Permalänk

Terrorattacken i Oslo

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Hedersmedlem

Det här är otäckt, håller tummarna för låga skadesiffror även om det inte se bra ut.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Permalänk
Medlem

rekomenderar att använda er av nrk.no istället.
vg är motsvarigheten till aftonbladet. läser även att folk har problem med vg, troligen för hög belastning.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Sitter och kollar på TV just nu, enligt NRK har 2 bekräftats döda

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem

Här är NRK's livesändning via SVTplay.

Det ska snart vara en presskonferens från oslopolisen snart.

http://svtplay.se/v/2486169/rapport/folj_nrk_s_livesandning_f...

Har två vänner som precis hade kommit in till stan när det small. De var hela och hållna förutom lagomt chockade.

Update: Presskonferens igång.

2 döda, 15 skadade (allvarligt, sen verkade det vara en hel del glassplitterskador).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Hedersmedlem

Fruktansvärt det som händer nu.

Det man ser på nätet nu känns som hämtat ur en katastroffilm och går knappt att förstå hur det kan hända.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Tydligen har en man utklädd till polis även skjutit på folk från arbetarpartiets ungdomsförbund.
som hade något sommarläger på en ö.

Edit:Gu va absurbt att höra juornalisten för ett tag sedan skratta medans han berätta vad som hände på "utöya"

verkar va 4st skjuta där ute hitils, det verkar som dessa har siktat in sig på arbeiderpartiet.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Helt stört.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Men fy fan vad hemskt!

Permalänk
Medlem

gabriel15: svårt att veta, men sägs på tv att det är några som kallar sig "gobale jihad" som har tagit på sig det.

Edit: "Helpers of the global Jihad" var det visst

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Shit =( Fan skrämmande att det är så nära och helt SJUKT.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

En polare bor en bit bort ifrån platsen. Skakade till som fan och blev ett jävla liv helt plötsligt. Han blev helt ställd när han kikade ut. Och tro fan det.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Inte sådär jätteoväntat på ett sätt, men att det är så nära gör det hela mer påtagligt och realistiskt jämfört med alla andra katastrofer, attacker mm. som relativt detta är så långt bort.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Varför just Norge? Med tanke på att det värkar vara oljedepartementet som blivit bombat så går tankarna till miljöorganisationer dock så förstår även jag att det strået är väldigt långsökt. Var det utländska krafter bakom eller mer politiskt inriktat? Känns skärmande med lägerskjutningen då nordens största scoutläger kommer hållas i Sverige nästa vecka.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

Angående skjutningen så finns det gott om personer som vill utöva terror, när något stort händer finns det en risk att dessa hakar på. Så jag är skeptisk till sambandet. Jag tycker dessutom att målen riktas emot olika individer eller såklart individer som vill ställa till stor kaos utan någon direkt politisk motiv, mer än då kaos.

Annars är jag inte ett dugg förvånad, snarare att det sker så få terrordåd. Men det har sin förklaring i att många vill göra dumheter, men få gör det. (detta gäller såklart även mindre våldsamheter som lätt misshandel), stor skara som lätt vill slå någon

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Angående skjutningen så finns det gott om personer som vill utöva terror, när något stort händer finns det en risk att dessa hakar på. Så jag är skeptisk till sambandet. Jag tycker dessutom att målen riktas emot olika individer eller såklart individer som vill ställa till stor kaos utan någon direkt politisk motiv, mer än kaos.

Annars är jag inte ett dugg förvånad, snarare att det sker så få terrordåd. men det har sin förklaring i att många vill göra dumheter, men få gör det. (detta gäller såklart även mindre våldsamheter som lätt misshandel), stor skara som lätt vill slå någon

är det inte lite långsökt då han tydligen hade vapen och en polis uniform, kan vel inte va så många som har sådant hemma och va redo att åka ut och skjuta?

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Jag tycker det här känns så jävla obehagligt. Tyvärr var det väl endast en tidsfråga innan såna här attacker kommer till vår värld också. Stockholmsbombningen för ett tag sen och de två olika(?) attackerna i Norge är kanske bara början på en jobbig framtid.

Jag hoppas verkligen att de som utförde eller står bakom dessa attacker får sona för det.

Permalänk

Det här är inte menat att vara respektlös eller liknande. Men jag hoppas verkligen att någon satt och spelade något krigsspel som bc2 eller CoD och lyckades timea in en granat i spelet med smällen irl. Där snackar vi om en chockad spelare.

Hur som helst. Det här är bara en av många händelser som kommer att hända i Sverige, Norge och Finland (om de nu vågar sig ti Finland) tyvärr. Nu pratar jag inte om stenkastning och bilbränder som sker nästan dagligen, utan händelser som dessa.

Frågan är inte om utan när det sker i Sverige igen.

Skrivet av Tweak:

Jag tycker det här känns så jävla obehagligt. Tyvärr var det väl endast en tidsfråga innan såna här attacker kommer till vår värld också. Stockholmsbombningen för ett tag sen och de två olika(?) attackerna i Norge är kanske bara början på en jobbig framtid.

Jag hoppas verkligen att de som utförde eller står bakom dessa attacker får sona för det.

Klart att de kommer att få sona för det, med PUT och annat gott.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Basilisken:

Det här är inte menat att vara respektlös eller liknande. Men jag hoppas verkligen att någon satt och spelade något krigsspel som bc2 eller CoD och lyckades timea in en granat i spelet med smällen irl. Där snackar vi om en chockad spelare.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur kan du säga något sådant i det här läget? Det är en hemsk händelse, jag blir rädd.

Permalänk
Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basilisken:

Det här är inte menat att vara respektlös eller liknande. Men jag hoppas verkligen att någon satt och spelade något krigsspel som bc2 eller CoD och lyckades timea in en granat i spelet med smällen irl. Där snackar vi om en chockad spelare.

Hur som helst. Det här är bara en av många händelser som kommer att hända i Sverige, Norge och Finland (om de nu vågar sig ti Finland) tyvärr. Nu pratar jag inte om stenkastning och bilbränder som sker nästan dagligen, utan händelser som dessa.

Frågan är inte om utan när det sker i Sverige igen.

Klart att de kommer sona för det, med PUT och annat gott.

Skickades från m.sweclockers.com

Vill du sitta och komponera ihop vilda teorier om invandrare,muslimer ellr what ever så finns flashback.
sänk inte nivån här med.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Varför just Norge? Med tanke på att det värkar vara oljedepartementet som blivit bombat så går tankarna till miljöorganisationer dock så förstår även jag att det strået är väldigt långsökt. Var det utländska krafter bakom eller mer politiskt inriktat? Känns skärmande med lägerskjutningen då nordens största scoutläger kommer hållas i Sverige nästa vecka.

Det har väl redan hänt här uppe i europa tidigare. Stockholm (försök iaf) i julas och även danmark. Vad jag vet inget i finland men jag är inte särskilt uppdaterat.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Skrivet av Ragganof:

Vill du sitta och komponera ihop vilda teorier om invandrare,muslimer ellr what ever så finns flashback.
sänk inte nivån här med.

Jag är själv invandrare, jag har inte ens svenskt medborgarskap. Så visst vill jag sitta och komponera ihop vilda teorier om mig själv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Varför just Norge? Med tanke på att det värkar vara oljedepartementet som blivit bombat så går tankarna till miljöorganisationer dock så förstår även jag att det strået är väldigt långsökt. Var det utländska krafter bakom eller mer politiskt inriktat? Känns skärmande med lägerskjutningen då nordens största scoutläger kommer hållas i Sverige nästa vecka.

Nej, som jag förstår det är det är riktat mot regeringsbyggnaden, oljedepartementet låg mittemot och drabbades också.

En bild från Expressen ser ut som delar från bilen som använts (bara jag som gissar men bilen verkar totalförstörd)
http://www.expressen.se/nyheter/liverapport

Permalänk
Medlem

Flera rapporter verkar säga att mannen bakom skjutningen på ön var en man med norskt utseende (lång och blond). Låter ju inte som en muslim alltså. Om skjutningen är kopplad till bombningen och det inte är muslimska terrorister, vilka är det då som kan ligga bakom det? Första tanken var ju att det kanske handlade om Muhammed-bilderna, men det kanske är något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basilisken:

Jag är själv invandrare, jag har inte ens svenskt medborgarskap. Så visst vill jag sitta och komponera ihop vilda teorier om mig själv

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar vell ingen roll, du har ingen konkret fakta så dina uttalande var helt meningslösa.

Tweak: nu vet vi inte vad det handlar om, men du vet att islam är en religion och inte en hudfärg ellr utseende va?

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragganof:

Vill du sitta och komponera ihop vilda teorier om invandrare,muslimer ellr what ever så finns flashback.
sänk inte nivån här med.

Sannolikheten att det är en terroraktion är väl ganska hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragganof:

Spelar vell ingen roll, du har ingen konkret fakta så dina uttalande var helt meningslösa.

Tweak: nu vet vi inte vad det handlar om, men du vet att islam är en religion och inte en hudfärg ellr utseende va?

Självklart fattar jag det. Men jag gissar på att du också vet att blondiner inte direkt är i majoritet bland muslimerna. Som jag sa: "Låter ju inte som en muslim alltså".