Permalänk
Medlem

Köpe till HTPC bygge

Tja, täntke snart plocka ihop mej en liten htpc och har sattit ihop en lista på prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=1011987

Skulle gärna vilja veta vad ni tycker om valen mina, och om ni ha haft nå erfarenhet med nån av dessa komponenter.
Hade då tänkt köra XBMC Live, som då är baserat på linux, och då strömma film och sånt från en annan dator i nätverket, därav bara en ssd hårddisk på 40gb.
Ha inte hittat så mycket info och recensioner när de kommer till modekortet från zotac som då har ett inbyggt geforce gt430 med en liten fläkt och de på.
Vart riktigt sugen också på ett litet chassi från mCubed enda felet där är att dom är så dyra, och detta är den billigaste men borde nog funka såvitt ja kan se.

skulle jätte gärna vilja höra vad ni har att säga och om ni ser nå problem med dessa val, eller om ni kanske ha nå andra förslag

Visa signatur

Moderkort: ASUS P5KC
Processor: Intel Quad Core Q6600
Grafikkort: ASUS Radeon6970 CUII
Minnen: 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleKemi:

Tja, täntke snart plocka ihop mej en liten htpc och har sattit ihop en lista på prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=1011987

Skulle gärna vilja veta vad ni tycker om valen mina, och om ni ha haft nå erfarenhet med nån av dessa komponenter.
Hade då tänkt köra XBMC Live, som då är baserat på linux, och då strömma film och sånt från en annan dator i nätverket, därav bara en ssd hårddisk på 40gb.
Ha inte hittat så mycket info och recensioner när de kommer till modekortet från zotac som då har ett inbyggt geforce gt430 med en liten fläkt och de på.
Vart riktigt sugen också på ett litet chassi från mCubed enda felet där är att dom är så dyra, och detta är den billigaste men borde nog funka såvitt ja kan se.

skulle jätte gärna vilja höra vad ni har att säga och om ni ser nå problem med dessa val, eller om ni kanske ha nå andra förslag

Ska du göra något mer än att bara strömma film? I så fall ska en Fusion räcka gott och väl. Blir betydligt billigare och finns massvis med chassin (tysta) att välja bland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Ska du göra något mer än att bara strömma film? I så fall ska en Fusion räcka gott och väl. Blir betydligt billigare och finns massvis med chassin (tysta) att välja bland.

så vitt ja vet så ha inte fusion stöd i linux , om inte detta ha ändrats sen sista ja kolla ?
då ja tänkt köra xbmc live ...

Visa signatur

Moderkort: ASUS P5KC
Processor: Intel Quad Core Q6600
Grafikkort: ASUS Radeon6970 CUII
Minnen: 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleKemi:

så vitt ja vet så ha inte fusion stöd i linux , om inte detta ha ändrats sen sista ja kolla ?
då ja tänkt köra xbmc live ...

Enligt den följande posten på silentpcreview så är inte i3-2100 något vidare val för XBMC (heller?):

The quest for a silent HTPC PSU @silentpcreview.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SevenFour:

Enligt den följande posten på silentpcreview så är inte i3-2100 något vidare val för XBMC (heller?):

The quest for a silent HTPC PSU @silentpcreview.com

det är om man ska använda den integrerade grafiken från processorn, tro det är intel HD3000 lr nå sånt, men finns en geforce GT340 inbyggt i moderkortet alltså så behöver ja inte oroa mig för det (eller tänkte du på nå annat?)

Det jag absolut inte vet är vilket chassi man ska ha :/, om nån ha nå¨förslag på det så skriv gärna.
Gärna ett vart man kan använda ett picoPSU (externt passivt nätagg), vill alltså inte ha ett chassi vart de finns ett stort hål för ett vanligt nätagg då ja inte ska använda ett sånt

Visa signatur

Moderkort: ASUS P5KC
Processor: Intel Quad Core Q6600
Grafikkort: ASUS Radeon6970 CUII
Minnen: 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleKemi:

men finns en geforce GT340 inbyggt i moderkortet alltså så behöver ja inte oroa mig för det

Edit: Okej, jag har dålig koll på hur det fungerar med moderkort kontra cpu.