Migrera från HDD till SSD - Alignment?

Permalänk
Medlem

Migrera från HDD till SSD - Alignment?

Detta kanske har kommit upp förut, men jag har inte kunnat hitta nått bra svar.

Kommer få en ny SSD (intel 320 160GB) snart och vill flytta över min nuvarande installation till denna disken. Det är installerat med Windows 7 x64 och partitionen är på 500gb (bara 90gb används). Har även märkt att windows har skapat en 100mb "recovery" partition på min andra mekaniska disk, hur ska man göra med den partitionen?

Har läst att det inte funkar att bara köra Norton Ghost t.ex. då alignment blir fel så man får dålig prestanda.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Kör Intels Migration programvara eller Acronis True Image, det blir rätt med alignment.
Kört det på min egen.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Kör Intels Migration programvara eller Acronis True Image, det blir rätt med alignment.
Kört det på min egen.

Hur kontrollerar jag att det har blivit rätt sen då? Och hur gör jag med den där 100MB partitionen som windows har skapat på min andra disk?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Hur kontrollerar jag att det har blivit rätt sen då? Och hur gör jag med den där 100MB partitionen som windows har skapat på min andra disk?

Bara starta AS SSD så står det "OK" med grönt eller "bad" med rött till vänster.
Den 100Mb partitionen kan man strunta i.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Tackar för tippset, ska definitivt provas. Vill dock inte ha den där 100mb partitionen på den mekaniska disken. Hittade intruktioner på technet om hur man flyttar den (går inte att bota om man bara tar bort den hur som helst)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Dela med dig av ditt fynd på Technet

Skrivet av Da´Russian Stallion:

Tackar för tippset, ska definitivt provas. Vill dock inte ha den där 100mb partitionen på den mekaniska disken. Hittade intruktioner på technet om hur man flyttar den (går inte att bota om man bara tar bort den hur som helst)

Varför inte ange var på Technet du fann den informationen ...? Ge oss en länk.

Visa signatur

Att hjälpa andra är bästa självhjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiplashInfo:

Varför inte ange var på Technet du fann den informationen ...? Ge oss en länk.

Sorry, självklart kan ja fixa länk:

http://social.technet.microsoft.com/Forums/en/w7itprogeneral/...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hedersmedlem

100MB-partitionen måste du ta med, boot-loadern ligger där. De lägger sånt på en separat partition nu för att man ska kunna kryptera hela systempartitionen.

Eller måste och måste, det går att få den andra partitionen bootbar också men man det är enklare att bara kopiera lill-partitionen, det är ju bara 100MB.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donan Fear:

100MB-partitionen måste du ta med, boot-loadern ligger där. De lägger sånt på en separat partition nu för att man ska kunna kryptera hela systempartitionen.

Eller måste och måste, det går att få den andra partitionen bootbar också men man det är enklare att bara kopiera lill-partitionen, det är ju bara 100MB.

Men torskar man inte lite på uppstartstiden genom att ha den partitionen på en mekanisk disk? Har iaf gjort C: disken bootbar nu och tagit bort 100mb partitionen. Väntar bara på min SSD nu sen blir de att försöka köra Acronis eller Intels programvara för att klona disken. Skiter de sig så får man väl bita i det sura äpplet å installera om allt igen, drygt bara.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

100 MB partitionen skall normalt följa med till SSDn om du använder Intels migrerings verktyg. Annars vore det ju lite svårt att få maskinen att funka när gamla disken tas bort

Samma sak när man väljer att skapa en systemavbildning i Win7, då följer även 100MB-partitionen med som standard.

Verkar vara en del missförstånd om vad den lilla partitionen gör egentligen, men allt man behöver veta är att den SKALL finnas där och på samma disk som systemet ligger. Observera också att om du ser en 100MB partition i utforskaren så är detta troligen den gamla som ligger på din gamla systemdisk. Den nya på SSDn skall normalt vara dold och endast synas i diskhanteraren. Därför bör man även endast ha den nya disken inkopplad när man gör en ny installering (inte migrering) av Windows så den gamla boot-loadern inte uppdateras och förblir på gamla disken av misstag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu har jag fått in SSD:n. Allt verkar frid å fröjd, märkte dock att TRIM inte funkar om man kör Nvidias chipset drivrutiner. Men de löste sig genom att bara avinstallera dom å köra microsofts standrard ahci. Riktigt nöjd med Intel Migration Toolkit, gick rätt fort att klona disken och alignment har blivit rätt

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm