Corsair CX500 V2 drar ström trots att datorn är av...

Permalänk

Corsair CX500 V2 drar ström trots att datorn är av...

Skaffade ett CX500 (V2) nätagg för att byta ett gammalt, men upptäckte några märkliga saker med en wattmätare. Råkar någon ha ett liknande aggregat (plus wattmätare) och kan bekräfta om det här är normalt?

1) Då datorn är "av" ligger förbrukningen på ca. 29W. De flesta agg jag testat tidigare har legat på 6W eller mindre.

2) Om jag slår av agget med strömbrytaren på baksidan ligger förbrukningen runt 16W trots att den borde gå ner på 0W.

3) Nätagget ger ifrån sig ett halvhögt ilande ljud då datorn är avstängd. Det hörs inte då datorn är på och försvinner efter 10 sekunder om jag drar ur sladden eller slår av med strömbrytaren. Däremot upphör ljudet direkt om jag drar ur ATX12V kontakten (den med 24 stift), så ljudet skulle kunna komma från moderkortet. Låter dock inte med det gamla agget inkopplat, så skulle det kunna röra sig om felaktiga/ojämna spänningar vid låg förbrukning på det nya?

Har jag fått ett måndagsexemplar eller blir det till att införskaffa en extern strömbrytare? :-/

Permalänk
Skrivet av RCX Slinger:

Skaffade ett CX500 (V2) nätagg för att byta ett gammalt, men upptäckte några märkliga saker med en wattmätare. Råkar någon ha ett liknande aggregat (plus wattmätare) och kan bekräfta om det här är normalt?

1) Då datorn är "av" ligger förbrukningen på ca. 29W. De flesta agg jag testat tidigare har legat på 6W eller mindre.

2) Om jag slår av agget med strömbrytaren på baksidan ligger förbrukningen runt 16W trots att den borde gå ner på 0W.

3) Nätagget ger ifrån sig ett halvhögt ilande ljud då datorn är avstängd. Det hörs inte då datorn är på och försvinner efter 10 sekunder om jag drar ur sladden eller slår av med strömbrytaren. Däremot upphör ljudet direkt om jag drar ur ATX12V kontakten (den med 24 stift), så ljudet skulle kunna komma från moderkortet. Låter dock inte med det gamla agget inkopplat, så skulle det kunna röra sig om felaktiga/ojämna spänningar vid låg förbrukning på det nya?

Har jag fått ett måndagsexemplar eller blir det till att införskaffa en extern strömbrytare? :-/

Glädjen över det låga priset kan aldrig uppväga förbannelsen över den låga kvalliten.:lol:

Nej skämtåsido, om du har mätt samma dator med ett annat agg utan att ha så hög standby förbrukning, så då är det fel på ditt nya agg, RMA.
Det skall täckas av garantin, lycka till.

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk

Tack för det snabba svaret.

Visst, CX är en aning billigt, men jämfört med tex FSP så förväntar man sig ändå en aning kvalitet...

Nåja, får kontakta komplett och höra vad de säger. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCX Slinger:

Skaffade ett CX500 (V2) nätagg för att byta ett gammalt, men upptäckte några märkliga saker med en wattmätare. Råkar någon ha ett liknande aggregat (plus wattmätare) och kan bekräfta om det här är normalt?

1) Då datorn är "av" ligger förbrukningen på ca. 29W. De flesta agg jag testat tidigare har legat på 6W eller mindre.

2) Om jag slår av agget med strömbrytaren på baksidan ligger förbrukningen runt 16W trots att den borde gå ner på 0W.

3) Nätagget ger ifrån sig ett halvhögt ilande ljud då datorn är avstängd. Det hörs inte då datorn är på och försvinner efter 10 sekunder om jag drar ur sladden eller slår av med strömbrytaren. Däremot upphör ljudet direkt om jag drar ur ATX12V kontakten (den med 24 stift), så ljudet skulle kunna komma från moderkortet. Låter dock inte med det gamla agget inkopplat, så skulle det kunna röra sig om felaktiga/ojämna spänningar vid låg förbrukning på det nya?

Har jag fått ett måndagsexemplar eller blir det till att införskaffa en extern strömbrytare? :-/

1. Mitt AX750 drar 16 W i det läget
2. Helt riktigt. Låter som fel på nätagget.
3. Ja, låter som defekt nätagg. Skicka tillbaka direkt.

Pröva starta nätagget manuellt genom att kortsluta grön och svart sladd. Om ljudet är kvar är det definitivt nätagget. Se följande länk http://www.corsair.com/blog/Testing-your-corsair-power-supply...

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk

Har inte testat att lura agget att starta (via kortslutningen), men ljudet uppstår bara då systemet är avstängt efter att ha varit påslaget, så jag tror inte det skulle låta. Ska dock montera loss agget och se var ljudet kommer ifrån.

Just nu känns det som att punkt 2 är det tydligaste tecknet på att något är fel.

update: ljudet kommer definitivt från nätagget.

Permalänk
Medlem

#9375306
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/9...

