Apple gör nytt rekordkvartal – vinsten ökade med 125 procent

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Jag har aldrig förstått hur folk får iPhone att verka så dyr. Jag köpte min när den släpptes för 299kr i månaden i 24 måndar. Då hade jag tele2 student för 19kr/mån + 69kr/mån för surf (88kr) men saknade täckning på landet men inte så hemskt. Nu har jag Telia (och således täckningen) där abbonemanget kostar 99kr i månaden löst. Så jag betalar 4800kr för min iPhone 4 vilket inte är så dyrt (då fanns heller inte så mycket konkurens) då de bra andriod mobilerna idag landar 4000kr(eller mer) och så har man ändå ett abbonemang omkring 100 lappen i månaden(med 1gb surf).

Nu pratar vi om att casha mobilen kontant, inte med abonnemang. För min del har jag redan ett bra abonnemang med bra priser och allt, så känner inte för att byta.

Dessutom så satt jag och räknade på vad en iPhone 4 skulle kosta när Tele2 sålde ut dem, jag kom upp ica 7 tusen kronor för telefonen i 24 månader. (Vilket du tydligen betalar nu). Självklart drar de in pengar för mobilen, det är ju bara lureri att säga till sina kunder att "mobilen ingår", någonstans måste de ju dra in pengar för luren, sunt förnuft.

EDIT: 7 176kr för att vara exakt. (299*24)

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lon Höppö:

Jag gillar designen på Iphone/Ipad och skulle gärna köpt någon av dessa om det inte var för priset. Förstår inte hur folk har råd att köpa en lur för nästan 10,000 kr

Nu kostar ju inte iPhonen 10,000 kr. Men jag antar att folk med jobb är de som har råd med den.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

När ett så stort företag får ut nästan 30% vinst så är det tydligt att konsumenterna hjälper till att tappa ut sitt blod. Nog för företag vill tjäna pengar och vanligtvis vill folkfå saker så billigt som möjligt och istället bloodsuga företaget, men på nåt jävla sätt lyckas apple med föråldrad hårdvara få konsumenterna att göra tvärtom..

Edit: Får jag mer pengar än jag behöver nångång framöver blir de youtube filmer när jag förstör apples senaste prylar...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Citat:

Jämförde du nyss ZTE Blade mot iPhone? Skrattretande i så fall, för den telefonen är nog den segaste av alla som finns idag. Den är billig av en anledning, och det märks när man leker med den, dessutom är många komponenter bristfälliga i kvaliten, t.ex. klagade kompisen som har en sådan att GPS;en är väldigt dålig.

För att vara en smartphone: Billig
Men inget alls att jämföras mot t.ex. HTC eller iPhone.

Den är segare no doubt about it , men facebook,youtube etc flyter på med 2.2 eller 2.3 (den kommer med 2.1) utan problem samt spotify dvs de jag använder den till förutom att ringa och smsa. Samt den har allt man kan önska till ett pris som är bra. iPhone är snabbare och så men till ett sjukt pris som inte är värt de i mina ögon. Det är inte som att iPhone är sjukt långt framför,visst menyerna ganska går lite mer smooth etc overall men va fan 8000 kr ca dyrare, det är galet. Men har man cash så varför inte om man nu tycker de är så bra.

Smaken är som baken som man alltid säger.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk

Ni som gnäller som fan på att man är dum om man köper mac, att man inte kollat upp andra alternativ, man har köpt den för status bla bla bla

Tror du man går och köper en dyr bärbar bara sådär? Klart som fan att jag kollade runt innan jag köpte min laptop.
Här är mina anledningar till mitt köp av macbook pro
tunn laptop
liten och lätt nätdel
OS X
bra kvalité
Sen lovar jag att man inte kan hitta en liknande pc laptop med samma spec som macbook pro OCH samma eller mindre storlek!
Sen kan jag säga att jag har haft min macbook pro i 4 år nu och den rullar på jävligt fint fortfarande! Det är vad jag kallar kvalité och prisvärdhet!

Sen fattar jag verkligen inte folk som blir irriterade på Apple? Folk blir ju tom irriterade på folk som köper Apple produkter. Vad är fel på er? Chilla

Visa signatur

Abit AB9 Pro, E6600 @ 3200 MHz, 3gb ram 800 MHz 1:1, ATI 4890 GPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

När ett så stort företag får ut nästan 30% vinst så är det tydligt att konsumenterna hjälper till att tappa ut sitt blod. Nog för företag vill tjäna pengar och vanligtvis vill folkfå saker så billigt som möjligt och istället bloodsuga företaget, men på nåt jävla sätt lyckas apple med föråldrad hårdvara få konsumenterna att göra tvärtom..

Edit: Får jag mer pengar än jag behöver nångång framöver blir de youtube filmer när jag förstör apples senaste prylar...

Såna videos finns redan: www.crashmy<valfritt>.com tror jag det är, byt ut <valfritt> mot t.ex. ipod, de har fler sidor om de finns kvar vill säga.

Föråldrad och föråldrad, som någon tidigare nämnde, det är i stora drag samma hårdvara i de flesta smartphones, så varför sticka ut med att iPhone har de, när alla andra knappast är bättre? Nä, sådana hatiska ord gillas inte, här ska vi diskutera, inte spy ut galla över "vad man har hört", utan att jämföra med de andra också för den delen.

Tydligen så gör Apple något bra, är det verkligen så svårt att acceptera det? Låt andra få köpa Apples produkter om dem vill, varför tar du illa vid för det? Du är inte tvingad, rättare sagt, ingen är tvingad till deras produkter. Så sluta trolla!

Skrivet av ericsundell2:

Den är segare no doubt about it , men facebook,youtube etc flyter på med 2.2 eller 2.3 (den kommer med 2.1) utan problem samt spotify dvs de jag använder den till förutom att ringa och smsa. Samt den har allt man kan önska till ett pris som är bra. iPhone är snabbare och så men till ett sjukt pris som inte är värt de i mina ögon. Det är inte som att iPhone är sjukt långt framför,visst menyerna ganska går lite mer smooth etc overall men va fan 8000 kr ca dyrare, det är galet. Men har man cash så varför inte om man nu tycker de är så bra.

Smaken är som baken som man alltid säger.

Ja, men det är ju ändå helheten i sig man ska jämföra med? Men visst, du har en poäng, den kör ju allt, fortfarande en smartphone som jag nämnde. Men att jämföra dess pris mot en iPhone känns som en orättvis bedömning ur prisens synpunkt. Ca 8000kr dyrare? Du kan få en ny med abonnemang via Tele2 för strax över 7 tusen (efter 2 års betalning á 299kr/månaden), finns dessutom många som säljer hyfsat nya/oöppnade iPhone för bra priser på t.ex. blocket. Jag köpte min förvisso begagnad för 4 000kr med kvitto och garanti.

Kul att du är nöjd med din telefon, själv hade jag blivit tokig då jag lätt (läs mycket lätt) irriterar mig om en sak tar nån microsekund för lång tid på sig eller inte är smooth/laggar. Därav blev iPhone 4 mitt val

Håller med dig, smaken är som baken!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Såna videos finns redan: www.crashmy<valfritt>.com tror jag det är, byt ut <valfritt> mot t.ex. ipod, de har fler sidor om de finns kvar vill säga.

Föråldrad och föråldrad, som någon tidigare nämnde, det är i stora drag samma hårdvara i de flesta smartphones, så varför sticka ut med att iPhone har de, när alla andra knappast är bättre? Nä, sådana hatiska ord gillas inte, här ska vi diskutera, inte spy ut galla över "vad man har hört", utan att jämföra med de andra också för den delen.

Tydligen så gör Apple något bra, är det verkligen så svårt att acceptera det? Låt andra få köpa Apples produkter om dem vill, varför tar du illa vid för det? Du är inte tvingad, rättare sagt, ingen är tvingad till deras produkter. Så sluta trolla!

Ja, men det är ju ändå helheten i sig man ska jämföra med? Men visst, du har en poäng, den kör ju allt, fortfarande en smartphone som jag nämnde. Men att jämföra dess pris mot en iPhone känns som en orättvis bedömning ur prisens synpunkt. Ca 8000kr dyrare? Du kan få en ny med abonnemang via Tele2 för strax över 7 tusen (efter 2 års betalning á 299kr/månaden), finns dessutom många som säljer hyfsat nya/oöppnade iPhone för bra priser på t.ex. blocket. Jag köpte min förvisso begagnad för 4 000kr med kvitto och garanti.

Kul att du är nöjd med din telefon, själv hade jag blivit tokig då jag lätt (läs mycket lätt) irriterar mig om en sak tar nån microsekund för lång tid på sig eller inte är smooth/laggar. Därav blev iPhone 4 mitt val

Håller med dig, smaken är som baken!

