Permalänk

OS och hårddiskar

Hej, jag har en snabb fråga.

Jag är nära ett datorköp och ska inte beställa några nya diskar då jag har de från min gamla dator.
Följer OS med då via hårddiskarna eller måste jag installera ett nytt OS för det nya systemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikStåhl:

Hej, jag har en snabb fråga.

Jag är nära ett datorköp och ska inte beställa några nya diskar då jag har de från min gamla dator.
Följer OS med då via hårddiskarna eller måste jag installera ett nytt OS för det nya systemet?

Ditt os följer med dina diskar ja, men är typ ett måste att formatera och lägga in op:et på nytt. Annars kan det bli krockar med drivrutiner och allt möjligt eftersom det inte är samma hårdvara i nya burken

Visa signatur

//Johan

Permalänk

Om du byter hårdvara så som moderkort och processor så kommer inte windows att starta. Däremot räcker det nog med att "reparera" den gamla installationen genom att stoppa in OS-CD:n och följa instruktionerna.

Jag antog att vi pratar om Windows här, jag vet inte vad som gäller för Linux och Mac.

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-sy...

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor