När ska Molnet ersätta backup diskar för konsumentmarknaden ?

Permalänk

När ska Molnet ersätta backup diskar för konsumentmarknaden ?

Jag skulle helt klart kunna tänka mig att betala hälften av vad en hårddisk kostar för att få en backup i molnet. Hur som helst dagens priser är ju inte alls rimliga om du har stora diskar typ 1-2TB. Dagens hårddiskar går ju inte lita på, utan det känns mer som man har jävligt tur att man har alla data kvar...då allt kan försvinna direkt..

Visst att driva molntjänster kostar också pengar, men då det rör sig om backup, har man ju knappast behov av datan regelbundet, utan bara NÄR hdd går sunder. Om man har detta i åtanke skulle man alltså kuna minska driftkostanden att man bara får tillgång till datan när man absolut i nödfall när man behöver den, man kan t.e.x får tillgång till datan inom 1-7 dagar osv, och så kopplar dom in hddn i nätverket.

Hur som helst i teorin skulle detta funka då en sådan här molntjänst skulle få stora mängd rabatter när dom köper diskar, och då bara diskarna är i drift vid ett fåtal gånger skulle man också kunna komma undan med att köpa dom lite billigare diskarna typ hitachi.

Och man kan säkert göra det ännu billigare genom att lagra data på recovery diskar via checksums och recovra datan som man gör i t.e.x raid-5 konfiguration om det blir
ekonomiskt lönsamt dvs.

Hur som helst jag ser ett stort behov av billiga backup molntjänster för oss konsumenter, men de tjänster som finns i dag är inte riktitat till konsument marknaden..då det blir många många gånger biillgare att köpa en egen hårddisk och göra backup på.

Permalänk
Medlem

Det finns väl redan sådana tjänster?

De flesta ISP tar en backup på backuptjänsten. Tape eller backup server.

Permalänk

För mig kommer molnet aldrig att ersätta en egen fysisk backup. Särskilt för data som jag anser viktigt.
Men jag är ju en sån person som tar backup på min telia-mail, gmail och mina gmail-kontaker och lagrar på eget backupmedia (i mitt fall lösa hårddiskar).

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Skrivet av ejma:

Det finns väl redan sådana tjänster?

De flesta ISP tar en backup på backuptjänsten. Tape eller backup server.

hmmm ok... Men finns ju ingen tjänst som erbjuder tillräckligt med utrymme
till ett vettigt pris för att det ska vara ekonomiskt lönsamt..

Dessutom kommer du aldrig bli billigare om man betalar månadsavgift som man gör men dom flest tjänster.
För den här typen av tjänst om det ska vara ekomiskt lönsamt för kunden ska det räcka med en engångs avgift och eventuellt en extra avgift på kanske 200 kr vare gång man begär att få tillgång till datan.

Bredbandsbolaget erbjuder med sin BOX tjänst 10 GB lagringsutrymmme
12 månader gratis och därefter 29 kr per månad...

Permalänk
Skrivet av Mr*Gibson:

För mig kommer molnet aldrig att ersätta en egen fysisk backup. Särskilt för data som jag anser viktigt.
Men jag är ju en sån person som tar backup på min telia-mail, gmail och mina gmail-kontaker och lagrar på eget backupmedia (i mitt fall lösa hårddiskar).

Jo. man får ju ha ganska stort förtroende. Men allt beror ju på hur deras system är uppbyggt...om dom har backup på sin egen backup osv... om du har backup hemma så har du bara EN kopia. t.e.x ...Jag tror stenhårt på backup tjänster i molnet...framförallt blir det lättare för oss konsumenter...bara ladda upp en mapp till en server... man slipper krånga med att köpa och installera hårddiskar osv...men som sagt priserna måste ner till rimliga nivåer...finns helt klart pengar att tjänta här både för konsumenter och för de som driver molntjänster...Men dessvärre är alla de som finns idag för giriga..vilket inte gör det lönsamt att göra backup på en hel hårddisk...speciellt inte när hårddiskarna blir större och större... en 2 TB hdd idag kostar ju bara runt 900 kr t.e.x. Men ska du göra backup på det i molnet kommer det kosta många gånger mer pga av månadskostnaden, men som sagt alla tjänster som drivs idag går ju ut på att man har tillgång till datan 24/7, som sagt..detta är onödigt...driftkostanden kunde minskas dramatiskt om man bara använder disken när kunden begär ut datan.

Permalänk
Medlem

2 tb för 600-700 kr tycker jag är ett riktigt bra pris även när jag var student så tyckte jag det. Kommer ihåg första datorn jag köpte då betala jag 2000kr för 400 gb

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

2 tb för 600-700 kr tycker jag är ett riktigt bra pris även när jag var student så tyckte jag det. Kommer ihåg första datorn jag köpte då betala jag 2000kr för 400 gb

Jao, men dessvärre så ökar också behovet... i takt med att hårddiskarna blir större och internet bandbredd..minskar också behovet av komprimering... blir t.e.x vaniligare med HD video och bluray på nätet.
Vilket fyller hddn jävligt snabbt. Men behovet av hdd kommer bara öka då vi får allt större och större tv apparater som kräver högre upplösning.

Permalänk
Medlem

Skall du backa multimediafiler till molnet så riskerar bandbredden att bli en flaskhals. Är väl heller inte gratis att lagra flera TB i molnet.

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Skall du backa multimediafiler till molnet så riskerar bandbredden att bli en flaskhals. Är väl heller inte gratis att lagra flera TB i molnet.

Har du 100 mbit fiber så är det inget problem. Och backup använder man i NÖDFALL huvudsaken är ju att man får tillbaka datan om nu hårddisken skulle krasha vilket inte är säkert att det skulle göra...
Själv har jag en WD green 1TB från 2004 som fortfarande rullar...men vissa filer börjar bli korrupta på sistoende har jag märkt..vilket antyder på att det börjar bli dax att byta ut den.

Permalänk
Skrivet av Immersion:

... om du har backup hemma så har du bara EN kopia.

Där har du fel. Jag har inte bara en backup hemma. Jag tar dessutom en kopia offsite då och då.

Mitt ursprungliga påstående "För mig kommer molnet aldrig att ersätta en egen fysisk backup." står fast.
Det är naturligtvis min högst personliga inställning. Var och får ta ställning till vilken backupstrategi man vill tillämpa.
Det allra viktigaste är att man *tar* ställning så att man inte en dag sitter där med dataförlust som man inte kan hantera.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk

Jag tror dessutom att det på det här forumet är en icke oansenlig andel som helt eller delvis delar min uppfattning att molnet inte ens är ett alternativ för backup av data.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Skrivet av Mr*Gibson:

Där har du fel. Jag har inte bara en backup hemma. Jag tar dessutom en kopia offsite då och då.

Mitt ursprungliga påstående "För mig kommer molnet aldrig att ersätta en egen fysisk backup." står fast.
Det är naturligtvis min högst personliga inställning. Var och får ta ställning till vilken backupstrategi man vill tillämpa.
Det allra viktigaste är att man *tar* ställning så att man inte en dag sitter där med dataförlust som man inte kan hantera.

Du förklarar dock inte VARFÖR. För mig är fördelarna och potentialen uppenbar. Backup i stor skala i form an en molntjänst kommer ALLTID vara mer kostnadseffektiv och säkrare än privat backup i liten skala. Allt handlar om att få när backupkostanden..det är det enda intressanta. Hittils det enda negativa någon har nämt är att "bandbredden" skulle vara en flaskhals. Om nu en hårddisk dör kanske inom 2-3 år vad spelar det då för roll om det tar upp till 1 vecka att ladda hem all data ? Som sagt, hur lång tid är ju av mindre betydelse, huvudsaken är ju att man får tillbaka alla data.

Det enda negativa jag själv kan komma är sekretessen... men man är dum om man inte hårdkrypterar all data innan man lagrar data i molnet.

Och molntjänsten jag prata om skiljer sig från de som finns idag..då backupdatan bara finns tillgänglig OFFLINE, alltså inte online 24/7 fördelen med detta är att få ner driftkostanden...vilket är det som kostar mest pengar om du slår ut en kalkyl på några år.

Permalänk

Du har helt rätt i att jag inte förklarat varför, men jag har heller inte kommit med några kategoriska sanningar för alla.

I min första post skrev jag att molnet aldrig kan ersätta en fysisk backup för mig.

Första delen av min andra post rättade jag ett av dina felaktiga antaganden (Att jag bara har en backup).
Andra delen av min andra post framgår det fullt tydligt att detta är min högst personliga inställning.

Min tredje post var en gissning (där jag tycker att det klart framgår att det var en gissning eftersom jag börjar meningen med "Jag tror..").

Jag tycker det klart framgår i varje post att det är min inställning och ett övervägande jag gjort.

Men om du vill ha anledningar så varsågod:
Med en en egen fysisk backup har jag full koll på själv:
1) Att den blir gjord
2) Att den är brukbar
3) Att den lagras säkert
4) Att den finns tillgänglig när jag behöver den
osv (finns säkert fler jag inte kommer på nu).

Missar jag i något av fallen ovan kan jag inte skylla på någon annan.

Jag skulle inte känna mig trygg med att ha mina viktigaste data i molnet någonstans där den ända säkerhet (lite tillspetsat) som finns är ett eventuellt kontrakt som är genomgånget och renskrivet av jurudikkkunniga.

För vissa, bl a du, är kanske molnet ett alternativ för backup, för mig, inte alls.
Men som jag redan sagt, det är upp till var och en att tänka över sin backupstrategi. Det viktigaste är att man gör det och handlar därefter

EDIT: Jag brydde mig inte om att från början rada upp olika fördelar och nackdelar därför att det har ju diskuterats (till leda?) i internetpress des senaste åren ganska rejält, så de olika för- och nackdelarna är rätt välkända av de flesta. Kanske ett felaktiskgt antagande av mig.
Onlinebackup har vissa fördelar, och de måste ställas mot sina nackdelar.
Jag har helt enkelt tid, möjlighet och kunskap att utföra dem själv till en bråkdel av kostnaden och till ett minimalt arbete (automatiserade och semiautomatiserade skript).
Jag kanske ska klargöra att jag har ju inte flera backuper av all data. Viss data har jag ingen backup på alls, en del har jag en kopia, det viktigaste har jag flera.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr*Gibson:

Välskriven text.

Ja, det vart ju väldigt bra skrivet och jag kan bara instämma i det du skrivit i tråden hittills.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag tror att det krävs stöd i operativsystemet[*] för att moln-backup ska bli populärt. Ingår det i installationen av operativsystemet så tror jag att det underlättar väldigt. När väl datorn är installerad, fungerar och klar finns det mindre vilja till att börja kladda med en massa inställningar. Det finns ju ett problem med vilken betalningsmodell som är enklast för användaren att förstå, kanske någon sorts månadshyra av operativsystem och backup?

Sedan skulle jag vilja se NAS-enheter med inbyggd förmåga skicka en backup till molnet. Men det kanske redan finns? Orginalfirmware är det som räknas.

[*] Skrev Windows först men då är det alltid någon som hakar upp sig på det.

Permalänk
Medlem

Molnet så som jag ser på saken är bara ett medel för mjukvaruföretagen att sälja oss tjänster på månadsbasis istället för att du betalar engångskostnader för program som löser det hela lokalt, dvs de är ute efter din plånbok ... folk som är ute efter min plånbok är jag inte direkt intreserad av att lämna min känsliga data till (okänslig data är det väldigt sällan jag har backup på).

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Skrivet av Fnorken:

[*] Skrev Windows först men då är det alltid någon som hakar upp sig på det.

Jag hade nog varit den första eftersom jag har 0 st Windowsmaskiner i mitt nätverk

Dock inser jag ju att sannolikheten för att de flesta större leverantörer av molntjänster och -backup ska stödja tex Linux eller FreeBSD (i mitt då det gäller server) är rätt liten.

EDIT: Jag insåg nu att jag ljög lite. Jag har en windowsinstallation på en partition här som jag har tagit nån image på faktiskt.
Dessutom tar jag backup på min fars windowsmaskin då och då.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pompa_kumla:

2 tb för 600-700 kr tycker jag är ett riktigt bra pris även när jag var student så tyckte jag det. Kommer ihåg första datorn jag köpte då betala jag 2000kr för 400 gb

2000kr, det var vad vi betalade för en Plextor CD SCSI brännare

Permalänk

det finns ju MEGAUPLOAD som man ju skulle kunna lägga sina backups på

600 kr 1 år Onlineförvaringsutrymme obegränsat
800 kr 2 år Onlineförvaringsutrymme obegränsat
2000 kr livstid Onlineförvaringsutrymme obegränsat

Permalänk
Avstängd

En annan begränsning är själva prestandan, många sitter på 1-10mbit upload och att ta en 100gb backup kommer i det läget ta sin lilla tid.

Permalänk
Skrivet av Immersion:

hmmm ok... Men finns ju ingen tjänst som erbjuder tillräckligt med utrymme
till ett vettigt pris för att det ska vara ekonomiskt lönsamt..

Det finns massor av billiga backup-tjänster för privatpersoner, även med obegränsad mängd data. Har du gjort några efterforskningar alls?

Förra året körde jag på diino.se som kostade strax under 400:-/år
Nu kör jag på Crashplan som kostar 3$/mån

Båda dessa tjänster har alltså obegränsad mängd data samt obegränsad filstorlek. Jag har ca 2TB backat.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Entusiast

Först måste 100/100-linor bli standard. Helst ska det vara gbithastigheter. Med en 10 mbit upphastighet skulle det ta mig mellan fyra och fem dagar att ladda upp alla mina filer till molnet vilket inte är acceptabelt. Sen måste man ju begränsa upphastigheten så man får lite bandbredd över för att surfa så det skulle ta ännu längre tid.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig ersätta mina backupper med onlinelagring.
Däremot så skulle jag kunna tänka mig att kompletera.

Skrivet av definition:

2000kr, det var vad vi betalade för en Plextor CD SCSI brännare

De va tider det. Hade en extern.
Fick köpa scsi kort också för ~ tusenlappen vill jag minnas.

Fast iofs. Hårddisken jag hade då tror jag var på 1.2gb... Då var det ingen konst att backuppa

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Först måste 100/100-linor bli standard. Helst ska det vara gbithastigheter. Med en 10 mbit upphastighet skulle det ta mig mellan fyra och fem dagar att ladda upp alla mina filer till molnet vilket inte är acceptabelt. Sen måste man ju begränsa upphastigheten så man får lite bandbredd över för att surfa så det skulle ta ännu längre tid.

Varför är det inte acceptabelt med 4-5 dagars initial backup? Man gör det ju bara en gång, efter det skickar man bara iväg de filer som tillkommit eller ändrats.

Ang. att begränsa bandbredden så gör vissa backup-tjänster det automatiskt, Crashplan t.ex. kan ställas in så att den använder en viss mängd bandbredd och CPU när du använder datorn för att sedan tanka fullt när skärmsläckaren går på.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fastforward:

Varför är det inte acceptabelt med 4-5 dagars initial backup? Man gör det ju bara en gång, efter det skickar man bara iväg de filer som tillkommit eller ändrats.

Ang. att begränsa bandbredden så gör vissa backup-tjänster det automatiskt, Crashplan t.ex. kan ställas in så att den använder en viss mängd bandbredd och CPU när du använder datorn för att sedan tanka fullt när skärmsläckaren går på.

Och sen 5 dagar restore. Jag fotar en del så det kan bli många gigabyte i veckan som ska skickas vilket blir väldigt segt utan en ordentlig lina. I dagsläget har jag 1 mbit upp så att ta backup på en fotorunda skulle ta många timmar. Det hade varit trevligt att köra backup till molnet men för mig är det inte praktiskt än.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Och molntjänsten jag prata om skiljer sig från de som finns idag..då backupdatan bara finns tillgänglig OFFLINE, alltså inte online 24/7 fördelen med detta är att få ner driftkostanden...vilket är det som kostar mest pengar om du slår ut en kalkyl på några år.

Det är inte så att en viss mängd av lagringsmediet tillhör dig. Vad du verkar vara ute efter är en tjänst där de förvarar din backupdisk åt dig. Alldeles för mycket arbete att ansluta den när du vill lagra och sedan plocka undan den igen när du är klar.

Även om de har utrymme att mellanlagra data och någon gång per vecka ansluter din lagringsdisk/band för att föra över informationen så är det mycket mer arbete jämfört med att alltid låta informationen finnas online.

1000 kunder som alla betalar för 100 GB betyder inte att molntjänsten har 100 TB lagringsutrymme + backup. Förmodligen räcker det med 20 TB som utökas först när behov finns. Lagringsutrymme behöver inte köpas in med dagens pris för att användas i framtiden när priset sjunkit med hälften, vilket ger stora besparingar.

Om du vill ha ditt eget reserverade offline lagringsutrymme måste det finnas redan från början för att hanteringen inte skall bli onödigt omständlig.

Driftskostnaden för en 2TB disk är mindre än 200:- per år (räknat med 10 W och 2 kr / kWh). Denna disk räcker för 20 personer enligt exemplet ovan. Att spara 200:- med offlinelagring ger möjlighet till 30 minuters manuellt arbete innan det är en förlust, dvs 90 sekunders arbetsinsats per kund per år. Visst, du kan placera din molntjänst i Afrika och kanske hitta någon som är villig att arbeta för en näve ris om dagen. Då kan det löna sig.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Och sen 5 dagar restore. Jag fotar en del så det kan bli många gigabyte i veckan som ska skickas vilket blir väldigt segt utan en ordentlig lina. I dagsläget har jag 1 mbit upp så att ta backup på en fotorunda skulle ta många timmar. Det hade varit trevligt att köra backup till molnet men för mig är det inte praktiskt än.

Aha, du har hög förändringsgrad också. Då blir det problematiskt.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fastforward:

Aha, du har hög förändringsgrad också. Då blir det problematiskt.

Ja precis. Hade det varit ett skolarbete och ett par mail nytt varje vecka hade det varit lugnt men nu är det lite väl drygt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24