Ett par länkar som kanske kan vara till hjälp vad gäller förbrukning vid stand-by.

Permalänk
Antielefant

Något som är väldigt viktigt att påpeka och som samtliga här glömt:

Mät inte på nätagget om inte ALLT med egen strömförsörjning kopplats ur datorn.

Strömbrytaren på nätagget bryter fasen, men har fortfarande sluten nolla och jord. Detta gör att du fortfarande kan få läckströmmar genom nätagget från annan utrustning. Detta inkluderar allt från anslutna skärmar, förstärkare, högtalare, skrivare, externa hårddiskar, nätverkskabel, laddare till trådlös mus, TV-apparater och så vidare.

Nätagget kan mycket väl tjuta om det blir matat "bakvägen" med spänning från exempelvis en ojordad TV.

Vet inte hur många gånger jag fått tillbaka datorer som "piper konstant" som aldrig gjort detsamma i verkstaden, bara för att höra av kund att datorn konstant sitter kopplad till en TV och ingendera är jordade.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Intressant läsning. Så det är kanske inget fel på nätaggregatet.

Bara en sak som gör mig fundersam: jag har använt samma wattmätare på flera olika nätagg, och vad jag kan minnas har alla bara dragit några få watt. Det rör sig främst om billigare agg, så det känns skumt att ett "dyrare" skulle orsaka konstigare mätvärden.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av RCX Slinger:

Intressant läsning. Så det är kanske inget fel på nätaggregatet.

Bara en sak som gör mig fundersam: jag har använt samma wattmätare på flera olika nätagg, och vad jag kan minnas har alla bara dragit några få watt. Det rör sig främst om billigare agg, så det känns skumt att ett "dyrare" skulle orsaka konstigare mätvärden.

Det är svårt att använda en wattmätare på ett switchande nätagg från början, och det enda som egentligen visar ett korrekt mätvärde vore en amperemätare kopplad direkt på fasen och en voltmätare kopplad parallellt. Du kan inte med en billig wattmätare veta om spänningen kommer fram- eller bakifrån, och än mindre visa ett korrekt värde då både spänning och frekvens kommer att variera.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Bör bara nämna att jag får samma förbrukning även utan någonting anslutet till nätaggregatet, så dessa läckströmmar måste uppstå i nätaggregatet själv.

Jag var bara orolig att det kunde vara något fel på nätaggregatet (att det på sikt skulle gå sönder och kanske ta med sig hela datorn), men det är tydligen inte fallet?

Permalänk
Antielefant

Får du dem utan något anslutet är det jordfel i nätagget, så det ska absolut reklameras. Ett nätagg utan något alls anslutet ska inte vara en sluten krets, och därmed inte ge ens en mätbar läckström.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Intressant. Det kan inte bara vara läckström i någon kondensator eller liknande i agget?

I övrigt (glömde säga det förut) tror jag du har helt rätt vad gäller ljudet: det uppstår bara om jag har ATX12V kontakten kopplad, så jag misstänker läckströmmar i moderkortet där.

Permalänk
Antielefant

En konding borde inte kunna trycka ur sig så mycket ström så länge, så jag svarar nej på det.

Vad gäller ATX12V-kontakten låter det mest som om jordfelet i sådana fall antingen sitter i moderkortet (bör testas med annat moderkort, för i sådana fall är ditt defekt) eller i kretsen för den 12V-linan i nätagget.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Kommer testa med ett annat moderkort så fort som möjligt, men får avsluta för idag (tveksamt om jag kan återkomma imorgon). Mitt mål är nu helt enkelt att ta reda på om nätagget är defekt (om inte kommer jag nog satsa på en riktig strömbrytare).

Kan påpeka att mina värden överensstämmer ganska bra med de som powerlol mätte i sin tråd (där det till sist visade sig röra sig om mindre än 2W), men då rörde det sig om inkopplade nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCX Slinger:

[...]men då rörde det sig om inkopplade nätagg.

Spelade ingen roll:

Skrivet av powerlol:

Det tycks inte spela någon roll om datorn är i viloläge, avstängd eller om agget är ensamt anslutet till nätet. Det blir samma utslag för mig iaf.

Det där med missljudet har jag inget svar på dock.

Permalänk

Tackar för förtydligandet. Ok, då verkar det som om mina värden grundar sig på samma mätfel.

En annan sak som tyder på mätfel är att jag nu testat köra en annan pc med nätagget och jag läser en idle förbrukning på 100W vilket kan jämföras med 60W på två andra nätagg (ingen av dessa var 80+ märkta). Så utgår ifrån att det inte är fel på agget utan wattmätaren.

En annan observation (med den andra pc:n) var att inget ljud uppstod, så det verkar troligt att moderkortet är orsaken till ljudet jag nämnt. Blir nog till att byta mobo+pcu+ram då jag hittar något prisvärt "uppgraderingspaket".

Kommer utgå ifrån att det inte är något fel på agget, såvida ingen misstänker motsatsen?

Tack till alla som svarat!