Streama TV via VLC funkar inte. Krebo trollhättan.

Permalänk
Medlem

Streama TV via VLC funkar inte. Krebo trollhättan.

Hej jag har precis flyttat in i en egen lägenhet i trollhättan, och dom erbjuder vissa kanaler via bredbandet.

Hemsida
Guide - PDF

Där står det hur man ska göra, alltså hämta hem deras spellista och sen starta den i vlc och sen kan man välja mellan dom olika kanalerna. Men ingenting händer vilken kanal jag än väljer.

Vet inte hur jag ska gå tillväga för att få det att fungera. Har testat att öppna lite portar i routern men inget hjälper =/, funkar inte på tjejens MAC heller.

MVH

Ahlen

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Ingen som kan ha nån gissning?

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Hej jag har precis flyttat in i en egen lägenhet i trollhättan, och dom erbjuder vissa kanaler via bredbandet.

Hemsida
Guide - PDF

Där står det hur man ska göra, alltså hämta hem deras spellista och sen starta den i vlc och sen kan man välja mellan dom olika kanalerna. Men ingenting händer vilken kanal jag än väljer.

http://img844.imageshack.us/img844/4269/unledqwd.png

Vet inte hur jag ska gå tillväga för att få det att fungera. Har testat att öppna lite portar i routern men inget hjälper =/, funkar inte på tjejens MAC heller.

MVH

Ahlen

Det ska fungera, kolla så att du laddat hem rätt spellista och försök igen. Fungerar inte det så hör av dig till hyresvärden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

Det ska fungera, kolla så att du laddat hem rätt spellista och försök igen. Fungerar inte det så hör av dig till hyresvärden.

Är 110% säker på att jag dratt ner rätt spellista, har till och med testat alla 3 för att se om dom laddad upp fel lista på fel plats. Står tyvärr att om man inte kan få det och funka så är det inget dom kan göra åt saken.

Har testat på lite olika datorer men står bara och laddar på alla.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Är 110% säker på att jag dratt ner rätt spellista, har till och med testat alla 3 för att se om dom laddad upp fel lista på fel plats. Står tyvärr att om man inte kan få det och funka så är det inget dom kan göra åt saken.

Har testat på lite olika datorer men står bara och laddar på alla.

Spellistan innehåller multicast grupper, vilket din router nog inte klarar av, ta bort den och koppla datorn direkt i uttaget i väggen eller vad nu nu har hemma.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem
Skrivet av ntity:

Spellistan innehåller multicast grupper, vilket din router nog inte klarar av, ta bort den och koppla datorn direkt i uttaget i väggen eller vad nu nu har hemma.

Hmm ska testa det har en Dlink-Dir 655. Men ska testa det du sa

EDIT: Kollade lite i routerns inställningar och Enable multicasting är ibockad? ;>

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Hmm ska testa det har en Dlink-Dir 655. Men ska testa det du sa

EDIT: Kollade lite i routerns inställningar och Enable multicasting är ibockad? ;>

Och? plocka bort routern för att isolera felet, när du sedan vet att det är den som är problemet kan du pilla på inställningarna bäst du vill.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Hmm ska testa det har en Dlink-Dir 655. Men ska testa det du sa

EDIT: Kollade lite i routerns inställningar och Enable multicasting är ibockad? ;>

Uppdaterat firmwaren på routern? Tror denna modell haft strul med multicast i vissa releaser...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Uppdaterat firmwaren på routern? Tror denna modell haft strul med multicast i vissa releaser...

Har kollat lite på internet och tydligen har multicast varit trasigt sen v1.2x nånting och jag har 1.32. Så ska testa att köra utan router och se om det funkar då

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av ntity:

Och? plocka bort routern för att isolera felet, när du sedan vet att det är den som är problemet kan du pilla på inställningarna bäst du vill.

Har nu testat att koppla datorn dirket till väggen och precis som du sa så funkar det perfekt nu så det är alltså routern som inte gillar multicast. Om man läser runt lite så är multicast trasigt i dir 655 i dom senaste versionerna då är frågan ska man köpa en ny router med full duplex som klarar multicast bättre eller ska jag flasha om routern jag har nu till en äldre version där mulitcast fortfarande funkar?

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME