Permalänk

2 olika garfikkort

Hejsan,

Ni som har koll på detta, vilket är bäst

jag har 2st ati kort i burken 5850 och 6870

kör jag med 6870 får jag c:a 280 Mhash/s
kör jag med 5850 får jag c:a 300 Mhash/s

när jag kör med båda så sjunker det ner till c:a 230 på båda

Min fråga blir..är det bättre o köra på 2 burkar eller är det inställningarna som strular

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasse42sthlm:

Hejsan,

Ni som har koll på detta, vilket är bäst

jag har 2st ati kort i burken 5850 och 6870

kör jag med 6870 får jag c:a 280 Mhash/s
kör jag med 5850 får jag c:a 300 Mhash/s

när jag kör med båda så sjunker det ner till c:a 230 på båda

Min fråga blir..är det bättre o köra på 2 burkar eller är det inställningarna som strular

det går väll inte att köra crossfire med grafikkort från 2 olika serier alltså måste väll båda första siffrorna vara samma, t.ex måste båda vara av 58xx serien, så jag skulle tagit ur 5850 och kört på 6870

Permalänk
Skrivet av Lucas95:

det går väll inte att köra crossfire med grafikkort från 2 olika serier alltså måste väll båda första siffrorna vara samma, t.ex måste båda vara av 58xx serien?

Helt rätt, men jag kör inte crossfire funkar utan problem o ha båda dom korten i burken i alla fall

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasse42sthlm:

Helt rätt, men jag kör inte crossfire funkar utan problem o ha båda dom korten i burken i alla fall

aha ok förmodade att du körde crossfire

Permalänk
Medlem

Antagligen så är det för att PCI ex bryggan går ned från 16x till 2*8x vilket sänker hastigheten. Denna skillnad är dock knapp märkbar men kör nått riktigt benchmarkingprogram typ Uniheaven eller så och se ifall det blir någon skillnad.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Skrivet av lollol7:

Antagligen så är det för att PCI ex bryggan går ned från 16x till 2*8x vilket sänker hastigheten. Denna skillnad är dock knapp märkbar men kör nått riktigt benchmarkingprogram typ Uniheaven eller så och se ifall det blir någon skillnad.

Men om man har moderkort som klarar av 16x på alla PCI och byter till samma kort då borde det väl fungera eller

Nu är det ju inte så stor skillnad, men om man ändå håller på

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem

Att det blir ett sådant kraftigt hopp tyder nog på att inställningarna strular någonstans.. Vilken miner och OS kör du?

Permalänk
Skrivet av Babianen:

Att det blir ett sådant kraftigt hopp tyder nog på att inställningarna strular någonstans.. Vilken miner och OS kör du?

kör med GUIminer 2011-07-01 och w7

-k phatk DEVICE=0 VECTORS BFI_INT WORKSIZE=256 AGGRESSION=12
5850 kortet -v w256

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem

Att hastigheten sjunker skulle kunna vara att din CPU är 100% av någon anledning eller att korten klockar ner av värme utan att du vet om det? Kontrollera vad som tar CPU, mining ska ta ~1-2% per kort icke-crossfire om allt går rätt till.

Mining flyttar inte stora mängder data. PCI 1x är mer än tillräckligt.

Hur ser dina settings för minern ut?

EDIT:

Skrivet av hasse42sthlm:

-k phatk DEVICE=0 VECTORS BFI_INT WORKSIZE=256 AGGRESSION=12
5850 kortet -v w256

kör du 2 olika miners? prova 2 phoenix istället

phoenix.exe -u http://worker1@server -k phatk BFI_INT DEVICE=0 VECTORS WORKSIZE=256 AGGRESSION=12 phoenix.exe -u http://worker2@server -k phatk BFI_INT DEVICE=1 VECTORS WORKSIZE=256 AGGRESSION=12

Permalänk
Skrivet av fsvo:

Att hastigheten sjunker skulle kunna vara att din CPU är 100% av någon anledning eller att korten klockar ner av värme utan att du vet om det? Kontrollera vad som tar CPU, mining ska ta ~1-2% per kort icke-crossfire om allt går rätt till.

Mining flyttar inte stora mängder data. PCI 1x är mer än tillräckligt.

Hur ser dina settings för minern ut?

EDIT:

kör du 2 olika miners? prova 2 phoenix istället

phoenix.exe -u http://worker1@server -k phatk BFI_INT DEVICE=0 VECTORS WORKSIZE=256 AGGRESSION=12 phoenix.exe -u http://worker2@server -k phatk BFI_INT DEVICE=1 VECTORS WORKSIZE=256 AGGRESSION=12

blev ingen större skillnad, tempen på korten är som det ska vara och cpu:n jobbar med 25% bara

kanske man har fått måndagskort

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk

Du kanske har för klent nätaggregat? vad har du för nått?

