Tips sökes. Förbättra luftflöde I ett Fractal Design R3

Permalänk

Tips sökes. Förbättra luftflöde I ett Fractal Design R3

Godmorgon och goddagens.

Såhär är det. Jag har ett Fractal design Define R3-chassi. Vissa av er vet hur det ser ut, men för är som inte vet:

Just nu har jag en 140mm i taket som blåser ut, en 140 mm i botten som blåser in, en 140mm på sidan som också blåser in. och de fläktar som följer med förstås, 120 mm bak (ut) och 120mm på fronten(in), bakom HDD-racken.

Jag har också ett KFA2 GTX 580 Anarchy med sina custom-kylare, den fungerar verkligen jättebra, men problemet är att det blåser knappt ut någon luft på baksidan ur grafikkortet, så hetluften vandrar uppåt ovanför GPUn, där CPUn sitter.

Problemet är då att detta påverkar ju förstås CPU temperaturen, som gick upp med ungefär 10 grader jämfört när jag hade mitt förra grafikkort. Till CPUn har jag en arctic cooling freezer 7 pro, som blåser varmluften uppåt, mot fläkten i taket. Det hela verkar bra, men ändå får jag liite höga temperaturer i mitt system, så någonstans fastnar det, och min gissning är att det är mellan Grafikkort och CPU.

Så, finns det några hjälpsamma Svenska klockor som kan ge mig nåt tips, vända fläktar, köpa några nya fläktar, byta CPU-kylare, i så fall vilken...

Jag ska under nästa vecka när lönen kommer köpa nytt moderkort och PSU, så jag undrar om det finns något annat som kan vara bra att byta, eller köpa till. Mitt mål är att överklocka den AMD 6x 1090T som jag besitter, men som det ser ut just nu har jag inte så mycket utrymme för överklockning, temperaturmässigt.

En annan sak, jag tänkte om man kanske tog och köpte en till 140mm till den andra rutan i taket, och satt den till att blåsa inåt, skulle det vara någon bra idé tro? Om jag sätter en extra där utåt så tror jag inte att det skulle hjälpa så mycket.

Ursäkta att det blev lite ostrukturerat. Tacksam för svar

MVH// Jag.

Permalänk
Medlem

Prova vända sidofläkten så den blåser ut, då jag gissar att ditt grafikkort har en öppenkylare ? Sen har ju inte fractal design fläktarna direkt något bra luftflöde heller Scythe gentle typhoon skulle jag rekomendera

Permalänk
Medlem

Kör på dom fläktar du har och se bara till att du har mer luft in än ut så att du får ett övertryck i lådan. Och ditt grafikkort är ju inte konstruerat att skyffla luften i första hand ut från chassiet som ett kort med referenskylaren.

Permalänk

Är ju det som är nackdelen med sådana kylare till grafikkort, de vispar bara runt luften i chassit. De ska ju helst blåsa ur, suga ur luften till baksidan. Men som föregående sa, sätt en fläkt på sidan och blås ur.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

Tack för svaren hittills. Angående sidofläkten så hade jag den blåsa ut innan, men jag kunde inte känna någon som helst luft blåsas ut genom den, inte ens under stresstest, eller när jag satt fläkten till grafikkortet på 85% hastighet. Så jag vände den innåt och det blev faktisk en skillnad på några grader, främst till CPU, och jag kan känna hur den drar åt sig kall luft när jag sätter handen framför den.

Men vad sägs om lösningen som jag nämnde i först inlägget, att sätta dit en 140mm i andra platsen i taket som blåser inåt?

och vad är det som gör Scythe-fläktarna så bra, jämfört med Fractal Design-fläktarna, kanske dum fråga, men fläkt som fläkt, eller?, eller kör scythe på högre RPM?

Permalänk
Medlem

nej du ska inte ha tak fläkten blåsande inåt då värme stiger

och fractal fläktarna är tysta men dom flyttar inte mycket luft
om du behåller fractal fläktarna skulle jag göra som ovanstånde nämnde
och sätta fractal fläktarna som utblås och dom andra som in blås
kan ju va värt att dammsuga filterna också om du inte redan gjort det
i och med att värmen stiger så vill du ha
front och botten fläktar blåsande inåt och topp och bak utåt

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knubbis91:

Tack för svaren hittills. Angående sidofläkten så hade jag den blåsa ut innan, men jag kunde inte känna någon som helst luft blåsas ut genom den, inte ens under stresstest, eller när jag satt fläkten till grafikkortet på 85% hastighet. Så jag vände den innåt och det blev faktisk en skillnad på några grader, främst till CPU, och jag kan känna hur den drar åt sig kall luft när jag sätter handen framför den.

