Äntligen en saftig estoniakonspirationsteori! Jag förstår inte varför alla nötter bara fokuserar på 911 eller månlandningarna, och kanske JFK om de är lite mer finsmakare.
Edit: Syftningsförtydligande: Med "nötter" syftar jag inte på dig, ZetaXtreme!
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:
Jag vet inte hur känt eller stort detta är men för några år sedan (kanske 6-7 år sedan). Min beskrivning kan vara off då det gått ganska många år sedan jag fick detta berättat för mig och jag har glömt och kanske blandat ihop vissa detaljer men överlag så är det väll ungefär samma som jag fick höra. Detta är angående Estonia.
Din beskrivning stämmer säkert. Eller rättare sagt, det spelar ingen roll för det går inte att kontrollera. Det finns flera olika men snarlika konspirationsteorier kring Estonia som går ut på samma sak: En obekväm last ombord som någon ogillar. Därför sänker man henne. En annan variant går ut på en farlig last som själv orsakar olyckan.
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:
Det var en gammal kapten (pensionerad idag) som berättade för mig, jag kommer inte ihåg varför hand hade informationen men jag har för mig att han på något sätt var inblandad på insidan och därför visste saker som de utanför inte kände. Enligt honom var nyheten modifierad av myndigheter för att dölja den verkliga anledningen. Enligt honom så ska Estonia ha fraktat kärnvapen och på grund av det blivit attackerat (inte hundra på om det blev attackerat men har för mig det) och enligt honom så var det inte alls att bildäck fyllts med vatten efter någon lucka trillat ner (kommer inte ihåg exakt vad han sa den officiella anledningen var då det var så många år sedan men det var något sådant) utan de blev beskjutna i sidan (om jag minns rätt) vilket skapade ett hål som fick skeppet att sjunka, exakt varför de blivet attackerade visste han inte säkert man han antog att de som attackerade hade fått nys om att skeppet fraktade kärnvapen. Om detta är sant eller ej har jag ingen aning om, han verkade i alla fall inte ljuga men samtidigt kan jag inte lita på vad en man sagt.
Någon är som vet mer om Estonia? Finns det några bevis som på något vis styrker hans uttalande?
Jag är hyggligt inläst på Estonia-utredningarna, men det var samtidigt länge sedan nu, så jag har glömt en hel det. Det har skrivits en del i tråden redan om förlisningen så denna tråd är klart värd att läsa i sin helhet!
Om det finns några bevis då, för denna berättelse. Kort svar är nej, det finns det inte. Mainstream-konspirationsteorin går ut på att det fraktades något farligt eller hemligt, fast ospecificerat och att lasten inte fick komma fram, varpå hon sänktes av ryska maffian/en svensk ubåt/en rysk ubåt/en NATO-ubåt/av folk ombord, etc, etc. I en annan variant var lasten explosiv och orsakade olyckan självt.
Men i själva verket har åtminstone tre länders haverikommissioner och åtminstone en stor privat aktör utrett utan att hitta ett spår av dessa fantastiska teorier. Det är väl värt att påpeka att utredningarna i Sverige, Finland och Estland samt det tyska varvets utredningar inte är helt samstämmiga, ibland rentav på kontrakurs, vilket knappast gör det troligt att de alla är inblandade i en stor cover-up.
Kort sagt; Estländarna vill skylla mest på varvet och konstruktionen, varvet vill främst skylla på dåligt underhåll och dåligt sjömanskap, Sverige skyller lite på båda och den finska utredningen kommer jag inte ihåg så mycket av.
Men alla är ändå rörande överens om huvuddragen: En inte så lyckad förlängning av förskeppet med en ogenomtänkt ramp-bogvisirskonstruktion i kombination med dåligt underhåll och missbedömningar i dåligt väder är förklaringen.
Det finns nämligen rätt mycket man vet med säkerhet: Estonia hade tagit in vatten i dagar utan att någon egentligen visste varifrån det kom. Hon låg tung i aktern och hade slagsida redan när hon låg i Tallins hamn. Man försökte justera detta genom att trimma ballasttankarna och justera viktcentrum för lasten, men trots att all vikt var centrerad till barbord hade hon ca 1 grads styrbords slagsida. På grund av många tiotals eller hundratals ton vatten i vid styrbords låring (alltså akterskeppet). Nu är detta fritt ut minnet; det kan ha varit tvärt om, slagsida åt barbord.
