Kan inte formatera 2TB disk

Permalänk
Medlem

Kan inte formatera 2TB disk

Hej,

Köpte mig en 2TB western digital caviar green idag, när jag ska formatera disken så säger den bara
"Formateringen slutfördes inte." och filsystemet blir RAW. Har verkligen kollat alla inställningar överallt jag kan komma på.

Kör med vista x64 SP2 och moderkortet är ett asus m2n32-sli deluxe.

Vad kan vara fel?

Mvh
spooky

Permalänk
Medlem

Kör du MBR? NTFS? Kryssa i snabbformatering.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Japp kör MBR samt väljer NTFS och kör snabbformatering men får upp "Formateringen slutfördes inte." ändå.

Permalänk
Medlem

Problemet löst, gick att formatera inne i ubuntu så var väl antagligen något knas med mitt vista.

Permalänk
Medlem

Samma fel

Hej.
Har samma fel och får inte det till att fungera.
Försöker formatera en WD Caviar Black 2TB
OS: Windows Vista Home Basic 32-bit
Kan man komma runt windowsfelet på något sätt? Är ganska övertygad om att det är OS som spökar.

(Sorry att jag drar upp ämnet igen, men har samma fel och inget svar )

Permalänk
Avstängd

Prova att dela upp hd i 2 partioner

Visa signatur

Phenom 2 4 GHZ Graffe 6950 900 / 1375 resten är tiptop. väntar på nästa cpu av AMD.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Prova initiera disken som GPT isf MBR innan formateringen

Ska testa med två partitioner.
Men hur fixar jag att initiera disken som GPT?
Tack för snabbt svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det enda jag får fram i menyn vid högerklick är "properties" och "help". Vet inte vart jag fixar det därifrån. Har kollat runt lite bland menyerna, men hittar inte =/

Testa de att göra en partition på halva storleken (strax under 1TB) och det fungerade. Men samma problem uppstod när jag skulle göra partition på resten, oavsett vilken storlek jag ville göra.

Edit:
Jag fösökte konvertera via kommando. Fick upp följande meddelande:

DiskPart has encountered an error: The request could not be performed because of an I/O device error. See the System Event Log for more information.

Där fanns inga partitioner på den disken när detta utfördes. Den var "unallocated".

Permalänk
Hedersmedlem

Kan vara BIOS-bugg eller kompatibilitetsproblem. Prova att uppdatera till senaste BIOS-version för moderkortet. Eventuellt även drivrutinerna i Vista.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har nu provat lite olika:

Två partitioner: Första halvan fungerade, andra gick inte att formatera.

Byta till GPT: Funkade om jag bytte SATA-port, då kunde jag initiera den igen, då som GPT. Funkade inte att formatera disken dock, samma fel fortfarande =/

Uppdatera BIOS och Vista: Gjort, utan resultat. Både BIOS version, drivrutiner till disken och de senaste uppdateringarna från Windows update.

Kan det vara så att disken har något fel på ena halvan och därför bara funkar att formatera hälften av disken? Är det ens möjligt att disken kan bli skadad i mitten?
Får väl skicka iväg disken till återförsäljaren på garanti så får de försöka se om de hittar något...
Om någon inte har något mer jag kan testa innan dess

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixtian:

Har nu provat lite olika:

Två partitioner: Första halvan fungerade, andra gick inte att formatera.

Byta till GPT: Funkade om jag bytte SATA-port, då kunde jag initiera den igen, då som GPT. Funkade inte att formatera disken dock, samma fel fortfarande =/

Uppdatera BIOS och Vista: Gjort, utan resultat. Både BIOS version, drivrutiner till disken och de senaste uppdateringarna från Windows update.

Kan det vara så att disken har något fel på ena halvan och därför bara funkar att formatera hälften av disken? Är det ens möjligt att disken kan bli skadad i mitten?
Får väl skicka iväg disken till återförsäljaren på garanti så får de försöka se om de hittar något...
Om någon inte har något mer jag kan testa innan dess

Givetvis kan en hårddisk vara defekt men fortfarande användbar. Har en WD green 1.5TB liggandes någonstans som helt sätter sig på tvären då och då. Men den gick fortfarande använda, utan korrupt data.

Hur som helst. Du kan ju testa TS lösning innan du skickar in den, för att slippa risken att få stå för frakten. Tar ju inte så farligt lång tid att slänga in ubuntu på en fungerande partition. Annars hade jag testat den i en annan dator.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel i5 2500k |Noctua NH-U9B SE2| Gigabyte 460 OC | ASUS P8P67 Pro | 2x4GB Corsair 1333MHz XMS3| Intel SSD X25-M | Corsair AX 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av onkelken:

Du kan ju testa TS lösning

Vad innebär detta?
Installera Ubuntu och testa där?
Aldrig jobbat med Ubuntu så där vet jag inte vart jag ska leta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixtian:

Vad innebär detta?
Installera Ubuntu och testa där?
Aldrig jobbat med Ubuntu så där vet jag inte vart jag ska leta

TS = Tråd-skaparen

Skrivet av spooky:

Problemet löst, gick att formatera inne i ubuntu så var väl antagligen något knas med mitt vista.

Jag har inte heller någon erfarenhet av ubuntu. Men en snabb googling ger säkert svaren du behöver. Ubuntu är ju trots allt en väldigt vanlig Linux distribution.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel i5 2500k |Noctua NH-U9B SE2| Gigabyte 460 OC | ASUS P8P67 Pro | 2x4GB Corsair 1333MHz XMS3| Intel SSD X25-M | Corsair AX 750W |

Permalänk
Medlem

Testade att formatera med Ubuntu, och det fungerade!
Var ju bara att bränna en Ubuntuskiva och låta den boota, formatera disken som MBR och göra en NTSF partition. Sen bara starta om datorn och boota i windows, klart!

Tack för all hjälp