Permalänk
Medlem

Arbeta i England - Skatt

Jag jobbar i England sedan nagra manader tillbaka och undrar hur det funkar med skatten.
Mina kollegor sager att jag har ratt till att fa tillbaka alla pengar jag betalar i skatt nar jag aker hem till Sverige igen, men vad jag last pa natet verkar det som man har tur om man slipper betala skatt i bada landerna.

Jag hade hyresratt i Sverige som jag sade upp och flyttade ur efter 1 vecka sa jag fick betala hyran pa den i 3 manader medans jag bodde i England.

Jag har inte gjort nagon adressandring eller gjort nagon folkbokforing, hur funkar det?
Sa upp mig fran arbetsformedlingen och sa att jag fatt jobb i England.

Vill inte ga miste om nagra skattepengar eller bidrag som jag har ratt till, nagon som har lust att forklara eller hanvisa mig till nagon begriplig information?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Nu har jag väl egentligen inget direkt svar på det du frågade om. Men ett tips är ju alltid att kontakta Skattemyndigheterna här i Sverige och fråga där. Där om någonstans så borde du får svar.

http://www.skatteverket.se/
0771‑567 567, Från utlandet ringer du tfn +46 8 564 851 60.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Läs SKV 339. Spara dina lönespecifikationer och anställningsavtal. Varför du inte skulle beskattas i Storbritannien förstår jag inte alls, men du kan mycket väl undslippa beskattning i Sverige.

I värsta fall blir du skattskyldig i båda staterna. Fast då får du avräkna skatten du erlagt i Storbritannien från skatten du ska betala i Sverige.

Men, ja, ring skatteupplysningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MORD:

Vill inte ga miste om nagra skattepengar eller bidrag som jag har ratt till, nagon som har lust att forklara eller hanvisa mig till nagon begriplig information?

Du vill alltså inte betala skatt i England eller Sverige, men du vill ha bidrag från staten? Härlig inställning! Vet du att bidragen kommer från alla andra människor som arbetar och betalar skatt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buckan:

Du vill alltså inte betala skatt i England eller Sverige, men du vill ha bidrag från staten? Härlig inställning! Vet du att bidragen kommer från alla andra människor som arbetar och betalar skatt?

Jag var ratt saker pa att nagon som du skulle kommentera.
Jag sager inte att jag inte vill betala skatt men jag tanker inte betala nagon skatt om jag har mojlighet att inte gora det.
Och de 3 forsta manaderna jobbade jag nastan gratis eftersom jag hade dubbla hyror, om det finns bidrag for nagot sadant sa ar jag inte blyg med att utnyttja det.

Tack till er andra for informationen i alla fall, vet inte om jag vagar ringa skatteverket.. Maste man lamna nagra personliga uppgifter?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

http://www.taxback.com/ sen uk tax back

Citat:

Utomlands längre tid än 6 månader men kortare tid än 1 år

Om du är anställd och vistas i utlandet under minst sex månader men kortare tid än 1 år, och betalar skatt i arbetslandet, kan du bli befriad från att betala skatt i Sverige.

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/inter...

Permalänk
Medlem

Tack! Betyder det att jag behover betala skatt i bade sverige och england om jag stannar 13 manader pa allt jag tjanat? men om jag stannar 11 manader sa behover jag bara betala skatt i sverige? Da ar det inte lont att stanna over 1 ar i sa fall ju.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MORD:

Tack! Betyder det att jag behover betala skatt i bade sverige och england om jag stannar 13 manader pa allt jag tjanat? men om jag stannar 11 manader sa behover jag bara betala skatt i sverige? Da ar det inte lont att stanna over 1 ar i sa fall ju.

Du behöver inte betala skatt i Sverige om du stannar 11månader enda kravet är att du jobbar utomlands över 6månader sen hur länge du har jobbat är skitsamma.

Citat:

Utomlands längre tid än 1 år

Om du flyttar utomlands och ska vara borta 1 år eller längre, ska du normalt inte vara folkbokförd i Sverige. Är du anställd och betalar skatt i arbetslandet, är du normalt befriad från att betala skatt i Sverige.