Rätt att slänga mat när man äter Buffe

Permalänk
Medlem

Rätt att slänga mat när man äter Buffe

Tre gäster på Mongolian Barbeque slängdes ut och nekades efterrätten för att de inte orkade äta upp allt de tagit från buffén.
- Jag gillar inte gäster som slösar, säger restaurangchefen.

Vad tycker ni detta är rätt eller fel?
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.680829-slangde-mat-nekade...

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Tycker det är helt okej att slänga maten om man inte orkar den, skillnad är väl dock om man slänger en hel tallrik vilket jag inte tycker är riktigt okej.

Förövrigt har jag käkat på stället många gånger och alltid blivit bemött bra av personal, och jag tycker om deras mat.
Så det hindrar mig inte från att dra dit iaf

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Jag burkar fråga om jag får ta hem maten. Om jag inte orkar äta upp.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Jag burkar fråga om jag får ta hem maten. Om jag inte orkar äta upp.

Brukar du få göra det på buffé?

Annars är väll lite hela idén med buffé att man skall äta till man spyr så att man slänger lite mat är väll standard. Sedan att det är synd men det är därför man går dit

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

Rätt att slänga mat när man äter Buffe ?

Varför skulle du inte få göra det ? Du har ju betalat för buffen. Så vad du gör med maten som du har köpt, det är ju bara upp till dig. Det har ju ingen annan med att göra.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bread_:

Brukar du få göra det på buffé?

Jag har aldrig hört någon klaga.. Beror väl på, går man och lassar upp en full tallrik och sedan ber om en doggybag så blir man nog inte populär..

Skrivet av BergLake:

Tre gäster på Mongolian Barbeque slängdes ut och nekades efterrätten för att de inte orkade äta upp allt de tagit från buffén.
- Jag gillar inte gäster som slösar, säger restaurangchefen.

Vad tycker ni detta är rätt eller fel?
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.680829-slangde-mat-nekade...

Beror ju på hur mycket mat de skulle kasta.. rör det sig om en halv tallrik eller mer så tycker jag det är helt rätt att kasta ut dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

Rätt att slänga mat när man äter Buffe ?

Varför skulle du inte få göra det ? Du har ju betalat för buffen. Så vad du gör med maten som du har köpt, det är ju bara upp till dig. Det har ju ingen annan med att göra.

Håller fullständigt med...

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bread_:

Brukar du få göra det på buffé?

Annars är väll lite hela idén med buffé att man skall äta till man spyr så att man slänger lite mat är väll standard. Sedan att det är synd men det är därför man går dit

Har alltid fått göra det, bara fråga efter doggybag.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Sen kan man ju alltid undra. Gick det verkligen till så som det står i texten? Eller hände det något annat också?

För övrigt så håller jag med liv&helvete.
Däremot så skall maten antingen ätas eller inte. Något annat än det gör det hela oacceptabelt. Jag menar inte doggybag då eller att man lämnar mat kvar på tallriken. Nä utan om man gör något på djävulskap som t.ex att man öser upp en massa mat bara för att slänga den med vilje utan att äta något.

Permalänk
Medlem

Att behöva slänga mat, är väl aldrig bra. Men vem har inte gjort det någongång ?

Men efter att ha läst notisen, så undrar jag inte om den här restaurangchefen kan ha haft alla sina hästar hemma från första början. Att ha mage att skälla ut ett par kunder bara för att dom nu råkar ha tagit för mycket mat och inte orkar äta upp det.

Det har ju restaurangchefen inte ett skit med att göra vad kunderna gör med maten som dom har köpt. Han ska ju vara glad och tacksam för att någon överhuvudtaget vill besöka hans kök. För att håller han på så här, att han i tid och otid ska skälla ut kunder, bara för att han personligen inte gillar att någon kastar "hans" mat. Det är väl lite som att utmana ödet.

Men, som sagt.. vad du som kund gör med maten du köper. Det har ingen med att göra vad gör med. Vill du beställa in dyraste rätten på menyn, för att sen skita i att käka den. Det har ingen, och då menar jag verkligen, ingen att göra med. Restaurangen har fått betalt för rätten, så vad som sen händer med den, det ligger inte i restaurangens händer längre.

Och sen om nu, i det här fallet, att en restaurangchefen har personliga värderingar i vad han tycker och inte tycker att en kund ska göra, det ska han hålla för sig själv helt enkelt. För så länge som dom får betalt för det man beställer, så har dom sen inte ett dugg med att göra vad man gör med maten.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk

Har själv ätit där många gånger, också känt som "Bamboo", brukar alltid ta mycket mat och det är sällan man orkar äta upp allt.
Men har aldrig varit med om att man inte skulle få ta någon efterätt

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

För mätt för att äta upp maten som de tog till sig på tallriken, så hungriga så att de börjar grina i aftonbladet över att de inte fick sin dessert.

Angående historian så är jag skeptisk, speciellt till personer som måste kontakta aftonbladet över småsaker och självmant går med på att bli uthängda mig bild och allt. Så det är svårt att säga huruvida restaurangen gjorde fel eller ej.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Man tar ju självklart lite åt gången. blir man inte mätt så hämtar man lite till

Brukar bara vara grönsaker o någon seg potatis man slänger annars brukar man äta upp det man tar till sig.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem

Visst har man ju själv slängt mat, men oftast har det varit sånt man inte tyckt om. Fast det är ju lite idén med Buffé att man ska ta det man gillar så man slipper slänga.
Men överlag så tycker jag att det är fel att slänga mat.
En av anledningarna till att "chefen" inte gillade att de lämnade mat kvar är för att det är väldans massa extra arbete med all mat som slängs. Tyvärr vet jag inte vad eller om det kostar för restaurangägarna att göra sig av med kastad mat.
Så 24mbit gör faktiskt rätt i att fråga efter doggybag, de flesta restaurangerna tycker om när folk tar med sig maten.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Jag trodde att det tillhörde allmänbildningen att desserten alltid slinker ner, oavsett hur mätt man är.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Visst har man ju själv slängt mat, men oftast har det varit sånt man inte tyckt om. Fast det är ju lite idén med Buffé att man ska ta det man gillar så man slipper slänga.
Men överlag så tycker jag att det är fel att slänga mat.
En av anledningarna till att "chefen" inte gillade att de lämnade mat kvar är för att det är väldans massa extra arbete med all mat som slängs. Tyvärr vet jag inte vad eller om det kostar för restaurangägarna att göra sig av med kastad mat.
Så 24mbit gör faktiskt rätt i att fråga efter doggybag, de flesta restaurangerna tycker om när folk tar med sig maten.

En annan sak med just buffé i mitt tyckte är att det är en bra möjlighet i att få testa nya saker, gillar man det inte då så är det självklart att man eventuellt slänger just det man inte tycker om då precis som du sa.

Som jag sa tidigare i tråden så har "Bamboo" bara visat positiva sidor hos mig och därför rekommenderar jag ofta folk att äta där.
Får ta mig en vända nästa gång jag är i Götet för det var för länge sedan sist.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur mycket barnen i Afrika tjänar på att folk i Sverige äter upp sin mat på restaurangerna...

Permalänk
Skrivet av Tweak:

Jag undrar hur mycket barnen i Afrika tjänar på att folk i Sverige äter upp sin mat på restaurangerna...

Frågan är om de inte 'tjänar' mer på att vi slösar med vatten osv. mycket går ju rakt upp i luften och kanske trillar det ner där nere istället?
Visst fel att slösa för man kan kanske men samtidigt så kan man inte bara hjälpa hela tiden. Ge de lite redskap för att bruka jorden så är det en bättre hjälp på vägen istället för att de kan leve på hjälpen.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

Rätt att slänga mat när man äter Buffe ?

Varför skulle du inte få göra det ? Du har ju betalat för buffen. Så vad du gör med maten som du har köpt, det är ju bara upp till dig. Det har ju ingen annan med att göra.

Förstår vad du menar,
och tar de nog lite långt nu.. Men med den logiken så kan jag gå in betala 100 spänn(säg att buffen ifråga kostar de) och bara stå och kasta maten, för jag har ju trotsallt betalat för den.

Tycker inte han gjorde något fel, hans resturang, hans regler.
Han själv erkände att han tog i för mycket. Ge fan i att ta mer än man orkar per definition om du lämnar lite kvar är nog skitsamma, de har jag själv gjort VARJE gång jag varit där. Orkar man inte äta upp orkar man inte efterrätten .. simple as that

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Hur ska man orka efterrätt om man nu inte klarar äta klart det man tagit från buffén?

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Klart man har rätt att slänga och det godkänner nog varenda ställe som säljer buffe, om det handlar om att man inte gillade något, att det var någon skum grönsak eller whatever men nu när det gällde att slänga en halv tallrik så håller jag med restaurangchefen, man kan omöjligt göra en sådan grov missbedömmning när man tar maten som gör att man inte orkar äta upp hälften.

I övrigt, orka gå till tidningen med en sådanhär struntsak?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Jag ser inget fel i att slänga, någon vill ju ha den.

http://www.dt.se/nyheter/falun/1.3737383-soptunnan-ar-deras-g...

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Avstängd

Tycker det är idiotiskt att slänga mat på buffe.
Visst om man slänger lite gran gör det väll inget, eller om man tagit något man inte tyckt om osv, fine no problem.

Men jag har sett folk som slängt hela tallrikar fulla med mat för dom trott dom ska orka äta det.
Lite vett i skallen får man fan ha tycker jag iaf.
Liksom är folk så jävla feta och lata så dom inte orkar gå och hämta flera gånger? Nej då måste fylla tallriken till bredden för man inte orkar röra på fläsket.

Sen gör restaurangen vad dom vill, deras regler. Vill han slänga ut dom så fine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Jag ser inget fel i att slänga, någon vill ju ha den.

http://www.dt.se/nyheter/falun/1.3737383-soptunnan-ar-deras-g...

Jo, jag läste det jag med. Sen finns det en rätt så intressant dokumentär på SVT Play om just det här "fenomenet". Kommer inte ihåg riktigt vad dokumentären heter, men den är klart sevärd.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Det känns som att det lär ha varit en full tallrik och säkerligen personer med dålig attityd som blev utslängda. Kan inte tänka mig att en restaurangchef skulle agera på det viset för att någon lämnar lite kvar på tallriken.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Avstängd

Detta problem borde absolut inte finnas.

Det är helt klart fel att slänga ut gäster som betalat utan att ge dem pengarna tillbaka, finns folk till allt så går inte säga vems fel det är heller.

Permalänk

Nej, man bör inte slänga mat på en buffé. Restaurangen har satt priserna efter vad den genomsnittliga gästen konsumerar, inte för att alla ska ta 100kg mat och slänga det man inte orkar. Som gäst har man betalat för så mycket mat man orkar äta, inte för en oändlig mängd mat. Den som inte inser detta har inte på en restaurang att göra.

Om alla skulle slänga en tallrik var så skulle restaurangen behöva ta högre priser. Detta drabbar både den enskilda gästen som får betala mer nästa gång och restaurangägaren som får svårare att locka kunder med de högre priserna.

Sedan tillhör det även allmän hyfs att inte ta mer än vad man orkar, är man osäker så tar man en mindre portion och tar om i så fall. Det är naturligtvis ok att lämna mat man inte gillar men om man är osäker på en ny rätt så tar man endast lite första gången.

Jag väljer att inte kommentera fallet i artikeln eftersom all bakgrundsinformation inte finns tillgänglig. Ovanstående gäller i det allmänna fallet.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Känns ju illa att slänga en del av huvudrätten bara för att få plats med massa efterrätt.

Tycker helt klart att ägaren gjorde rätt.

Visa signatur

BAAH

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Jag ser inget fel i att slänga, någon vill ju ha den.

http://www.dt.se/nyheter/falun/1.3737383-soptunnan-ar-deras-g...

Ja, fast du har ju missat hela grejen. Jag har själv "sopdykt" nån enstaka gång, och känner flera som gör det då och då. Finns även mer eller mindre organiserade grupper som har blivit bra rutinerade Det handlar inte om att plockua upp "begagnad" mat, utan matvaror som enligt datummärkningen är otjänlig och kapitalismens regler mer (ekonomiskt) lönsam att slänga, men som i de flesta fallet är fullt ätbar.

Skrivet av fastforward:

Nej, man bör inte slänga mat på en buffé. Restaurangen har satt priserna efter vad den genomsnittliga gästen konsumerar, inte för att alla ska ta 100kg mat och slänga det man inte orkar. Som gäst har man betalat för så mycket mat man orkar äta, inte för en oändlig mängd mat. Den som inte inser detta har inte på en restaurang att göra.

Om alla skulle slänga en tallrik var så skulle restaurangen behöva ta högre priser. Detta drabbar både den enskilda gästen som får betala mer nästa gång och restaurangägaren som får svårare att locka kunder med de högre priserna.

Sedan tillhör det även allmän hyfs att inte ta mer än vad man orkar, är man osäker så tar man en mindre portion och tar om i så fall. Det är naturligtvis ok att lämna mat man inte gillar men om man är osäker på en ny rätt så tar man endast lite första gången.

Jag väljer att inte kommentera fallet i artikeln eftersom all bakgrundsinformation inte finns tillgänglig. Ovanstående gäller i det allmänna fallet.

Agreed.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Liv&helvete:

Rätt att slänga mat när man äter Buffe ?

Varför skulle du inte få göra det ? Du har ju betalat för buffen. Så vad du gör med maten som du har köpt, det är ju bara upp till dig. Det har ju ingen annan med att göra.

Håller med dig fullständigt.:) Men det handlar väl som vanligt om "tycka synd om barnen i Afrika"-grej? Man ska ha dåligt samvete om man är för rik (i detta fallet mat) och ska vördsamt äta upp allt på talriken för att inte åsidosätta barnens känslor...osv. osv. Ja vad vet jag.:)

Min farmor höll alltid på med detta: slängde man något eller sa att en vara var billig (fast den i hennes ögon var dyr) så hade man "hädat" och varit respektlös mot alla fattiga.:S:/

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!