Om man ska jämföra två produkter är det väl snarare så att man ska ta två i samma prisklass, inte "billig"(cirka 2 -3000 kr Android lur)
men nu vet jag inte om det ens finns någon Android lur i 7000kr segmentet. Iaf så köpte jag en Samsung galaxy S2 5200kr för luren + abonnemang, och enligt mig så utklassar den verkligen Iphone(alla sorter) i princip allt, utom app-utbudet. Vilket förmodligen är en av dom stora dragplåstren till just Apple. Visst vet jag att SGS2 nästan nyss kom ut så den borde ha tip-top hårdvara.
Men även där så ser man att prissättningarna för produkterna är lite knasiga. Du får en ny Iphone för det du skrev, cirka 7000 mer eller mindre, medan du får en S2'a för 5200kr, som presterar lika bra eller bättre. sitter med Android 2.3.3 och jag finner inget i IOS som saknas i Android. Apple gör jättebra produkter, med bra kvalitet, dock så tycket jag att det känns ganska överpris att betala så mycket för en Iphone när man kan få topp kvalitet produkter för 2000 kr mindre. Men precis som sagts innan så är smaken som baken:), har kompisar som bytt från Android lur till Iphone, och andra som bytt till Android lur för att dom ändrat sig om vad dom gillade.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700x 8C 16T | ASUS TURBO GTX 1080TI 11GB |
ASUS STRIX X470-I | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB (2x16GB)
| EVGA SuperNOVA 750 G3 |
| Noctua NH-U14S Slim CPU Cooler | Fractal Design Node 304 Case |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Såna videos finns redan: www.crashmy<valfritt>.com tror jag det är, byt ut <valfritt> mot t.ex. ipod, de har fler sidor om de finns kvar vill säga.

Föråldrad och föråldrad, som någon tidigare nämnde, det är i stora drag samma hårdvara i de flesta smartphones, så varför sticka ut med att iPhone har de, när alla andra knappast är bättre? Nä, sådana hatiska ord gillas inte, här ska vi diskutera, inte spy ut galla över "vad man har hört", utan att jämföra med de andra också för den delen.

Tydligen så gör Apple något bra, är det verkligen så svårt att acceptera det? Låt andra få köpa Apples produkter om dem vill, varför tar du illa vid för det? Du är inte tvingad, rättare sagt, ingen är tvingad till deras produkter. Så sluta trolla!

stora drag ? Det räcker inte.. Men det är datorerna jag främst tänker på. Anting tar de överpris för gammalt/dåligtpresterande eller så tar de extra för nåt som inte behövs typ thunderbolt. Finns snabbare och bättre alternativ för bild och hastigheten behövs inte till lagring så varför ens lansera skiten. Apple har onekligen lyckats ja , men det är som alltid uppenbart att Konsumenterna inte vet vad som är bäst för dem själva. Betala extra för att få en dator som "Officielt" stödjer mac os som är typ låst.. Nej tack. Tar illa vid mig nej eller jo nästan haha däremot skäller jag ut de som är bekanta som köper Om du inte förstår att de tar skjuktöverpris när ett så stort företag har 30% vinst vet jag inte för jag kan säga att de är många på stora företag som inte drar in några pengar utan bara kostar.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

stora drag ? Det räcker inte.. Men det är datorerna jag främst tänker på. Anting tar de överpris för gammalt/dåligtpresterande eller så tar de extra för nåt som inte behövs typ thunderbolt. Finns snabbare och bättre alternativ för bild och hastigheten behövs inte till lagring så varför ens lansera skiten. Apple har onekligen lyckats ja , men det är som alltid uppenbart att Konsumenterna inte vet vad som är bäst för dem själva. Betala extra för att få en dator som "Officielt" stödjer mac os som är typ låst.. Nej tack. Tar illa vid mig nej eller jo nästan haha däremot skäller jag ut de som är bekanta som köper Om du inte förstår att de tar skjuktöverpris när ett så stort företag har 30% vinst vet jag inte för jag kan säga att de är många på stora företag som inte drar in några pengar utan bara kostar.

Håller med Tozzi att det är mycket hat mot Apple från din sida, många som köper Apples produkter har använt dom i många år, och trivs med det! Retar du dig på Bang & Olufsen med?

Jag fattar inte riktigt hur man kan reta sig på olika tekniker ?? IOS/Android/OS X/Windows/Linux Whatever!! !! Det kan vara kul att lära sig och utforska olika tekniker!
För det är väl det, det handlar om i grunden! Inte hårdvaran.
Jag tycker du är helt ute o reser, och att låsa ute "olik tänkande teknik" har bara ett syfte, utesluta ny kunskap och lärande!! !! !!

Öppet sinnelag öppnar fler dörrar till ny kunskap

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Håller med Tozzi att det är mycket hat mot Apple från din sida, många som köper Apples produkter har använt dom i många år, och trivs med det! Retar du dig på Bang & Olufsen med?

Jag fattar inte riktigt hur man kan reta sig på olika tekniker ?? IOS/Android/OS X/Windows/Linux Whatever!! !! Det kan vara kul att lära sig och utforska olika tekniker!
För det är väl det, det handlar om i grunden! Inte hårdvaran.
Jag tycker du är helt ute o reser, och att låsa ute "olik tänkande teknik" har bara ett syfte, utesluta ny kunskap och lärande!! !! !!

Öppet sinnelag öppnar fler dörrar till ny kunskap

Hur kan man inte reta sig på ett företag som säljer samma hårdvara för 30-100%+ mer än konkurrenterna med annat skal, framför allt eftersom de ovetande konsumenterna(vilket är typ alla) tror mac är bättre bara för den är en mac även om de sitter sämre grejer i än en annan unversiel prismotsvarande laptop..Hur kan man inte hata ett företag som har fått sin att logo vara viktigare än innehållet...Hur kan man inte reta sig på ett företag som inte ville att alla skulle han en dator. Hur kan man inte reta sig på ett företag som skulle ha betalt för multitasking i sin nya surfplatta ? Har kan man inte som teknik intresserad reta sig på hur inställingsfattigt och tweak fattigt mac os är mac os funkar bra och ÄR BRA för ovetande konsumenter typ studenter och äldre men här borde användarskaran vara tillräckligt insatt för att inte gilla ett låst os. Jag hyser ett oerhört hat mot företaget så de är möjligt jag tar i men aja så tycker jag iaf.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Hur kan man inte reta sig på ett företag som säljer samma hårdvara för 30-100%+ mer än konkurrenterna med annat skal, framför allt eftersom de ovetande konsumenterna(vilket är typ alla) tror mac är bättre bara för den är en mac även om de sitter sämre grejer i än en annan unversiel prismotsvarande laptop..Hur kan man inte hata ett företag som har fått sin att logo vara viktigare än innehållet...Hur kan man inte reta sig på ett företag som inte ville att alla skulle han en dator. Hur kan man inte reta sig på ett företag som skulle ha betalt för multitasking i sin nya surfplatta ? Har kan man inte som teknik intresserad reta sig på hur inställingsfattigt och tweak fattigt mac os är mac os funkar bra och ÄR BRA för ovetande konsumenter typ studenter och äldre men här borde användarskaran vara tillräckligt insatt för att inte gilla ett låst os. Jag hyser ett oerhört hat mot företaget så de är möjligt jag tar i men aja så tycker jag iaf.

Då tycker jag du gör såhär. Hitta då en 13" dator med metallskal, bakgrundsbelyst tangentbord, skärmupplysning på minst 1440x900, SSD, nya i5/i7, 4 GB ram, vikt på max 1.4 kg och hyffsat tunn osv, men ett pris på max 8300 kr. Tror inte du kommer göra det.

För övrigt kanske du skall sluta reta dig och göra något vettigare här i livet?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Hur kan man inte reta sig på ett företag som säljer samma hårdvara för 30-100%+ mer än konkurrenterna med annat skal, framför allt eftersom de ovetande konsumenterna(vilket är typ alla) tror mac är bättre bara för den är en mac även om de sitter sämre grejer i än en annan unversiel prismotsvarande laptop..Hur kan man inte hata ett företag som har fått sin att logo vara viktigare än innehållet...Hur kan man inte reta sig på ett företag som inte ville att alla skulle han en dator. Hur kan man inte reta sig på ett företag som skulle ha betalt för multitasking i sin nya surfplatta ? Har kan man inte som teknik intresserad reta sig på hur inställingsfattigt och tweak fattigt mac os är mac os funkar bra och ÄR BRA för ovetande konsumenter typ studenter och äldre men här borde användarskaran vara tillräckligt insatt för att inte gilla ett låst os. Jag hyser ett oerhört hat mot företaget så de är möjligt jag tar i men aja så tycker jag iaf.

Ta ett djup andetag och lugna ner dig lite.

Du har uppenbarligen själv ingen erfarenhet av att använda de produkter du retar dig så enormt på. Som Derox skriver så handlar det mer om bara ett skal. Förutom de saker han nämner kan man även nämna utmärkt batteritid, fantastiskt touchpad och andra smarta lösningar som magsafe (magnetisk kontakt för strömsladden). Om du börjar jämföra de produkter som någolunda konkurrerar med Apples produkter vad gäller format, design m.m och inte några billiga plastburkar så ser du att skillnaden inte alls är stor.

Vad gäller OS X så vet jag inte vad du menar med låst, förklara gärna. Själv har jag högskoleutbildning och jobbar som systemutvecklare men är uppenbarligen inte "tillräckligt insatt" för att förstå... Att OS X bygger på unix ger det en stor fördel över Windows för mig i mitt arbete. Det enda området som man kan anses vara begränsad är spel.

"Ha betalt för multitasking i sin nya surfplatta"...Återigen, förklara gärna. Vet inte vad du pratar om.

Permalänk
Skrivet av Derox:

Då tycker jag du gör såhär. Hitta då en 13" dator med metallskal, bakgrundsbelyst tangentbord, skärmupplysning på minst 1440x900, SSD, nya i5/i7, 4 GB ram, vikt på max 1.4 kg och hyffsat tunn osv, men ett pris på max 8300 kr. Tror inte du kommer göra det.

För övrigt kanske du skall sluta reta dig och göra något vettigare här i livet?

Vill du att han ska hitta en exakt klon av Mac Air? Du vet mycket väl att det finns ingen, där med är ditt krav helt orimlig.

Sedan är inte allla studenter. Dem som inte är, vilket är majoriteten av kunder, dem får lägga ut 12.000kr för en Mac Air bas enhet.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Vill du att han ska hitta en exakt klon av Mac Air? Du vet mycket väl att det finns ingen, där med är ditt krav helt orimlig.

Sedan är inte allla studenter. Dem som inte är, vilket är majoriteten av kunder, dem får lägga ut 12.000kr för en Mac Air bas enhet.

Han sa "säljer samma hårdvara för 30-100% mer". Dvs för att hans påstående skall vara sant skall jag kunna få samma hårdvara för billigare pris, det jag räknade upp är hårdvaran hos en Air. Men visst, han kan få 9200 kr att hitta det för, då kanske hans påstående är delvis sant.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Ta ett djup andetag och lugna ner dig lite.

Du har uppenbarligen själv ingen erfarenhet av att använda de produkter du retar dig så enormt på. Som Derox skriver så handlar det mer om bara ett skal. Förutom de saker han nämner kan man även nämna utmärkt batteritid, fantastiskt touchpad och andra smarta lösningar som magsafe (magnetisk kontakt för strömsladden). Om du börjar jämföra de produkter som någolunda konkurrerar med Apples produkter vad gäller format, design m.m och inte några billiga plastburkar så ser du att skillnaden inte alls är stor.

Vad gäller OS X så vet jag inte vad du menar med låst, förklara gärna. Själv har jag högskoleutbildning och jobbar som systemutvecklare men är uppenbarligen inte "tillräckligt insatt" för att förstå... Att OS X bygger på unix ger det en stor fördel över Windows för mig i mitt arbete. Det enda området som man kan anses vara begränsad är spel.

"Ha betalt för multitasking i sin nya surfplatta"...Återigen, förklara gärna. Vet inte vad du pratar om.

Jag vill inte lugna mig innan jag dör ska de med i graven.... haha

Med låst menar jag mindre inställnings möjligheter och mer inriktat mot användarvänlig använding vilket som jag påpekar är bra för majoriteten. Men om du läste vad jag skrev så såg du att jag hyser mer hat mot företaget än mot deras produkter därav ogillar jag deras produkter hur bra de än må vara. Bra batteri tid är mer eller mindre standard idag på mindre maskiner , touchpaden kan jag inte utrycka mig om men det är den säkert. De är skillnader och många till appels fördel men inte va gäller hårdvara så är de under motsvarade vanliga laptops och som jag sa förut och jag säger de igen. När ett så pass stort företag går med en 30% vinst så är överpris och bloodsugning de enda som kan åstakomma de. Som sagt alla på ett stort företag drar inte in pengar. Vad gäller surfplattan tänker jag på första rev av ipad där man åtminstone till en början fick betala för uppdateringen som tillät multitasking.Hade deras operativ gått att köra officelt på andra burkar än deras egna då hade de kunnat vara några trevligt för marknaden menmen.. Det är ingen större ide att argumentera imot för jag skulle inte släppa hatet mot de företaget oavsett.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av Raizor1991:

Om man ska jämföra två produkter är det väl snarare så att man ska ta två i samma prisklass, inte "billig"(cirka 2 -3000 kr Android lur)
men nu vet jag inte om det ens finns någon Android lur i 7000kr segmentet. Iaf så köpte jag en Samsung galaxy S2 5200kr för luren + abonnemang, och enligt mig så utklassar den verkligen Iphone(alla sorter) i princip allt, utom app-utbudet. Vilket förmodligen är en av dom stora dragplåstren till just Apple. Visst vet jag att SGS2 nästan nyss kom ut så den borde ha tip-top hårdvara.
Men även där så ser man att prissättningarna för produkterna är lite knasiga. Du får en ny Iphone för det du skrev, cirka 7000 mer eller mindre, medan du får en S2'a för 5200kr, som presterar lika bra eller bättre. sitter med Android 2.3.3 och jag finner inget i IOS som saknas i Android. Apple gör jättebra produkter, med bra kvalitet, dock så tycket jag att det känns ganska överpris att betala så mycket för en Iphone när man kan få topp kvalitet produkter för 2000 kr mindre. Men precis som sagts innan så är smaken som baken:), har kompisar som bytt från Android lur till Iphone, och andra som bytt till Android lur för att dom ändrat sig om vad dom gillade.

Men så svårt kan det väl inte vara att hålla sig till fakta? Instegsmodellen av iPhone 4 kostar 5995:-, 800 kronor mer än vad du betalade. Förvisso är Samsungen en nyare modell. Å andra sidan lär den bli, om inte omsprungen, i alla fall matchad av iPhone 5 som ligger runt knuten. Jag har haft min 3Gs i snart två år, 800:- på två år blir några futtiga kronor per månad, några ören per dag. Inte så mycket att yvas anser jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Jag vill inte lugna mig innan jag dör ska de med i graven.... haha

Med låst menar jag mindre inställnings möjligheter och mer inriktat mot användarvänlig använding vilket som jag påpekar är bra för majoriteten. Men om du läste vad jag skrev så såg du att jag hyser mer hat mot företaget än mot deras produkter därav ogillar jag deras produkter hur bra de än må vara. Bra batteri tid är mer eller mindre standard idag på mindre maskiner , touchpaden kan jag inte utrycka mig om men det är den säkert. De är skillnader och många till appels fördel men inte va gäller hårdvara så är de under motsvarade vanliga laptops och som jag sa förut och jag säger de igen. När ett så pass stort företag går med en 30% vinst så är överpris och bloodsugning de enda som kan åstakomma de. Som sagt alla på ett stort företag drar inte in pengar. Vad gäller surfplattan tänker jag på första rev av ipad där man åtminstone till en början fick betala för uppdateringen som tillät multitasking. Det är ingen större ide att argumentera imot för jag skulle inte släppa hatet mot de företaget oavsett.

Jag kanske inte kan övertala dig men måste ändå kommentera några saker till Som sagt, jämför Apples produkter med något i samma klass. Ta t ex Samsungs Series 9 13" laptop som är en direkt konkurrent (sett till format och hårdvara) mot Apples Macbook Air.

Samsungen med Core i5 1,4GHz, 128 SSD och 4GB minne: 14000kr
länk: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=820843

MBA med Core i5 1,7GHz, 128 SSD och 4GB minne: 12000kr
länk: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=937236

Trots en snabbare processor och högre upplösning på skärmen är MBA:en billigare. Så alltså jämfört med något i samma klass så är de inte dyrare än andra tillverkare.

Vad gäller iPad och multitasking så nej, man behövde inte betala för det. Multitasking kom med iOS 4.0 och det var gratis för iPad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Jag kanske inte kan övertala dig men måste ändå kommentera några saker till Som sagt, jämför Apples produkter med något i samma klass. Ta t ex Samsungs Series 9 13" laptop som är en direkt konkurrent (sett till format och hårdvara) mot Apples Macbook Air.

Samsungen med Core i5 1,4GHz, 128 SSD och 4GB minne: 14000kr
länk: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=820843

MBA med Core i5 1,7GHz, 128 SSD och 4GB minne: 12000kr
länk: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=937236

Trots en snabbare processor och högre upplösning på skärmen är MBA:en billigare. Så alltså jämfört med något i samma klass så är de inte dyrare än andra tillverkare.

Vad gäller iPad och multitasking så nej, man behövde inte betala för det. Multitasking kom med iOS 4.0 och det var gratis för iPad.

Okej det finns visst undantag, men överlag så är det så. Angånde ipad ok där ser man hade för mig swec skrev om de när uppdateringen kom men men..

Du kanske vann den här gången Pan men jag kommer snart igen med nya apple hatande kanoner..!

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Okej det finns visst undantag, men överlag så är det så. Angånde ipad ok där ser man hade för mig swec skrev om de när uppdateringen kom men men..

Du kanske vann den här gången Pan men jag kommer snart igen med nya apple hatande kanoner..!

Det roliga är att du kritiserar Appleanvändare för att vara ovetande konsumenter när du själv är den som är mest ovetande. Du är den som är den ovetande konsumenten som bara köper saker utan Äpplet på, istället för att överväga ALLA produkter och välja den som passar bäst.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Det roliga är att du kritiserar Appleanvändare för att vara ovetande konsumenter när du själv är den som är mest ovetande. Du är den som är den ovetande konsumenten som bara köper saker utan Äpplet på, istället för att överväga ALLA produkter och välja den som passar bäst.

