Permalänk
Medlem

IBM Display för USB

Tjenare!

Har fått tag i en gammal kassa-display från IBM (P/N 41J6682) (FRU P/N 41J6683), fanns tyvärr ingen sladd med. Men ser ut som ett RJ45-uttag (fast det är det inte, det är någon slags USB-övergång).

Tänkte om det finns USB kablar till dessa så man kan koppla in den som en rolig grej till datorn, eller behöver man någon speciell converter eller osv? Tänkte att om det är USB så är det ju bara att klippa upp en gammal kabel och löda enligt något schema.

Nån som kan hitta någon information om den här displayen? Jag kan ta en bunch med bilder på den i morgon om så önskas.

tack på förhand.

---- EDIT -----

Måste lägga till en fråga hur dagens USB-fotoramar är konstruerande, går det alldeles utmärkt att använda dessa som små mini-skärmar? dvs att dom har ett inbyggt grafikkort? eller finns det bara minne på dessa som visar bilder lite då och då? för det vore väldigt intressant att montera in en billig lcd-ram i datorchassiet. Skulle dock kunna ta min gamla 17" och skala av plasten och klippa plåt, men den drar onödigt mycket ström och är lite stor för mitt mini-atx chassie.

Visa signatur

Den tvärsäkra tonen framhåller oftast den djupa osäkerheten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av IteXus:

Måste lägga till en fråga hur dagens USB-fotoramar är konstruerande, går det alldeles utmärkt att använda dessa som små mini-skärmar? dvs att dom har ett inbyggt grafikkort?

Dom har en inbyggd lcd-kontroller men nej inget grafikkort och att det går att koppla in den till en dator lär inte bli det lättaste, minst sagt.

Det finns mindre sorters skärmar att köpa, jag hade en 10" FULL HD+Touch-skärm jag köpte från Ebay. Gick på runt 1800:- totalt.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

1800:- kr är lite för dyrt för det ändamålet jag ska ha det till, vill ha det för några hundralappar bara nu när det ändå cirkulerar runt så mycket lcd-skit på marknaden.

Hittade två stycken gamla kassaapparats-displayer (IBM LCD's)
M/T 4820-4FD
P/N 07K6081

De har två sladdar, en vanlig vga sen en som liknar en dubbel inverterad USB, fast bara liknar, vet inte ifall nån här på forumet sitter på några djupare kunskaper om IBM's gamla kassa-utrustning, men värt ett försök, annars får jag ta hem skiten och börja skruva.

Visa signatur

Den tvärsäkra tonen framhåller oftast den djupa osäkerheten..

Permalänk
Medlem

Okej, får väl fundera ut något själv då.

Visa signatur

Den tvärsäkra tonen framhåller oftast den djupa osäkerheten..

Permalänk
Medlem
Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

mm, nä jag har redan beställt en display. Samsung SPF-87H Black

den ska visst fungera som miniskärm. Men mina egentliga frågor var på IBM grejerna, men antar jag jag får ta reda på det själv.

Visa signatur

Den tvärsäkra tonen framhåller oftast den djupa osäkerheten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av IteXus:

mm, nä jag har redan beställt en display. Samsung SPF-87H Black

den ska visst fungera som miniskärm. Men mina egentliga frågor var på IBM grejerna, men antar jag jag får ta reda på det själv.

Alltså förlåt om jag verkar otrevlig här nu men klickade du fan ens på länken jag skickade? Det var ju en länk till en sida som visade egenskaper för just av av dina IBM-skärmar..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Alltså förlåt om jag verkar otrevlig här nu men klickade du fan ens på länken jag skickade? Det var ju en länk till en sida som visade egenskaper för just av av dina IBM-skärmar..

Kollade snabbt men bilden liknade inte ens den som jag har. Så jag skippade det, men ser ju att det är exakt samma modenummer.

Det står att den drar 24w, funderar bara på hur man ska fixa strömförsörjningen till den då jag bara fick med en skum sladd.

Visa signatur

Den tvärsäkra tonen framhåller oftast den djupa osäkerheten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av IteXus:

Kollade snabbt men bilden liknade inte ens den som jag har. Så jag skippade det, men ser ju att det är exakt samma modenummer.

Det står att den drar 24w, funderar bara på hur man ska fixa strömförsörjningen till den då jag bara fick med en skum sladd.

Tippar på att den går på 12v eller 240v ? Kan du ta kort på den du har och portar / kabel?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Har den inte hemma ännu, men ska ta kort på den när jag får den. Troligtvis idag.

Visa signatur

Den tvärsäkra tonen framhåller oftast den djupa osäkerheten..

Permalänk
Medlem

Tog kort på kabeln till mina IBM Monitors, de ser ut såhär:

Ser ut att vara något vrickat USB-uttag, men en vanlig USB kontakt kan väl knappast driva en 12" monitor på 24W?
Den andra kabeln är en vanlig VGA-kontakt.

Visa signatur

Den tvärsäkra tonen framhåller oftast den djupa osäkerheten..

Permalänk
Medlem

Kassa Display

Som jag kanske nämnde tidigare kom jag över en kassa display också, som vore kul att få igång. Kan ju kräva en del lödande dock. Men om nån har någon idé så posta den gärna.

här är lite kort.

Kanske är ett lönlöst projekt. Men här är part numbers iaf.
FRU P/N 41J6683
P/N 41J6682

Den tillverkades 2010.01.13 så den är ändå hyffsat fräsch.

Visa signatur

Den tvärsäkra tonen framhåller oftast den djupa osäkerheten..

Permalänk
Medlem

Mer input, skruvade loss foten på skärmen och ser att det är 16V DC 24W Max, men inte hur många mA :<

Visa signatur

Den tvärsäkra tonen framhåller oftast den djupa osäkerheten..

Permalänk
Skrivet av IteXus:

Mer input, skruvade loss foten på skärmen och ser att det är 16V DC 24W Max, men inte hur många mA :<

P=24W
U=16V
P=U*I
I=P/U
I=24/16=1,5
Alltså 1500mA

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: {Fractal Design R2 [Cosair TX 650W | Asus P7P555D EVO [i5 750 @3.6GHz [Corsair H50] | 16GB Corsair @1333MHz | Gigabyte GTX 670]] | Benq g2220HD 22" TFT x3 i nVidia Surround} , HP 2560p: {i7-2620M @ 2.7GHz | 128GB SSD | 1TB HDD}
Ljud: {Yamaha RX-V667 | Front: Heco Celan XT 500 | LAB12 Tapped Horn}
Kamera: {Nikon D90 | Nikkor 18-105 | Nikon SB-800 | Tamron 90 | Tamron 70-300}

Permalänk
Medlem

Ah, tackar!

Nu gäller det bara att leta reda på en sådan adapter, googlade efter det men verkar mest vara amerikansk 120V AC utrustning som har det som standard. :/

Visa signatur

Den tvärsäkra tonen framhåller oftast den djupa osäkerheten..

Permalänk
Medlem

Den där vrickade delen av usb-kontakten ser ut att vara vad Dell använder som extra strömförsörjning till usb-prylar. Fick låna en tabletpc från skolan med tillhörnade extern dvd-brännare en gång, som om jag inte minns fel hade just en såndär kontakt. Men om det är 16v DC du ska ha, från din dator, så lär det väl inte vara för svårt att fixa. Datorns agg har väl nog inget sånt, men du kan ju sätta in ett extra. Typ denna: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162470681

Fast... Efter just den jag länkade till funkar nog inte.. Kollade närmre och såg att det närmsta 16v, 1,5A den kunde leverera var 15v eller 18v.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail