Telefon med möjlighet att spela in samtal

Permalänk
Medlem

Telefon med möjlighet att spela in samtal

Jag ska snart ta och sluta på det företag jag jobbar på och måste då lämna tillbaka den jobbtelefon jag har haft
Så det blir till att köpa en ny egen telefon, men ett krav som jag har är att det ska gå att spela in samtal.

Den telefon jag har via jobbet är en Samsung Spica med Android 2.1 och det finns massor av appar som sägs kunna spela in samtal, men i själva verket spelar de bara in min röst, inte den man talar med. Vissa program sägs kunna spela in båda sidor, men då måste man roota telefonen som det kallas och då förstör man garantin och det är inte aktuellt.

Så, vad finns det för telefon som kan klara av att spela in båda personerna i ett samtal?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Just telefon tror jag inte det finns någon, inte så vitt jag vet. Dock finns det som du säger ett fåtal applikationer som kan göra detta båda till Android så väl som iPhone. Dock finns det INGEN applikation eller telefon som kan spela in ett samtal som du tar emot då det är emot lagen. s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelloxy:

Just telefon tror jag inte det finns någon, inte så vitt jag vet. Dock finns det som du säger ett fåtal applikationer som kan göra detta båda till Android så väl som iPhone. Dock finns det INGEN applikation eller telefon som kan spela in ett samtal som du tar emot då det är emot lagen. s

Om inte lagen har ändrats nyligen så har du fel. Det som gäller för privatpersoner är att du får spela in samtal så länge en av parterna i samtalet vet om det. D.v.s. vet man om det själv så är det fullt tillåtet. Däremot är det inte tillåtet att spela in två andra personer om du själv inte deltar i samtalet. Företag måste dock informera om att de spelar in samtalet om de ska ha tillåtelse till det.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Mmm ber om ursäkt. Var ett tag sedan jag faktiskt läste lagen. Du har helt rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

...men då måste man roota telefonen som det kallas och då förstör man garantin och det är inte aktuellt.

Inga garantier förstörs vid root, bara att återställa telefonen till fabriksskick, det finns inget sätt för någon att kontrollera om du har rootat o sen återställt.

Permalänk
Skrivet av cbtcp:

Inga garantier förstörs vid root, bara att återställa telefonen till fabriksskick, det finns inget sätt för någon att kontrollera om du har rootat o sen återställt.

Går att kolla, All sån info lagras i telefonen. Vad jag vet så kan väl nästan alla telefoner spela in samtal idagens läge, Min Sony eriscsson Xperia X2 klarar det, och den har ju varit med i racet ett tag

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Medlem

testa o slå på högtalarfunktionen vid samtal i Android, Jag spelade musik med min o filmade samtidigt, O då spelade de in musiken också..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geforce9500gt:

Går att kolla, All sån info lagras i telefonen. Vad jag vet så kan väl nästan alla telefoner spela in samtal idagens läge, Min Sony eriscsson Xperia X2 klarar det, och den har ju varit med i racet ett tag

Klarar den det utan att "mixtra" med telefonen? Spelar den in den du pratar med klart och tydligt också och utan att du använder högtalarfunktionen?
Vilket program är det du använder?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

testa o slå på högtalarfunktionen vid samtal i Android, Jag spelade musik med min o filmade samtidigt, O då spelade de in musiken också..

Det vet jag funkar, mend et är bara för att ljudet från högtalaren går över till microfonen, men det är både opraktiskt och ljudet blir väldigt lågt på den man pratar med.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Enligt avtalet man godkänner så försvinner garantien MEN enligt lagen här i Sverige så gör den inte så visst har man kvar garanti om man jailbreakar/rootar, dock kan det vara lite krånglit att få igenom men så säger lagen.

Väldigt luddigt men om man gräver lite hittar man mer information om det.

Edit: Hittade lite http://www.fairshopping.se/opinions/view/9283/Lan-Master+-+Lu...!!

Svårt att säga något säkert dock så lita inte helt på mig men det känns ganska rimligt.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

J-025 Brott, straff Brott/Straff
Får man spela in telefonsamtal i hemlighet?

Ja, sina egna telefonsamtal, där man själv är den ena parten, är det lagligt att spela in. Det gäller även om den man talar med inte vet om att han/hon blir inspelad. Däremot är det förbjudet att spela in andras telefonsamtal.

Detta regleras i brottsbalken, 4:e kapitlet, paragraf 9a: "Den som ... olovligen medelst tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud i hemlighet avlyssnar eller upptager tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst, vartill allmänheten icke äger tillträde och som han själv icke deltager i eller som han obehörigen berett sig tillträde till, dömes för olovlig avlyssning till böter eller fängelse i högst två år.".

Lagstiftningen gäller alla typer av samtal, inte bara per telefon. Det är inte tillåtet att spela in andras samtal, men om man själv deltar i samtalet är det lagligt att spela in dem. När det gäller sina egna telefonsamtal är man deltagare i samtalet i lagens mening, och det är inte olagligt att spela in dem.

Detta har bland annat utnyttjats i underhållningssyfte, då personer ringts upp och lurats av komiker. De lurades tillstånd kan möjligen behövas för att inspelningen sedan skall kunna sändas i radio eller TV, men själva inspelningen av telefonsamtalet är laglig och kan ske först, i hemlighet.
http://faktabanken.nu/avlyssning.htm

tillägg
Permalänk
Avstängd

Varför sitter du och rotar bland trådar från stenåldern?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Helge200:

J-025 Brott, straff Brott/Straff
Får man spela in telefonsamtal i hemlighet?

Ja, sina egna telefonsamtal, där man själv är den ena parten, är det lagligt att spela in. Det gäller även om den man talar med inte vet om att han/hon blir inspelad. Däremot är det förbjudet att spela in andras telefonsamtal.

Detta regleras i brottsbalken, 4:e kapitlet, paragraf 9a: "Den som ... olovligen medelst tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud i hemlighet avlyssnar eller upptager tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst, vartill allmänheten icke äger tillträde och som han själv icke deltager i eller som han obehörigen berett sig tillträde till, dömes för olovlig avlyssning till böter eller fängelse i högst två år.".

Lagstiftningen gäller alla typer av samtal, inte bara per telefon. Det är inte tillåtet att spela in andras samtal, men om man själv deltar i samtalet är det lagligt att spela in dem. När det gäller sina egna telefonsamtal är man deltagare i samtalet i lagens mening, och det är inte olagligt att spela in dem.

Detta har bland annat utnyttjats i underhållningssyfte, då personer ringts upp och lurats av komiker. De lurades tillstånd kan möjligen behövas för att inspelningen sedan skall kunna sändas i radio eller TV, men själva inspelningen av telefonsamtalet är laglig och kan ske först, i hemlighet.
http://faktabanken.nu/avlyssning.htm

Säg att man spelar in samtalet utan att meddela detta för motparten och att det i bakgrunden svagt hörs en diskussion mellan två helt andra personer, räknas det som olovlig avlyssning?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Testa Total Recall. Har använt det på Android genom åren och det fungerade väldigt bra.

Visa signatur

Mvh
janptr

Permalänk
Medlem
Skrivet av janptr:

Testa Total Recall. Har använt det på Android genom åren och det fungerade väldigt bra.

Ja förutsatt att man rootar sin telefon, annars spelas in båda sidor in, utan den man pratar med hörs bara väldigt svagt med det ljud som slinker in från högtalaren till microfonen.

Rootar man telefonen så är det dock ett toppenprogram.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Hej!
Fyller på i en gammal tråd...
Det finns en massa trådar om att spela in samtal men jag har någonstans läst att det inte går att spela in med vissa Samsungmodeller om man använder Bluetooth.
Jag kan inte hitta var jag läst det.
På min S3:a fungerar inte ljudet från motparten i inspelningen.
Någon som kan reda ut detta?
Vad avgör vad som styr och vilken telefon ska man använda?
Jag använder appen Call Recorder. Finns det andra som fungerar?
Viktigt att det fungerar med bluetooth.