Permalänk

Vad var det för insekt jag såg?

Stod och målade utomhus idag när jag plötsligt hörde ett kraftigt surrande. Ser något som liknar en ENORM geting med "gadd" på utsidan där bak. Den var mycket aggressiv, nyfiken eller korkad då den hela tiden flög tillbaka till mig och nästan in i ansiktet. Kan inte beskriva den mycket bättre än att den såg ut som en enorm geting (ca 5 cm lång, om inte mer, en jävla halvmeter kanske) och lät som ett fucking reaplan. Hade varken svärd eller yxa nära till hands så jag vågade mig inte på att dräpa besten.

Jag undrar helt enkelt vad detta kan ha varit för nåt? Googlade lite och verkar som att det kan ha varit nån sorts stekel? Har dock inte lyckats hitta en bild på nån som såg likadan ut. Blev ganska nyfiken då den verkligen såg brutal ut. Hade varit kul att få fram namnet så man kan läsa om den eventuellt är ett rovdjur osv. haha
Förslag?

// Kyckling

Permalänk

Vad har vi sagt om att sniffa på lacknaftan?

Du du tror inte det kan ha varit en drottning, de blir väll stora? Jag gissar bara...

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Stod och målade utomhus idag när jag plötsligt hörde ett kraftigt surrande. Ser något som liknar en ENORM geting med "gadd" på utsidan där bak. Den var mycket aggressiv, nyfiken eller korkad då den hela tiden flög tillbaka till mig och nästan in i ansiktet. Kan inte beskriva den mycket bättre än att den såg ut som en enorm geting (ca 5 cm lång, om inte mer, en jävla halvmeter kanske) och lät som ett fucking reaplan. Hade varken svärd eller yxa nära till hands så jag vågade mig inte på att dräpa besten.

Jag undrar helt enkelt vad detta kan ha varit för nåt? Googlade lite och verkar som att det kan ha varit nån sorts stekel? Har dock inte lyckats hitta en bild på nån som såg likadan ut. Blev ganska nyfiken då den verkligen såg brutal ut. Hade varit kul att få fram namnet så man kan läsa om den eventuellt är ett rovdjur osv. haha
Förslag?

// Kyckling

Är du säker på att det inte var en helt vanlig drottning av typen bålgeting?
Annars skulle jag bara kunna tänka mig att det var en riktigt storväxt broms eller ollonborre.

Permalänk
Medlem

Bålgetingar/hästbromsar kan bli så stora. Fick själv en ~4cm hästbroms på låret förra sommaren som jag drog till med en sko för att sedan slå till ordentligt när han låg på backen. Hördes ett högt smack och sörjan/ex-bromsen var överaskande stor, pölen eller vad man nu ska kalla det.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk

Ingen lacknafta!
Hittade en bild, var lik den här:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/40970/407354_8uccsu.j...

Permalänk
Medlem

Haha jävlar. Bålgetingar har man stött på ett par gånger och dom kan vara enorma och jävligt ilskna. Stack han ifrån dig sen eller?

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk

Om det var som på bilden så skulle jag säga att du träffade på Ångermanlands landskapsinsekt (ja, någon har tydligen skapat landskapsinsekter)..
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stor_hornstekel

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Skrivet av Mikael_Berglund:

Om det var som på bilden så skulle jag säga att du träffade på Ångermanlands landskapsinsekt (ja, någon har tydligen skapat landskapsinsekter)..
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stor_hornstekel

Oj helt missat ditt svar, ja en sån var det nog, tack!

Permalänk
Medlem

Den ville lägga ägg i dina ögon!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |