Permalänk
Medlem

Problem med ssd

Hejsan, har problem med min vertex 3 max iops, får bara ut 250mbs av den :/ är ändå snabb men om det ska vara 550 så blir man lite sur. Sen andra grejen är att jag har sintallerat w7 på ssd och då kommer ju program files där, men kan jag på nåt sätt installera program på min 1tb hdd istället? eller måste dom vara i program files?

Permalänk
Medlem

Och varför har jag bara 22gb kvar när jag bara har tf2, mw2 , cs 1.6, skype , steam , photoshop på den? detta är skumt :S

Permalänk

1. Till vilken port har du kopplat din ssd, låter som att du har kopplat in den på sata2 istället för sata3.
2. Misstänker att det är pagefilen som stjäl plats. Googla på pagefil så hittar du en länk vad det är och hur man gör.....

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Medlem

kopplat in i sata 6gbps
tog bort pagefil men har fortfarande bara 22gb kvar

Permalänk
Antielefant
Skrivet av mudzi:

Hejsan, har problem med min vertex 3 max iops, får bara ut 250mbs av den :/ är ändå snabb men om det ska vara 550 så blir man lite sur. Sen andra grejen är att jag har sintallerat w7 på ssd och då kommer ju program files där, men kan jag på nåt sätt installera program på min 1tb hdd istället? eller måste dom vara i program files?

Skrivet av mudzi:

Och varför har jag bara 22gb kvar när jag bara har tf2, mw2 , cs 1.6, skype , steam , photoshop på den? detta är skumt :S

Skrivet av mudzi:

kopplat in i sata 6gbps
tog bort pagefil men har fortfarande bara 22gb kvar

1. 550 MB/s är enbart sekventiell skrivning, är det vad du testat? Har du den kopplad till en av Intelportarna eller till en Marvell-port? Använder du SATA6-kabel eller SATA3-kabel?

2. Program kan du oftast själv välja vart de ska hamna genom att välja anpassad istället för standardmässig installation. Jag har exempelvis Steam ligger på min 640 GB blackdisk.

3. 22 GB fritt låter inte omöjligt men då tvivlar jag på att pagefilen tagits bort helt, själv ligger jag kring 40 ledigt på 120GB och då har jag förutom Windows, Office, Photoshop och lite småskit bara ett spel (Shogun 2) på SSD'n. Enbart Windows 7 x64 tenderar att kretsa kring 20 GB fullt uppdaterat. Observera att du måste starta om datorn för att pagefilen ska tas bort, och ofta vägrar Windows ta bort den om du har för lite RAM såvida man inte skapar en ny på en annan disk istället.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

har 8gb i nu ska starta om

Permalänk
Antielefant

Kom ihåg att SSD'n ska sitta i en av de gråa portarna på moderkortet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

nu har jag 30gb kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudzi:

Och varför har jag bara 22gb kvar när jag bara har tf2, mw2 , cs 1.6, skype , steam , photoshop på den? detta är skumt :S

Tycker det är dumt att ha Steam på SSDn då Steam verkligen ÄTER upp utrymme. Sen ger ju SSDn bara snabbare laddningstider vilket knappast behövs till online FPS spel (?)

MVH

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Nollan:

Tycker det är dumt att ha Steam på SSDn då Steam verkligen ÄTER upp utrymme. Sen ger ju SSDn bara snabbare laddningstider vilket knappast behövs till online FPS spel (?)

MVH

Enda spelen jag märker någon direkt skillnad i är hårddiskintensiva spel, typ Total War-spelen och ARMA 2.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

men kan man flytta steam mappen? asså vill ju ha programmen på hdd och sen några spel på ssd.

Permalänk
Hedersmedlem

Man får inte "bumpa" sin tråd för det kan leda till att tråden blir låst och man förkortar då möjligheten att få hjälp i frågan!

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudzi:

men kan man flytta steam mappen? asså vill ju ha programmen på hdd och sen några spel på ssd.

Nej, Steam installeras på en disk och sen alla "Steam-spel" installeras där du installerade Steam ^^

Så det går inte - inte vad jag vet iallafall

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem

men det är ju skumt om man inte kan flytta steam mappen, jag menar spelen är ju i steam mappen :S

Permalänk
Antielefant

Du får installera om Steam, och väljer då att lägga hela Steam inklusive spel och allt på en annan hårddisk.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

ah okej har ändå bara tf2 installerat. Tack för alla svar.