Till detta kom att bogvisiret och rampen (alltså den höjbara nosen och den lilla brygga som bilarna kör på vid lastning och lossning) var dåligt underhållet och möjligen också felaktigt reparerat. Man vet att rampen inte höll tätt och flera av dess lås fungerade inte. Det var "rutin" att använda slägga för att få igen rampen och att täta den med trasor. Och, själva rampens överdel rymdes i uppfällt läge i en litet utrymme i bogvisiret, vilket är en osedvanligt korkad konstruktion. Om bogvisiret skulle slås upp och lossna skulle det dra med sig rampen - vilket var precis vad som hände. Estonia var egentligt syster till en vikingfärja som hette Diana II, men de ser rätt olika ut. Det beror på att Diana II gick dåligt i sjön, så man beslutade att förlänga Viking Sally (som senare blev Estonia) med något tiotal meter. Nu blev det så korkat att man förlängde förskeppets överbyggnad framför bryggan, så man kunde inte se fördäcket från bryggan. Det var konstruktionsmiss nummer 2.
Så, vi har två konstruktionsfel: Det ena är att rampen (som ska hålla tätt) inte klarar av att visiret åker av, eftersom detta kommer slita med sig rampen. Det andra är att bogvisiret inte syntes från bryggan, så man har i princip ingen aning om om det sitter där eller ej. Det fanns visserligen en liten mast, en gösstake med en lampa på, längst ute på visiret. Lampan kan man se från bryggan. Men vi vet inte om den fungerade eller ej - det finns inga vittnesmål från bryggan som klart säger att lampan syntes eller inte syntes. Ingen kollade efter den. Den kan ha varit trasig sedan länge utan att någon brydde sig. Jag har för mig att det minst "oklara" vittnet säger sig _inte_ ha sett lampan när katastrofen pågick, så om den fungerade så är det en indikation på att visiret hade lossnat.
Sedan kommer besättningens beteende. Vädret var hårt. Inte överdrivet hårt, men tillräckligt för att man åtminstone av konfortskäl borde dra ner på farten. Det gjorde man inte, utan man körde faktiskt om en vikingfärja på samma rutt som dragit ned på farten. Vinden kom från sydväst så stampningarna måste ha varit hårda för bogvisiret. Med sitt dåliga lås blev det för mycket och visiret lossnade och tog med sig rampen, vilket exponerade bildäck direkt mot vågorna.
På bryggan finns det kameramonitorer och ljuspaneler som visar bildäck och indikerar om saker är låsta och bommade. Men här fanns trasiga lampor, vilket ju är en kombination av dåligt underhåll och dåligt sjömanskap. Det var också brister i vakthållning och rondning och i kommunikationen mellan brygga och vaktmanskapet. Ingen vettig besättning skulle heller ha lämnat en hamn med slagsida på grund av okända och outredda kvantiteter med vatten i dödutrymmen.
Detta vet vi genom vittnesmål från hamnpersonalen, från överlevande passagerare och från överlevande i besättningen. Bogvisiret hittades på sjöbotten rätt långt bakom vraket, så det måste ha lossnat innan hon sjönk.
Vid stora katastrofer finns alltid inkonsistens i vittnesmål och oklarheter och okända faktorer och missuppfattningar och brister i den tekniska undersökningen. Men inget av detta implicerar någon konspiration utan är högst naturligt. Det vet man bl.a. genom forskning kring vittnespsykologi. Du kommer nästan alltid hitta _någon_ som hört eller sett en explosion, trots att det kan konstateras att ingen sådan inträffat. Det gäller fartygsolyckor, tågolyckor, flygolyckor och allt annat.
Även om varenda minsta detalj aldrig kan utredas ordentligt har man en fullt tillfredsställande, logisk och plausibel förklaring, nämligen den att stampandet i sjön fick det dåligt dimensionerade och felaktigt reparerade bogvisiret att lossna, varpå den dåligt underhållna, läckande rampen med trasiga lås drogs med ner i djupet. Efteråt gjordes en hel del misstag av besättningen. Man skapade sig inte en överblick över situationen (förlorad s.k. "situational awareness" är upphov till måååånga olyckor) och gjorde en del icke ändamålsenliga manövrar. Exempelvis girade man barbord, vilket gjorde att man fick vågorna _direkt_ framifrån, sjön rakt in på bildäck.
Konspirationsteoretiker väljer ut enskilda oklara detaljer (och lämnar andra oklara detaljer som talar mot deras "teori") och förstorar upp dem för att passa en verklighetsfrånvänd bild. Den största estoniakonspirationsteoretikern är den tyska journalisten Jutta Rabe. Det är hon som ligger bakom spelfilmen "Baltic Storm" där (om jag minns rätt) det är CIA som spränger ett hål i fartyget. Givetvis finns inte ett spår av bevisning, även om vissa påstår det. Ländernas regeringars ambivalenta reaktion, inte mins den svenska (täcka över vraket med betong? först "ja", sedan "nej". Bärgning? Först "nej", sedan "ja", sedan "nej" igen) används också som kanonmat av konspirationsdårarna.
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:
Jag var så liten när Estonia förliste att jag inte direkt har några minnen av det utom några få mycket vaga minne från bl.a. en nyhetsrapport. Var det snack om att Estonia förlist av någon annan än den officiella? Var det folk som befrågade regeringens officiella uttalande?
Om man kollar på kärnvapens delen istället, var det något snack om smuggling/transport/testning/etc av kärnvapen på den tiden, framförallt i relation till Sverige och Estland? Snackades det något om hemliga kärnvapen i Sverige? Utveckling av kärnvapen? Någon typ av militärt samarbete med Estland?
Media har tagit upp "alternativa" versioner lite då och då, speciellt Jutta Rabes fantasifoster och den svenska riksdagsmannen Lars Ångström (MP) har "ropat varg" och velat utreda transporter av hemligt materiel till dödagar. Dessa två kan inte tas på allvar.
Kärnvapen har säkerligen aldrig smugglats på passagerarfärjor över Östersjön annat än möjligtvis i Carl Hamiltons eller James Bonds universa, knappast i verkligheten. Däremot är det inte otroligt att krigsmateriel smugglats eller helt lagligt transporterats mellan Sverige och Estland, speciellt strax efter Sovjets fall. Men detta är inte intressant ur haverisynpunkt. Intressant kan det vara av andra skäl naturligtvis, men samtidigt är det ju lite av en axelryckning - vaddådå, det är väl inte konstigt att roro-fartygen på Östersjön har används för detta ändamål?
Sverige hade en period på 50/60-talen där det var mycket tal om att utveckla kärnvapen eller köpa kärnvapen från USA, men det blev ingenting av det, förutom lite grundforskning. På 1990-talet, precis efter att Sovjet fallit och världen plötsligt upplevdes som mycket fredligare är det helt uteslutet att vi skulle ha eftersträvat kärnvapen eller deltagit i andra nationers kärnvapenaffärer. I vilket fall som helst säger det ju sig själv att just specifikt kärnvapen kan inte legat bakom olyckan, och någon medveten "broken arrow" på ett passagerarfartyg så nära finska viken och det sönderfallande Ryssland framstår som ytterst osannolikt. Skulle USA eller Sverige eller Estland vilja att det låg kärnvapen på bara 80 meters djup på internationellt vatten inom Rysslands räckhåll? Skulle Ryssland vilja att kärnvapen låg på botten inom räckhåll för NATO? Knappast.
Om du är intresserad av en mer exakt och teknisk genomgång av estoniaolyckan så sök i denna tråd. Ju längre tiden går, desto mindre kommer jag ihåg, men jag vet att jag skrivit om Estonia flera gånger på forumet tidigare.
...
Edit: Jag tänkte passa på och babbla lite om hur jag tycker man ska förhålla sig till haveriutredningar och konspirationer i allmänhet. Det kan gälla Estonia, det kan gälla 911, JFK, Palme eller vad som helst.
En utredning blir inte bättre än vad det tillgängliga materialet kan berätta. Vittnen är notoriskt opålitliga och kan ibland rentav ha en dold agenda. Ett av mina mer morbida intressen är att läsa haveriutredningar. Varje gång jag försöker studera en olycka så märker jag små inkonsekvenser, små fel eller små omständigheter som visar att utredningen inte utgör endast sanningen och hela sanningen. Detta är normalt, det behöver inte ligga någon "cover-up" bakom. Det är här man antingen kan anta ett någorlunda vetenskapligt och intellektuellt hederligt förhållningssätt eller hemfalla åt konspirationsteorier. Ett fel kan bero på:
1) Jag som lekman missförstår detaljen eller saknar kunskapen för att inse att detaljen stämmer, trots att jag själv tycker den är kontraintiutiv.
2) Undersökningen har inte lyckats i just den aspekten. Det kan bero på inkompetens, kontamination av material, motstridiga vittnesuppgifter där undersökarna litar på ett vittne och jag på ett annat, etc. Det kan bero på undertoner så som betoning eller formulering.
3) Undersökningen har stressats fram eller utredarna har varit pressade på annat sätt
4) ???
5) Det kan vara en cover-up, en konspiration. CIA, UFOn, etc, etc.
En konspirationsteoretiker vänder på denna lista och antar en konspiration före allt annat. Det sista en konspirationstroende ifrågasätter är sin egna kompetens och förståelse, trots att denna förståelse ofta är under genomsnittet vad de tekniska aspekterna beträffar. Punkt 3 känns igen från Estonia, där varvet ville skylla så mycket som möjligt på underhåll och sjömanskap, medan Estländarna ville skylla så mycket som möjligt på varvet och konstruktionfel, etc. Ingen var dock intresserad i någon "cover up".
Det handlar också om perspektiv:
A) Denna utredning ger en förklaring i minsta detalj över förloppet, orsakerna och följdena och inkluderar varenda molekyl av vraket/skrotet/kropparna/olycksplatsen
B) Denna utredning ger en målande överblick över det huvudsakliga och troliga förloppet, men lämnar detaljer obesvarade eller rentav felbesvarade
Jag vet av erfarenhet att B nästan alltid gäller medan en konspirationsteoretiker förutsätter att om inte A gäller, ja då är det frågan om en cover-up. Detta är speciellt påtagligt vad 911-konspirationsteorier beträffar.
Det finns några fall där utredningar faktiskt kommit till fel slutsats, _utan_ att det har varit frågan om någon konspiration. Ett välkänt exempel Flight 811 där en lastlucka lossnade, varpå en så kallad explosiv dekompression följde, där en handfull passagerare sögs ut ur planet och störtade mot sin död. Planet lyckades landa säkert och de flesta överlevde. Här kom utredarna först fram till handhavande- eller underhållsfel. Man hade misshandlat lastluckan så att den gick sönder. Det fanns dock flera omständigheter som talade mot denna teori. Här hade en konspirationsdåre kunnat hävda att det var en cover-up och syssla med knasiga parallellundersökningar för att sedan posta trams på youtube i vanlig ordning. I stället var det en anhörig privatperson som inte var fullt så konspiratorisk, men iaf ifrågasatte vad som hade hänt. Tack vare dennes enträgna arbete och inte fullt så konspiratoriska mindset lyckades han förmå NTSB (USAs motsvarighet till haverikomissionen) att revidera sin ståndpunkt. I själva verket vad huvudorsaken ett konstruktionsfel i luckan som gjorde att den kunde öppnas spontant av en kortslutning.
Den viktiga lärdomarna är:
1) Även om utredningen kom till fel slutsats från början, så var huvuddragen stämde mycket väl (min punkt B), orsaken var en utflugen lastdörr av "naturliga" orsaker, inte något sprängdåd, men detaljerna var fel
2) NTSB var beredd att ompröva sin ståndpunkt i ljuset av bättre bevisning
Ergo, ingen "cover-up". Man kan naturligtvis spekulera i påtryckningar från Boeing för att få det att se ut mer som handhavandefel än konstruktionfel, medan flygbolaget (United) säkert mer än gärna ville få det till konstruktionfel. Utredningar är inte helt opåverkbara, men lobbying är ungefär så långt verkliga "konspirationer" sträcker sig, medan konspirationsnötter alltid vill inkludera regeringar, Wall Street, CIA, judar, rymdödlor, nazister, NWO, FN, utomjordingar och annat exotiskt i sina "teorier".
"Cover MY own ass up" är således vanligare än "Cover the NWOs ass up". Det första kan hända, men det brukar ändå bli rätt till slut. Det andra har vi inga exempel på förutom youtubetroll som runkar till sina egna galenskaper.