Permalänk
Skrivet av Dolphincat:

Du kanske har för klent nätaggregat? vad har du för nått?

har ett corsair tx750 v2 borde väl räck till, kör 3 wd 160 diskar i raid 0 och i7 920 med ett p6t se asus moderkort

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Skrivet av hasse42sthlm:

har ett corsair tx750 v2 borde väl räck till, kör 3 wd 160 diskar i raid 0 och i7 920 med ett p6t se asus moderkort

Ja, det räcker ju garanterat

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasse42sthlm:

blev ingen större skillnad, tempen på korten är som det ska vara och cpu:n jobbar med 25% bara

kanske man har fått måndagskort

Men du har bekräftat klockan på korten in action?

Permalänk
Skrivet av fsvo:

Men du har bekräftat klockan på korten in action?

har bara kollat med ccc men den reagerar i alla fall när jag gör något, eller ska man testa med något annat???förslag

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasse42sthlm:

har bara kollat med ccc men den reagerar i alla fall när jag gör något, eller ska man testa med något annat???förslag

reagerar när du gör något? Jag menar om klockan är den rätta(max) när du har mining igång på båda korten

Permalänk
Skrivet av fsvo:

reagerar när du gör något? Jag menar om klockan är den rätta(max) när du har mining igång på båda korten

Dom går upp på max när jag kör mining o när jag inte gör det så går det ner till vanlig temp/hastighet

Har nog hittat problemet, mitt kort stödjer 2*16 pci-e och ett 4* och jag är tvungen o ha ena kortet i *4 plattsen för dom sitter för tajt annars o värmen blir på tok för högt, får kolla efter ett annat moderkort

Tack för alla förslag i alla fall

hasse

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Skrivet av hasse42sthlm:

Dom går upp på max när jag kör mining o när jag inte gör det så går det ner till vanlig temp/hastighet

Har nog hittat problemet, mitt kort stödjer 2*16 pci-e och ett 4* och jag är tvungen o ha ena kortet i *4 plattsen för dom sitter för tajt annars o värmen blir på tok för högt, får kolla efter ett annat moderkort

Tack för alla förslag i alla fall

hasse

Fast som jag har förstått det så är det typ ingen skillnad på om man kör i 16x eller 4x vid mining.

Permalänk

Det ska inte göra någon skillnad alls på 16X eller 4X tex

Visa signatur

Dator?

Permalänk
Skrivet av tomibulan:

Det ska inte göra någon skillnad alls på 16X eller 4X tex

oki då har jag sparat in pengar när man inte behöver köpa nytt moderkort då

återstår att mippla med inställningarna då

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem

Jag kör ett 6870 i 16x och ett annat i 1x med riserkabel och båda ger 284MH så bandbredden spelar ingen roll som redan nämnts.

Kan rekommendera AOCLBF som miner. Kör den mot 4 grafikkort, 1st 6950, 2st 6870 och 1st 5770

Permalänk
Skrivet av frejo:

Jag kör ett 6870 i 16x och ett annat i 1x med riserkabel och båda ger 284MH så bandbredden spelar ingen roll som redan nämnts.

Kan rekommendera AOCLBF som miner. Kör den mot 4 grafikkort, 1st 6950, 2st 6870 och 1st 5770

bytte platts på grafikkorten så nu kör båda runt 280 så det var nog värmen som ställde till det

tack för tippset ska kolla den

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem

Glöm inte att testa och överklocka 5850, de brukar klocka ganska bra. Mitt ligger på runt 330Mhash/s utan voltändring och 950MHz på core (klocka ner minnet till 300MHz, det behöver inte ligga högt när man kör mining ändå)

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: Intel 13700kf @ 6.1GHz, ASUS PRIME Z690-A , 2x16GB 6000MHz DDR5 HyperX, 2x 1TB SN850 i RAID0, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk
Skrivet av megalex:

Glöm inte att testa och överklocka 5850, de brukar klocka ganska bra. Mitt ligger på runt 330Mhash/s utan voltändring och 950MHz på core (klocka ner minnet till 300MHz, det behöver inte ligga högt när man kör mining ändå)

Ska testa efter jobbet, men blir det inte dj.. varmt, mitt kort ligger på 85 grader just nu med lite överklockning(715) eller något sådant

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem

Dra upp fläkten till 90-95% så är det nog lugnt om du har bra luftflöde i lådan.

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: Intel 13700kf @ 6.1GHz, ASUS PRIME Z690-A , 2x16GB 6000MHz DDR5 HyperX, 2x 1TB SN850 i RAID0, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB