Kan inte installera W7

Permalänk
Medlem

Kan inte installera W7

Tjena, fick hem min datorn idag och byggde ihop den och allt var okej, sen så la jag windows 7 på ett USB minne som jag körde windows 7 USB boot på, sen så när jag försöker installerar fastnar den där man väljer hårddisk och då får jag felmeddelandet: "det går inte att installera windows på den här disken det är inte säkert att datorns maskinvara har stöd för att starta från den här disken. kontrollera att diskens styrenhet är aktiverad i datorns BIOS"

Någon som vet vad problemet är?

Permalänk
Medlem

Googlade på raden du skrev från felmeddelandet och träffen efter den här tråden var det här.
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/905235-obootbar-di...

Permalänk
Medlem

Har redan läst den och det hjälpte mig inte direkt.

Edit: Det innebär alltså att jag måste installera Ubuntu sen installera W7 sen avinstallera ubuntu...känns galet långdraget, då allt är nytt och borde väl egentligen bara vara att koppla in och installera?

Permalänk

vilken sataport har du kopplat in disken i? det kan vara så att du har den inkopplad i någon sata port som har en separat styrkrets som kräver drivrutiner. Pröva mixtra lite med ahci. Ge gärna lite mer info om vilket moderkort och vilken disk.

och om det är för sprillans nytt brukar din moderkorts tillverkare skicka med extra drivrutiner på en cd ladda in dem i diskväljar menyn under avancerat och klicka sen på uppdatera efter att du har gjort det. så borde meddelandet försvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av embiroller:

vilken sataport har du kopplat in disken i? det kan vara så att du har den inkopplad i någon sata port som har en separat styrkrets som kräver drivrutiner. Pröva mixtra lite med ahci. Ge gärna lite mer info om vilket moderkort och vilken disk.

och om det är för sprillans nytt brukar din moderkorts tillverkare skicka med extra drivrutiner på en cd ladda in dem i diskväljar menyn under avancerat och klicka sen på uppdatera efter att du har gjort det. så borde meddelandet försvinna.

Jag har kopplat in den i 2 tror jag.
Nu testade jag även med skivan som kommer med moderkortet och den ända som händer är att den laddar lite, sen kommer typ Linux kommandotolken upp och så står det att man har 3 sekunder på sig att trycka F8 och när man trycker F8 står den bara där och är i kommandotolken.

HDD: 1TB Western Digital Caviar Green
Moderkort: MSI P67A-GD55 REV B3

Permalänk

det ser ut att vara dina sata 3 portar 1 och två (de vita) koppla in den i de blå. vad jag menade med att ladda drivrutinerna så måste du stoppa in den vid samma punkt som den säger att det inte går att installera windows på den disken. alltså först efter det att du har laddat från windows skivan och ska välja vilken disk som du ska installera den på.

Permalänk
Medlem

Så du menar alltså att jag ska stoppa i sata kablarna i dom svart uttagen? för i boken som man fick till går det sata 1 -2 i den vita sen 3-4 o.s.v.

Edit: stoppade nu i skivan och då står det att det inte finns några drivrutiner på skivan och typ att var vänlig kolla så att det ligger drivrutiner på skivan och försök igen

Permalänk

oki kollade du hur det fungerade om man kopplade in det i de portar som inte var vita? och har du kollat vilket ahci läge den var inställd på?

Permalänk
Medlem

ska testa med en annan port nu, men vart kommer jag in i ahci menyn?

Permalänk

om du går in i bios. läs manualen till ditt moderkort.

Permalänk
Medlem

Hittar inget om AHCI.. men nu är hårddisken flyttat till sata 3 och den hittas utan problem. men det går fortfarande inte att installera windows eller att installera drivrutiner från skivan..

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du ska läsa in dem från ett usbminne.. Läs gärna min guide.

Extremt välskiriven guide rikitgt bra, hittar dock bara om uppdateringar på cd / dvd enheten och med tanke på att jag installerar W7 genom ett USB minne är det inte till någon riktig hjälp tyvärr.

Edit: Hittade om drivrutiner i din guide, hittar dock inga drivrutiner till AHCI eller sata.

http://se.msi.com/product/mb/P67A-GD55--B3-.html#/?div=Driver...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Crunked:

Extremt välskiriven guide rikitgt bra, hittar dock bara om uppdateringar på cd / dvd enheten och med tanke på att jag installerar W7 genom ett USB minne är det inte till någon riktig hjälp tyvärr.

Edit: Hittade om drivrutiner i din guide, hittar dock inga drivrutiner till AHCI eller sata.

http://se.msi.com/product/mb/P67A-GD55--B3-.html#/?div=Driver...

Kan vara chipsetdrivrutinerna

Permalänk
Medlem

nu har jag lagt drivrutinerna på ett USB minne och pluggat in den, den hittar USBminnet med det står bara att det inte kunde hittas några drivrutiner. ska man göra något mer än att lägga in dom på ett USB minne?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Har du packat upp filen om det är en komprimerad sådan (zip/rar) eller om det är en exe kan du säkert packa upp den med winrar eller vad du nu har.

Du ska ha .inf filer iaf.

Permalänk
Medlem

jag unzipade dom och la dom på ett USB minne och det stod fortfarande att de inte hittades.

Permalänk

Du får väll ta och formatera hårddisk innan du lägger in nytt OS ? eller göra 2 partioner, ena med Win och en med Ubuntu om du nu vill ha kvar båda.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Hade jag gärna gjort, men hårddisken hittas inte, testade och köra i mina gamla hårddiskar och startade upp och kollade på den här datorn och så kollade jag om den fanns där, med det gjorde den inte..

Permalänk
Medlem

Tycket det var otydligt med vilka SATAportar som går till vilken kontroller på det här moderkortet, men jag är nog asus skadad :), men om hårdisken är en SATA 3 skulle jag testa SATA port 7.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Testade att koppla in den i 7:an nu, och den dyker upp på Diskenheter på enhetshanteraren men fortfarande inte på hårddiskar på den här datorn

Edit: Jag har nu löst problemet, jag gick in på Datorhantering -> diskhantering sen högerklicka på hårddisken sen skapa ny partation sen va det klart:) tack för att ni försökte hjälpa mig iaf, förstår att det är galet svårt att försöka hjälpa någon genom ett forum.