att kunna spela upp 1080p, har redan dxva igång

Permalänk

att kunna spela upp 1080p, har redan dxva igång

ok, så budgeten är tajt för tillfället pengar finns inte över för en ny htpc ens begagnad. så jag tog fram min gamla P4 2,4Ghz 2GB DDR RAM burk.

slängde in nvidia 7600GS AGP kort och fick igång dxva under winxp.

utan dxva gick det inte ens att spela upp 720p (.mkv) filmar, de åt upp 100% CPU och allt hackade. nu med dxva så flyter det på problemfritt med CPU load på ganska exakt 30-70%.

nu till problemet, med 1080p filmer så körs förtexterna till filmer utan problem men när själva filmen börjar (med jobbigare bilder att processa) så går CPUn till 100% och filmen spelas upp nästan utan problem, men på vissa ställen så går det i slowmotion och MPC börjar äta RAM. Powerdvd äter inte RAM och cpu ligger på 95-100% load men filmerna hackar då istället.

för att lösa problemet funderar jag på att antingen uppgradera grafikkort eller processor då den setup jag har idag verkar nästan klara av 1080p filmer på håret, frågan är vilken komponent det är som sätter stopp. CPU är kanske det självklara svaret men frågan är ifall man får bättre "acceleration" med ett bättre grafikkort.

har väl max 200kr att avvara på uppgraderingen och har inte riktigt råd att chansa för tillfället.

Permalänk

Risken med att uppgradera en del i datorn är att du får en flaskhals, så du inte får nån skillnad alls..

Visa signatur

ASUS RAMPAGE III EXTREME | Intel i7 930 @ 4Ghz | CORSAIR 6GB 1866mhz | XFX HD 5970 2GB @ 900Mhz & 1180Mhz 1.2v | Crucial SSD C300 64GB | WD 500GB | M-AUDIO C-600 AVID | Corsair TX 850W

Permalänk
Skrivet av Pelle_hakman:

Risken med att uppgradera en del i datorn är att du får en flaskhals, så du inte får nån skillnad alls..

osäker om du är ironisk eller inte, om du inte är det så utveckla gärna.

tror ni att flaskhalsen i mitt fall är grafikkortet eller CPU? det måste väl vara något av de, frågan är vilket?

Permalänk
Medlem

Det märkliga är att 7600GS inte stödjer avkodning via GPU, så DVXA ska inte funka, och det verkar stämma som du märker det hackar för CPU orkar inte med 1080P, knepigaste problemet är att du har AGP, och till AGP finns det inte mycket att välja på men detta kanske http://www.inet.se/artikel/5408950/powercolor-radeon-hd3450-5... eller detta http://www.inet.se/artikel/5408426/gigabyte-radeon-hd4650-1gb... bägge stödjer uppspelning via GPU och 1080P ska inte vara minsta problem

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

surfat runt som en galning och på flera ställen kunnat läsa om folk som säget att de klarar av att köra 1080p filmer problemfritt allt från P3or till P4or mha nvidia 8400 PCI (_inte_ PCIe alltså) kort.

kan någon bekräfta det?

det måste ju finnas åtminstone några på forumet med dylika setups

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrl0vep@nts:

surfat runt som en galning och på flera ställen kunnat läsa om folk som säget att de klarar av att köra 1080p filmer problemfritt allt från P3or till P4or mha nvidia 8400 PCI (_inte_ PCIe alltså) kort.

kan någon bekräfta det?

det måste ju finnas åtminstone några på forumet med dylika setups

Det är skillnad på 1080P och 1080P
1080P är bara en upplösning, men säger inte mycket om vilken bitrate det är m.m så en viss film med 1080P kan vara helt omöjlig att spela upp med klen hårdvara, medan en annan fil inte några problem med alls.

Om du har ett grafikkort som klarar avkodning, så är din CPU mer än tillräcklig

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Det märkliga är att 7600GS inte stödjer avkodning via GPU, så DVXA ska inte funka, och det verkar stämma som du märker det hackar för CPU orkar inte med 1080P, knepigaste problemet är att du har AGP, och till AGP finns det inte mycket att välja på men detta kanske http://www.inet.se/artikel/5408950/powercolor-radeon-hd3450-5... eller detta http://www.inet.se/artikel/5408426/gigabyte-radeon-hd4650-1gb... bägge stödjer uppspelning via GPU och 1080P ska inte vara minsta problem

tack för svar.

jo den stödjer dxva, men den stödjer det endast i win XP och endast med processorer som har SSE2 stöd. anledningen till att 7600gs endast stödjer dxva i winXP är pga att stödjer nvidias första generations avkodning och inte den andra som vist/win7 använder.

som sagt tidigare, om jag inte kör med dxva stöd så äter 720P filmer upp hela min CPU och hackar så det är otittbart. men med DXVA så tar de endast 30-70% load, och 1080p filmerna spelas upp, men ser ut att gå i slowmotion ungefär 60% av tiden.

det jag funderar på är att jag kanske inte har fått igång dxva utan endast mjukvaru acceleration? men som sagt, jag har provat både powerdvd och MPC och det är exakt samma resultat i båda. 720p utan problem med 30-70% load, 1080p hackar i powerdvd och slowmotion i MPC.

powerdvd kan väl inte mjukvaruoptimera (typ CoreAVC) som MPC skulle eventuellt kunna göra. så det tar jag som bevis för att jag har fått igång DXVA. eller kan jag ha missat något?

tack för all input!

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Det är skillnad på 1080P och 1080P
1080P är bara en upplösning, men säger inte mycket om vilken bitrate det är m.m så en viss film med 1080P kan vara helt omöjlig att spela upp med klen hårdvara, medan en annan fil inte några problem med alls.

Om du har ett grafikkort som klarar avkodning, så är din CPU mer än tillräcklig

som jag förstått det så ska man helst undvika AMD/ATI korten pga de inte klarar av att avkoda L5.1 .mkv som majoriteten av filmerna ute på nätet är kodade i, det kan däremot nvidia korten göra.

men ati kanske uppdaterat det de sista åren?

Permalänk

Det stämmer att du kan avkoda HD med 7 serien men inte till 100% utan du belastar även processorn mycket. Om du slänger in ett kort som klarar fullständig avkodning så borde allt funka fint.

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Det är skillnad på 1080P och 1080P
1080P är bara en upplösning, men säger inte mycket om vilken bitrate det är m.m så en viss film med 1080P kan vara helt omöjlig att spela upp med klen hårdvara, medan en annan fil inte några problem med alls.

Om du har ett grafikkort som klarar avkodning, så är din CPU mer än tillräcklig

jo jag är medveten om det (däremot är jag defi inte insatt i specifikationerna osv ).

inte bara bitrate tydligen utan även hur de kodats/avkodats spelar tydligen också roll. och ska man spela upp filmer som andra kodat så måste man ju ha en lösning för att spela upp allt.

men som du säger så borde man kunna spela upp allt om man har GPU avkodning, isf borde jag lösa mitt problem genom ett nytt grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrl0vep@nts:

tack för svar.

jo den stödjer dxva, men den stödjer det endast i win XP och endast med processorer som har SSE2 stöd. anledningen till att 7600gs endast stödjer dxva i winXP är pga att stödjer nvidias första generations avkodning och inte den andra som vist/win7 använder.

som sagt tidigare, om jag inte kör med dxva stöd så äter 720P filmer upp hela min CPU och hackar så det är otittbart. men med DXVA så tar de endast 30-70% load, och 1080p filmerna spelas upp, men ser ut att gå i slowmotion ungefär 60% av tiden.

det jag funderar på är att jag kanske inte har fått igång dxva utan endast mjukvaru acceleration? men som sagt, jag har provat både powerdvd och MPC och det är exakt samma resultat i båda. 720p utan problem med 30-70% load, 1080p hackar i powerdvd och slowmotion i MPC.

powerdvd kan väl inte mjukvaruoptimera (typ CoreAVC) som MPC skulle eventuellt kunna göra. så det tar jag som bevis för att jag har fått igång DXVA. eller kan jag ha missat något?

tack för all input!

Läste på lite och stämmer visst det där med första generation, men också var en jämra meckade att få det fungera, och det hela var visst inte specielt effektivt även när det funka.

Men vad sägs om billigaste grafikortet i länkarna, det ska stödja dom moderna versionerna med DVXA med dessa så kan man klara sig på rejält klen CPU
och är lätt att få igång DVXA på dom modernare kortet, även XP funkar, även om mindre meck med win 7

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Tornado2251:

Det stämmer att du kan avkoda HD med 7 serien men inte till 100% utan du belastar även processorn mycket. Om du slänger in ett kort som klarar fullständig avkodning så borde allt funka fint.

najs!

men de enda korten som jag har att välja på är isf:

* GeForce 8300 and 8400 Series i PCI (_inte_ PCIe)

nvidia har väl inte släppt några AGP kort i 8-serien och senare?

eller?

7800 GS AGP är väl den enda, den använder sig tydligen av samma GPU som sitter i 8-serien men dxva är ändå strypt i drivrutinerna?

Permalänk
Medlem

7600GS har stöd för Nvida Purevideo så det kanske detta som gör att 720p fungerar, fullt stöd för DXVA med Nivia kort kom först med 8000 serien med undantag för dom allra första 8800GT korten, du kan läsa mer om detta i första inlägget i denna tråd http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/80...

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Läste på lite och stämmer visst det där med första generation, men också var en jämra meckade att få det fungera, och det hela var visst inte specielt effektivt även när det funka.

Men vad sägs om billigaste grafikortet i länkarna, det ska stödja dom moderna versionerna med DVXA med dessa så kan man klara sig på rejält klen CPU
och är lätt att få igång DVXA på dom modernare kortet, även XP funkar, även om mindre meck med win 7

jag är öppen för alla förslag!

men alla kort som du tipsade om var från ATI? (ett tag sen jag var i grafikkorts djungeln så känner inte igen alla modeller till olika märken ärligt talat)

och det är det där problemet med att ATI inte har stöd för L5.1 kodning av .mkv och VC-1?

väldigt osäker på mina uppgifter då jag fått det från olika trådar som sträcker sig flera år bakåt i tiden så är jättetacksam om någon kunde bekräfta

Permalänk
Medlem

Problemet med L5.1 kodning är löst genom att ATI ändrade i drivruterna, så det har inte varit något problem dom senaste åren.

Visa signatur

janee

Permalänk
Rekordmedlem

Leta reda på ett beg ati kort typ 5450 (men allt från och med 4800 serien borde funka) som är mycket lämpligt till htpcbruk, det borde fixa det även med en så gammal cpu som p4. jag har själv ingen p4 att testa med, däremot funkar accelaerationen och hdmi ljud bra med både 4850 och 5450 kort, även kort över hd 2600 serien bör klara av videoacceleration, men inte ljudet, det kom det fullt stöd till i 48xx.
Nvidia har inte fullt ljudstöd i sina äldre kort, och ska du ha så tight budget så är det nog 5450 som är mest troligt att hitta kring 200kr, 4850 kan man se kring 400 numera, men de drar mera ström och är fläktkylda vilket väsnas i onödan, (spelprestandan däremot är ju betydligt bättre än ett 5450 kort)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Leta reda på ett beg ati kort typ 5450 (men allt från och med 4800 serien borde funka) som är mycket lämpligt till htpcbruk, det borde fixa det även med en så gammal cpu som p4. jag har själv ingen p4 att testa med, däremot funkar accelaerationen och hdmi ljud bra med både 4850 och 5450 kort, även kort över hd 2600 serien bör klara av videoacceleration, men inte ljudet, det kom det fullt stöd till i 48xx.
Nvidia har inte fullt ljudstöd i sina äldre kort, och ska du ha så tight budget så är det nog 5450 som är mest troligt att hitta kring 200kr, 4850 kan man se kring 400 numera, men de drar mera ström och är fläktkylda vilket väsnas i onödan, (spelprestandan däremot är ju betydligt bättre än ett 5450 kort)

finns dessa i AGP?

Permalänk
Skrivet av janee:

Problemet med L5.1 kodning är löst genom att ATI ändrade i drivruterna, så det har inte varit något problem dom senaste åren.

najs! tack!

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Leta reda på ett beg ati kort typ 5450 (men allt från och med 4800 serien borde funka) som är mycket lämpligt till htpcbruk, det borde fixa det även med en så gammal cpu som p4. jag har själv ingen p4 att testa med, däremot funkar accelaerationen och hdmi ljud bra med både 4850 och 5450 kort, även kort över hd 2600 serien bör klara av videoacceleration, men inte ljudet, det kom det fullt stöd till i 48xx.
Nvidia har inte fullt ljudstöd i sina äldre kort, och ska du ha så tight budget så är det nog 5450 som är mest troligt att hitta kring 200kr, 4850 kan man se kring 400 numera, men de drar mera ström och är fläktkylda vilket väsnas i onödan, (spelprestandan däremot är ju betydligt bättre än ett 5450 kort)

hd2600 var den enda som jag kunde hitta i AGP version.

det där med ljudet, jag har ett audigy 2zs som står för avkodningen. och jag använde inte HDMI utan vga->tv och audigy -> högtalare. då borde jag inte behöva ljudavkodning?

Permalänk

förövrigt så har jag ett nvidia 8600GTi PCI-Express här liggandes, kanske blir det billigare för mig att vara köpet något random MOBO+CPU+RAM med enda kravet att det har PCIe slot, har 0 koll på begagnad marknaden för tillfället men tror ni man kan få tag i det för runt 200kr?

Permalänk
Medlem

Tyvärr har inte jag någon gammal dator som ligger skräpar men det finns säkert många Sweclockers medlemmar som har detta och det gäller bara hitta någon som bor nära dig så får du kanske köpa den för 200kr om du hämtar den själv.

