Datorn fryser vid chassiberöring

Permalänk
Medlem

Datorn fryser vid chassiberöring

Hej. Det är så att min dator stannar upp och fryser helt ifall jag nuddar chassit med något elektroniskt. Att bara stoppa i ett usbminne gör att datorn hänger sig helt och stannar upp.

Vart kan problemet ligga?

Jag brukar lösa det temporärt genom att starta om datorn men då fungerar aldrig skärmen i börjar för då måste jag istället starta om 10-20 gånger innan den slås på

//Mosik

Permalänk
Hedersmedlem

Tufft.

Om du håller någon elektronikpryl mot chassisidan, händer något då? Eller måste du ansluta elektroniska grejer?
Låter som om du har rejäla problem med datorn.. Skriv vad du har för grejer så kan vi utgå därifrån. (ALltså vad du har för delar i datorn osv.)

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Är den egenbyggd? isåfall så har du använt dina Moderkorts avsatser.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

*Har du kommit ihåg att använda dom, antar jag han menar. För det låter som något sånt, kortslutning helt enkelt. Blottade kablar?

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem

Två ord: Kabelkoll och Voltmeter! Kolla för h-e så inte delar av eller hela chassit blivit strömförande.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem

missat distanserna till moderkortet?..dock brukar inte ens datorn vilja fungera då men men...

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Andyah:

missat distanserna till moderkortet?..dock brukar inte ens datorn vilja fungera då men men...

Kan han inte ha gjort. Vid missade moderkortsdistanser dör datorn direkt vid första uppstarten, för att sedan aldrig starta mer. Moderkortet blir kortslutet, helt enkelt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Avstängd

Troligen fel på nätdelen. Den verkar läcka ström. Kan vara en trasig konding i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mosik:

Hej. Det är så att min dator stannar upp och fryser helt ifall jag nuddar chassit med något elektroniskt. Att bara stoppa i ett usbminne gör att datorn hänger sig helt och stannar upp.

Vart kan problemet ligga?

Jag brukar lösa det temporärt genom att starta om datorn men då fungerar aldrig skärmen i börjar för då måste jag istället starta om 10-20 gånger innan den slås på

//Mosik

Häftigt...

Stäng av datorn, och låt den va avstängd.

Testa med ett annat nätaggregat

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Om du håller någon elektronikpryl mot chassisidan, händer något då? Eller måste du ansluta elektroniska grejer?

Det räcker med att jag till exempel drar ur musen och sen missar uttaget igen så fryser det. Jag kan också tillägga att det räcker med att bara sparka till datorn så händer det samma sak.

Skrivet av Leifson:

Skriv vad du har för grejer så kan vi utgå därifrån. (ALltså vad du har för delar i datorn osv.)

Datorn komponenter:

CPU typ DualCore Intel Pentium D 945, 3400 MHz (17 x 200)
Grafikkort ATI Radeon X1950 XTX (R580)
Creative Audigy SE (SB0570) Sound Card
SAMSUNG HD403LJ ATA Device
WDC WD2500KS-00MJB0 ATA Device
Realtek RTL8168B/8111B PCI-E Gigabit Ethernet Adapter
2x DIMM: A-Data (1 GB DDR2-800 DDR2 SDRAM)
DIMM: A-Data DQVE1A16
Moderkortsnamn Asus P5B
Cooler Master ATX12v 600W

Skrivet av Sposckis:

Är den egenbyggd? isåfall så har du använt dina Moderkorts avsatser.

Datorn är egenbyggd. Yes jag har använt mig av moderkortets avsatser.

Skrivet av Sposckis:

Två ord: Kabelkoll och Voltmeter! Kolla för h-e så inte delar av eller hela chassit blivit strömförande.

Har kollat runt ganska noga på kablar. Har tyvärr ingen volmeter, kan fråga en elektriker jag känner i helgen om det.
Igår kväll fick jag också en rätt så rejäl stöt från chassit, men har inte hänt efter det.