Men vad sägs om lösningen som jag nämnde i först inlägget, att sätta dit en 140mm i andra platsen i taket som blåser inåt?

och vad är det som gör Scythe-fläktarna så bra, jämfört med Fractal Design-fläktarna, kanske dum fråga, men fläkt som fläkt, eller?, eller kör scythe på högre RPM?

Inblås i främre fläktplatsen i taket skulle möjligen hjälpa CPU-kylningen något men knappast göra något för GPUn, kanske t.o.m tvärtom då mer luft skullle stanna kvar i nedre delen av chassit. Utblåt ut på takplats två skulle sno luft från CPU-kylningen men kanske sänka GPU-tempen något?

Jämför hur mycket luft fläktarna flyttar så märker du skillnaden. Fractals stockfläktar är tysta men ineffektiva - Scythes är nästan lika tysta men effektiva!

Edit: felstavning.
Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Skrivet av LucaBoo:

Inblås i främre fläktplatsen i taket skulle möjligen hjälpa CPU-kylningen något men knappast göra något för GPUn, kanske t.o.m tvärtom då mer luft skullle stanna kvar i nedre delen av chassit. Utblåt ut på takplats två skulle sno luft från CPU-kylningen men kanske sänka GPU-tempen något?

Jämför hur mycket luft fläktarna flyttar så märker du skillnaden. Fractals stockfläktar är tysta men ineffektiva - Scythes är nästan lika tysta men effektiva!

Nu är jag inte riktigt med på hur du tänker, heh. men jag kommer fortsätta ha takfläkten på utblås, och eventuellt om jag köper en till till taket. Problemet är då att om jag byter fläktar. det är 140mm-plastser, och scyther typhoon fläktarna vara 120mm. Visserligen platsar 120mm också, men vore väl bättre att utnyttja hela, eller?

Permalänk
Medlem

Jag missade att du hade CPU-kylarfläktflödet riktat uppåt. Trodde du hade den vanligare riktningen mot bakre utsuget. Därav mina "flödeskommentarer".

Jag hade satt 120mm Scythe fläkt(ar) i fronten för att få ett bättre flöde genom hela chassit.
Och visst, finns ingen anledning att inte nyttja hela storleken. Kör på 140mm i taket du. Dessutom: med dubbla 140mm utblås i taket har bakutblåsfläkten mindre betydelse. Duger då bra med Fractals stockfläkt där.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knubbis91:

Jag har också ett KFA2 GTX 580 Anarchy med sina custom-kylare, den fungerar verkligen jättebra, men problemet är att det blåser knappt ut någon luft på baksidan ur grafikkortet, så hetluften vandrar uppåt ovanför GPUn, där CPUn sitter.

Problemet är då att detta påverkar ju förstås CPU temperaturen, som gick upp med ungefär 10 grader jämfört när jag hade mitt förra grafikkort. Till CPUn har jag en arctic cooling freezer 7 pro, som blåser varmluften uppåt, mot fläkten i taket. Det hela verkar bra, men ändå får jag liite höga temperaturer i mitt system, så någonstans fastnar det, och min gissning är att det är mellan Grafikkort och CPU.

Så, finns det några hjälpsamma Svenska klockor som kan ge mig nåt tips, vända fläktar, köpa några nya fläktar, byta CPU-kylare, i så fall vilken...

Jag ska under nästa vecka när lönen kommer köpa nytt moderkort och PSU, så jag undrar om det finns något annat som kan vara bra att byta, eller köpa till. Mitt mål är att överklocka den AMD 6x 1090T som jag besitter, men som det ser ut just nu har jag inte så mycket utrymme för överklockning, temperaturmässigt.

Jag hade tagit bort nedre 140 mm fläkten och köpt en kraftigare 120 mm där bak. Men egentligen vore det bästa att köpa ny CPU-kylare som INTE hämtar luft nerifrån (den varma luft som stiger från grafikkortet). Helst en kylare som blåser ut luft sidleds via 120 mm med en lågvarvs 140 mm på taket.

Tidigare hade jag ett ATI 2900XT med i princip samma kylare och Tuniq Tower 120 (som jag fortfarande använder). Och då hade jag ingen sidofläkt som blåste på grafikkortet.

Citat:

En annan sak, jag tänkte om man kanske tog och köpte en till 140mm till den andra rutan i taket, och satt den till att blåsa inåt, skulle det vara någon bra idé tro? Om jag sätter en extra där utåt så tror jag inte att det skulle hjälpa så mycket.

Nä, det är ingen bra idé. Fläktarna på taket ska blåsa UT stigande luft ur chassit!

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Hade kört front och botten insug och bak och tak utblås, positivt luftflöde in så den inte tar någon/lite tjuvluft vilket bidrar till ett mindre dammigt chassi förutsatt att man har dammfilter vilket R3an har sen blåser dom övre fläktarna ut all varm luft som stiger.