Visa signatur

janee

Permalänk
Rekordmedlem

Missade att det skulle vara agp, då blir det betydligt värre, jag tror inte det finns nått kort som ger fullt stöd för hv acceleration, 38xx fanns väl i agp, det är det bästa agpkortet. men jag är skeptisk om du får det att rulla med agpkort, datorn är troligen för gammal, har du en 478 cpu också?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

har en gammeldator här med agp port, skruvade väck chassisidan och såg att det sitter en sån liten mini pcie 1 slot port på moderkortet också. kolla om du har en sån på ditt moderkort, det ska funka att sätta ett PCIe grafikkort i en sån slot och med lite tur kanske det räcker till för filmavkodning om än inte så bra för spel.

jag tror du kan kolla hur mycket grafikkortet belastas också i olika situationer, i tex MSI afterburner finns det en column som heter GPU usage. kanske kan va till nån nytta.

Permalänk

ok tack för alla svar.

jo det är en 478 CPU endast AGP port och 5st PCI portar, inga somhelst PCIe portar.

tror inte det blir bättre än vad det är idag helt enkelt om jag inte byter moderkortet/CPU, tyvärr måste jag nog köpa till RAM också.

får väl klara mig med 720p videos än så länge, det mesta jag kollar på är i den upplösningen hursom så det duger så länge.

får hålla ett öga på mobos som har PCIE och försöka plocka ihop en htpc runt mitt 8600GT kort helt enkelt och spara ihop lite mer pengar under tiden.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är roligt att testa ibland så.....

Jag har just slängt ihop en gammal burk med en Amd xp64 3000+ (singelcore 1.8GHz) 1 Gbyte ram och ett ati hd2600 (pcie kort) och XP sp3, den spelade 1080p film i mpchc, men inte via vlc, har inte pillat med inställningarna, bara laddade ner spelarna,och en snutt med 1080p.mkv film, (kodad i mpg4, 20Mbit/s) vlc gav 100% cpu o ett slött bildspel, mpchc flöt normalt och cpuload låg på 3-11%
Så jag antar att även vlc går att få fart på om man vill, men det orkar jag inte, jag har tyvärr slut på nätverkskablar så jag orkar inte föra över en massa olika hd film, (hittade en 802.11g dongel så nätet gick bara kring 20Mbit/s och då får det vara bra med att föra över 10Gbyte filer), men jag hittade en 100Mbyte fil med en massa fåglar som flyger, o det var 100 tals rörliga objekt i den, och det såg som sagt bra ut på den åldriga datorn när man spelade med mpchc. och nej, jag strömmade inte filmen via det slöa trådlösa nätet, jag laddade ner den o spelade från hdn.

Slutsatsen måste bli att en gammal maskin klarar 1080p med ett vettigt grafikkort med acceleration bara programmet man spelar med har accelerationen aktiverad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Detta kort borde ju funka http://www.inet.se/artikel/5408426/gigabyte-radeon-hd4650-1gb... är väl bland det modernaste man kan hitta till AGP

EDIT: var visst dåligt ljud stöd i detta

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Killa Sampla x264 mkv video clip (fåglarna) är ett mycket bra test på om DXVA fungerar bra, jag testade med senaste MPC-HC mediaspelaren på min gamla Dell med Pentium 4 3GHz och Radeon HD4670 grafikkort och processorbelastningen ligger och pendlar mellan 10-20%, både videon och ljudet flyter på utan problem.

Länk till Killa Sampla x264 torrent fil http://www.legittorrents.info/index.php?page=torrent-details&...

Visa signatur

janee

Permalänk

grymt grabbar, stort tack!

well då är det bara att försöka hitta ett grafikkort som är ATI HD 2600 eller bättre då?

vart riktigt sugen på 8400 PCI versionen då jag har ett par relativt kraftiga servrar (opteron 146, 2GB ECC REG RAM) liggandes men som tyvärr saknar agp port helt och hållet, och det inbyggda grafikkortet som inte klarar av 3d öht är inte mycke att ha =).

men historierna om att kunna köra 1080p på P3 med 8400 PCI versionen måste stämma alltså. men som flera har nämnt, ju nyare kort man har, desto bättre stöd får man för så många filmer/olika typer av kodningar som möjligt?

Permalänk

för övrigt så har jag en setup med en Opteron 146 (socket939, kan tyvärr endast köra win7 på detta mobo pga BIOS uppdatering som verkar medfört en massa mystiska restrektioner/buggar) med 2GB DDR RAM också men med ett moderkort som endast har AGP; borde kunna gå att hitta ett mobo begagnat med socket 939 och PCIe slot som kör DDR ram också? eller har alla de DDR2 oftast?

Permalänk
Rekordmedlem

939 är bara för ddr, am2 är för ddr2

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.