en idé, skulle kunna måla min datorlåda rosa som kompensation. Kanske är värt att kräkas lite då och då i utbyte mot att få upp farten liten. Det kommer gå så snabbt att jag inte ens märker att jag kräks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

42

Fortsätt du, de största vinsterna för en dator med SSD ligger i att man alltid använder OS'et medans man bara ibland kan ha nytta av SSD hastigheter i spel. Alla spel eller program mår bra av SSD, givetvis men den exakta vinsten varierar stort. Vissa program eller spel startar helt enkelt snabbare och sedan spelar det ingen roll i resten av spelet.

Men vissa spel eller program som kräver mycket dataflöde, tunga saker, då är det bra med SSD även senare. ARMA 2 är ett sådant exempel som realtidsladdar sina texturer vilket är rätt krävande.

finns det en lista på spel där ssd ger prestandaökning? om inte så borde någon göra det... kanske här på forumet

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Det finns ju såna här alterantiv... men risken är att du kräks varje gång du passerar varadgsrummet och får utstå en del spott&spe från dina polare...

http://www.gizmodiva.com/entry_images/3110/06/Pink_Eggs_Group...

Nja som tur är har jag redan mitt på det torra i vardagsrummet

Skrivet av vexxan:

hah, älskar att lära mig nya termer!

Nej det har du rätt i, du ska veta vilka problem jag har haft med att införa trummset+gitarr för mitt Guitar hero. Men jag har lärt mig att om man låter damen köpa en extra blomma/gardin eller två så går det mesta.

Ett annat intressant skräck-scenario (för henne) var när jag kom hemsläpandes på en 10 kilo tung datorlåda och berättade att jag hade bytt bort min laptop. Den episka min som jag fick skulle man ha fotat

hehe jag märker att du bemästrar övertalningsförmågan likt ingen ann! Nu när du säger rosa så fick jag faktiskt en idé, skulle kunna måla min datorlåda rosa som kompensation. Kanske är värt att kräkas lite då och då i utbyte mot att få upp farten liten. Det kommer gå så snabbt att jag inte ens märker att jag kräks!

Min taktik är att köpa det installera det, Bang "nu går det inte att lämna tillbaka när jag har öppnat kartongen och skruvat upp det på väggen"

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av FluXeN:

finns det en lista på spel där ssd ger prestandaökning? om inte så borde någon göra det... kanske här på forumet

Inte mig veterligen, tror inte någon gjort en djupgående studie i det egentligen. Det finns säkert många varianter av spel och situationer där SSD's läs/skrivhastigheter har olika betydelse, det beror på hur ett spel är kodat och hur det körs.

1, Om spelet laddas upp i ram minnet och körs därifrån (typ CS:S eller Battlefield etc) så vinner du bara i startup och laddningstid mellan rundorna.
2, Om spelet laddas upp när du färdas i det, i realtid (WoW, ARMA 2, Oblivion) så vinner du i startup men också i att du inte tappar lika mycket FPS (det behöver inte vara märkbart då mekaniska hårddiskar är snabba de också) när spelet laddar texturer.

Bland det mest krävande jag kan tänka mig är att flyga jetplan på låg höjd i ARMA 2, där ska jädrar i mig många texturer laddas illa kvickt. Jag skulle inte påstå att det är det mest nödvändiga av alla förbättringar man kan göra med en dator, långt ifrån. Det är ganska marginell vinst man gör.

Summering: Om du vill kan du säkert använda ovan antaganden och skapa en lista, alla open world spel hamnar genast i kategori 2.

Nog OT, skapa en egen tråd för vidare diskussion om detta.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Inte mig veterligen, tror inte någon gjort en djupgående studie i det egentligen. Det finns säkert många varianter av spel och situationer där SSD's läs/skrivhastigheter har olika betydelse, det beror på hur ett spel är kodat och hur det körs.

1, Om spelet laddas upp i ram minnet och körs därifrån (typ CS:S eller Battlefield etc) så vinner du bara i startup och laddningstid mellan rundorna.
2, Om spelet laddas upp när du färdas i det, i realtid (WoW, ARMA 2, Oblivion) så vinner du i startup men också i att du inte tappar lika mycket FPS (det behöver inte vara märkbart då mekaniska hårddiskar är snabba de också) när spelet laddar texturer.

Bland det mest krävande jag kan tänka mig är att flyga jetplan på låg höjd i ARMA 2, där ska jädrar i mig många texturer laddas illa kvickt. Jag skulle inte påstå att det är det mest nödvändiga av alla förbättringar man kan göra med en dator, långt ifrån. Det är ganska marginell vinst man gör.

Summering: Om du vill kan du säkert använda ovan antaganden och skapa en lista, alla open world spel hamnar genast i kategori 2.

Nog OT, skapa en egen tråd för vidare diskussion om detta.

Jag har gjort en ny tråd nu och lånade ett citat från dig.