Vad finns det att överväga ? För eget bruk vad ska jag som enthusiast med en dator jag inte får bygga och mixtra med själv till som dessutom kostar det dubbla ? Om jag vill ha mac os hade jag kunnat köra en hackad version.. Om jag nu hade velat ha en bärbar har jag inte behov av en som är lätt eller mindre än 15 då ingenting under 5kg borde beskymara en person och en väska går de åt liktförbanat 13 som 15tum. Jobb varför vill jag ha en surfplatta utan bra anslutningmöjligheter som usb utan massa extra krimskrams? Vem har på "riktigt" nytta av en surfplatta om inte de som jobbar i fält tex service tekniker som kopplar upp sig mot plc osv och där är ipad knappast ett alternativ så. Jag väljer helt enkelt bort de märke som tvingar dig att använda deras lim för att kunna stänga ett kuvert sålt av dem. När andra företag faktiskt håller lite smidig öppenhet och tillåter andra märken funka ihop med deras... Ta tex att du måste använda itunes för att föra över musiken .. smart ...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Vad finns det att överväga ? För eget bruk vad ska jag med en dator jag inte får bygga och mixtra med själv till som dessutom kostar det dubbla ? Om jag vill ha mac os hade jag kunnat köra en hackad version.. Om jag nu hade velat ha en bärbar har jag inte behov av en som är lätt eller mindre än 15 då ingenting under 5kg borde beskymara en person och en väska går de åt liktförbanat 13 som 15tum. Jobb varför vill jag ha en surfplatta utan bra anslutningmöjligheter som usb utan massa extra krimskrams? Vem har på "riktigt" nytta av en surfplatta om inte de som jobbar i fält tex service tekniker som kopplar upp sig mot plc osv och där är ipad knappast ett alternativ så. Jag väljer helt enkelt bort de märke som tvingar dig att använda deras lim för att kunna stänga ett kuvert sålt av dem. När andra företag faktiskt håller lite smidig öppenhet och tillåter olika märken funka ihop..

Du har ju just skrivit dig blå om att alla Appleprodukter är dyrare än sin konkurrenter vilket inte var fallet, du verkar helt oinformerad på vad Appleprodukterna erbjuder utan skriver bara massa dynga som inte har faktagrund. Som att 30% vinst är blodsugeri? Det är ju absurt, företagens jobb är att ta så mycket betalt de kan för sina varor, att andra företag inte lyckas lika bra med detta är ju irrelevant.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Du har ju just skrivit dig blå om att alla Appleprodukter är dyrare än sin konkurrenter vilket inte var fallet, du verkar helt oinformerad på vad Appleprodukterna erbjuder utan skriver bara massa dynga som inte har faktagrund. Som att 30% vinst är blodsugeri? Det är ju absurt, företagens jobb är att ta så mycket betalt de kan för sina varor, att andra företag inte lyckas lika bra med detta är ju irrelevant.

Jo jag är nog blå haha.. Men jag har gnäll eld kvar än. Men du verkar visst bli lite upprörd nu när jag flame:ar ditt märke ? xD
Vadå Apple produkter är inte dyrare har du nåt mer exempel än macbook air ? Kan ta framåtskilliga exempel på stationära och bärbara de kostar betydligt mer. Hur fan tror du de får den vinsten om de inte tar överpris ? Normalt tar man 5-20% vinst på en vara vilket för företaget blir i slutänden blir betydligt mindre efter div utgifter osv och apple går med en slut vinst på 30% Då tar man mer än 30% vinst på varje vara man säljer vilket knappast är ok vilket konsumenterna dumt nog betalar för vilket jag inte förstår menmen och eftersom folk är villiga att betala är de förstås rätt att ta ut så mycket varför inte ? Men de stoppar inte blodsugandet. Det förekommer hela tiden överallt antingen så säljs nåt förbilligt då är konsumenten blodsugare, säljs nåt för dyrt är företaget blodsugare vilket i detta faller är de senare..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Jo jag är nog blå haha.. Men jag har gnäll eld kvar än. Men du verkar visst bli lite upprörd nu när jag flame:ar ditt märke ? xD

Jag blir upprörd av alla som skriver idiotisk dynga.

Skrivet av Palme_570:

Vadå Apple produkter är inte dyrare har du nåt mer exempel än macbook air ? Kan ta framåtskilliga exempel på stationära och bärbara de kostar betydligt mer. Hur fan tror du de får den vinsten om de inte tar överpris ?

Du skrev förut att ALLA Appledatorer var 30-100% dyrare än sina konkurrenter med SAMMA hårdvara. Du har ännu inte lyckats hitta en tävlande dator till en Air för det priset. Överpris är ett pris som är över det maximala priset folk är villiga att betala, dvs när du skulle fått en högre total intäkt av att sänka priset.

Skrivet av Palme_570:

Normalt tar man 5-20% vinst på en vara vilket för företaget blir i slutänden blir betydligt mindre efter div utgifter osv och apple går med en slut vinst på 30% Då tar man mer än 30% vinst på varje vara man säljer vilket knappast är ok vilket konsumenterna dumt nog betalar för vilket jag inte förstår menmen och eftersom folk är villiga att betala är de förstås rätt att ta ut så mycket varför inte ? Men de stoppar inte blodsugandet. Det förekommer hela tiden överallt antingen så säljs nåt förbilligt då är konsumenten blodsugare, säljs nåt för dyrt är företaget blodsugare vilket i detta faller är de senare..

Varför är det inte ok? Jag förstår mycket väl hur mycket den kostar, vilket jag inte anser vara mycket alls, runt 11500 för en 13" Air är ju snorbilligt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Palme_570:

Jo jag är nog blå haha.. Men jag har gnäll eld kvar än. Men du verkar visst bli lite upprörd nu när jag flame:ar ditt märke ? xD

Om du till och med själv inser hur du håller på är det nog dags att sluta.

Permalänk
Avstängd

Är det inte bara jag som börjar bli rädd nu?

Jag menar de tillverkar ett utseende som ser lockande ut men när man väl kollar under skalet så är det en helt annan femma. Miljoner människor köper saker som har ett kort best före datum. Jag tror om 1 år då alla bäst före datum har gått ut så kommer företaget gå neråt
I
I
I
I
V
, och istället får sina värden av köpare omvända till arga bin

Fast det läskigaste av allt är nog att de kan köpa upp vilket företag som helst nästan, tänk så köper de upp en stad? o.O

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

När ett så stort företag får ut nästan 30% vinst så är det tydligt att konsumenterna hjälper till att tappa ut sitt blod. Nog för företag vill tjäna pengar och vanligtvis vill folkfå saker så billigt som möjligt och istället bloodsuga företaget, men på nåt jävla sätt lyckas apple med föråldrad hårdvara få konsumenterna att göra tvärtom..

Edit: Får jag mer pengar än jag behöver nångång framöver blir de youtube filmer när jag förstör apples senaste prylar...

I senaste kvartalsrapporten för HTC så hade de 28% marginal på sina telefoner. Borde inte det också vara vansinne då? Varför anser folk att det är fel att elektroniktillverkare har marginal på sina produkter? Varför tror ni att tillverkande företag över huvud taget existerar? Om ni som klagar på priserna skulle starta företag, hur stora marginaler skulle ni vilja ha per såld produkt? 0%, 5%, 10%? Samsung tillverkar förutom android-telefoner även (ibland dyra) tv-apparater. Är det också skandal när det finns andra som säljer liknande apparater mycket billigare?

När konkurrerande företag försöker göra kopior av Apples produkter (i första hand iMac och Macbook Air) så har de väldigt svårt att konkurrera på priset av någon anledning. Hur gör man billigare produkter? Man tummar på kvalite och design. Det är inte svårt att idag att köpa en laptop för under 4000 men den är inte 30mm tjock och fräst i ett solitt aluminiumblock med en touchpad som känns som ett babyarsle när man smeker den. Vill man inte betala för den typen av features så låter man bli! Och varför i guds namn *hatar* man företaget som gör såna produkter? Jag skulle inte vilja leva i en värld där ingen enda tillverkare av någoting bryr om kvalite och design utan bara satsar på att vara billigast... Därför att i en sån miljö finns ingen innovation. Ingen skulle lägga en enda krona på att chansa på något nytt eftersom det skulle kosta "för mycket". Kolla på Dells ändlösa räcka av skitdatorer genom åren. Dom är en av världens största tillverkare av PC-maskiner de senaste 30 åren. Hur mycket innovation har kommit från dem under den tiden och hur mycket har kommit från företag som Apple?

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem

Har ni problem med kapitalismen så var lite konsekventa och organisera er emot kapitalismen som helhet i stället för att hata ett företag och promota ett annat. Klart att apples främsta mål är att höja värdet på företaget och därmed dela ut mer pengar till ägarna men det är inget specifikt för apple och inget annat företag skulle göra annorlunda i deras situation, det ligger helt enkelt inte i ägarnas intresse.

Permalänk
Medlem

Apple gick om Exxon i börsvärde idag.

Skickades från m.sweclockers.com