Klockade min processor, nu kör den alltid i max! :/

Permalänk
Medlem

Klockade min processor, nu kör den alltid i max! :/

Min processor ligger på 3,5 GHz även när jag bara surfar osv. Innan jag klockade den reglerade den sig alltid men sen den blivit klockad så kör den alltid full fräs.
Går detta att fixa?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem

kör sandy bridge?

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

Han kör en processor, du vet en sån .. med lite grått på, och lite grönt, kanske några pinnar på undersidan, eller kontaktytor. Fattar du?

TS, vi måste ju veta vad du har för grejor annars blir svaret: Du har ett AMD system, AM2+ tror jag, du har även ett moderkort från Gigabyte och du har nu överklockat genom att ändra multiplikatorn!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Han kör en processor, du vet en sån .. med lite grått på, och lite grönt, kanske några pinnar på undersidan, eller kontaktytor. Fattar du?

TS, vi måste ju veta vad du har för grejor annars blir svaret: Du har ett AMD system, AM2+ tror jag, du har även ett moderkort från Gigabyte och du har nu överklockat genom att ändra multiplikatorn!

Är du synsk? O.O

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem

du har väl glömt enabla speedstep i bios..den kan stänga av sig självt ibland vid överklockning

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

Om du har en nyare AMD som herr Aldric nästan förutspådde så lägger energisparfunktionen av helt vid högre överklockning. Vad jag vet är det inte möjligt att göra något åt förutom att klocka ner igen. Ett bra och mycket rekommenderat alternativ till AMD:s cool & quiet är PhenomMsrTweaker: http://phenommsrtweake.sourceforge.net/

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

Är du synsk? O.O

Stämde det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Stämde det?

Skickades från m.sweclockers.com

Yep

Men vet du hur man löser det?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

Är du synsk? O.O

Jag tror att du har ett Gigabyte-MA780G-UD3H, det låter som det. Och med tanke på när de såldes så borde du ha en Phenom II 720?
Du borde kolla i bios efter Cool n Quiet funktionen som drar ner multipeln när processorn inte används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Jag tror att du har ett Gigabyte-MA780G-UD3H, det låter som det. Och med tanke på när de såldes så borde du ha en Phenom II 720?
Du borde kolla i bios efter Cool n Quiet funktionen som drar ner multipeln när processorn inte används.

Den klockade ju ner sig innan han överklockade. Äldre Gigabytekort led av detta och mig veterligen gjordes inget åt det av GB. Lösningen är antingen PhenomMsr som Hraf sa eller att överklocka på det gamla hederliga sättet. På mitt DS4H fick jag upp bussen till 240 MHz :-).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Den klockade ju ner sig innan han överklockade. Äldre Gigabytekort led av detta och mig veterligen gjordes inget åt det av GB. Lösningen är antingen PhenomMsr som Hraf sa eller att överklocka på det gamla hederliga sättet. På mitt DS4H fick jag upp bussen till 240 MHz :-).

Skickades från m.sweclockers.com

Visste faktiskt inte att det var Gigabyte specifikt, jag trodde det var en Phenom2-sjukdom.

PhenomMsrTweaker är hur som helst ett dunderfint litet program och betydligt bättre än Cool & Quiet någonsin var. Det går att överklocka med endast det programmet också, ungefär som att mjukvaruöverklocka grafikkort.

Permalänk
Medlem

Jag kan också rekommendera PhenomMsrTweaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Stämde det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visst han är jättesynsk!
http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/1022167-amd-phenom-ii...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Kolla i windows energiplaner, efter att jag klockad min 955'a så räckte inte coolnquiet i bios utan fick ändra energiplanens "lägsta cpu frekvsen".

Hoppas du fattar, skriver från ett pytte-tangentbort.

Permalänk
Medlem

Inte sett den, dock deltagit i många trådar här om just detta problemet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.