Finns det några kvalitetsbrännare idag? Verkar inte så...

Permalänk
Avstängd

Finns det några kvalitetsbrännare idag? Verkar inte så...

Hej

Är det bara jag som upplever att idag finns det inte några kvalitetsbrännare kvar där ute? Det verkar bara vara skitkvalitet rent utsagt på brännarna idag.

Idag fick jag hem två Lite-On iHAP122 brännare, yes tänkte jag nu kan jag bränna ut så jag kan rensa på datorn.

Men icke det. Till skillnad från Plextor PX-890SA SATA brännare så kunde man bränna med denna då jag har prövat två stycken 890SA men där kommer inte ens bränningarna förbi leadin och har prövat att byta plats på kontakterna på moderkortet, olika inställningar i bios, uppdaterat BIOS, googlat massor men kom tillslut fram till efter många timmars googling och hittade en tråd här på Sweclockers att det berodde på moderkortet, att vissa moderkort gillar inte SATA brännare. Men men nu om Lite-On brännaren.

Till skillnad från SATA brännarna så kunde man bränna med denna men kvalitén på bränningsresultatet är en helt annan. Det blir missfärgningar på helt olika ställen på skivorna och jag har prövat flera olika spindlar och jag använder mig utav Verbatim skivor. PS3an och 360 har stora problem med att läsa skivorna och hoppar flera minuter lite då och då. Det gäller båda brännarna och det är inte helt ovanligt att det blir fel i slutet av bränningen eller att dem har problem vid leadin.

Hade aldrig någonsin minsta lilla problem någonsin med min gamla Plextor PX-760A där blev det alltid perfekta bränningar och någon spelare hade aldrig problem vid läsning någonsin. Men efter många år i trogen tjänstgöring så har lasern blivit trött då den inte ens läser skivor längre.

Så vad har hänt under åren sen sist jag köpte min gamla brännare. Har kvalitén sjunkit så fruktansvärt på brännarna för det verkar inte finnas någon brännare ny idag som har någon som helst kvalitet.

Jag blev rekomenderad Lite-On brännare av en som har bränt sedan cdr skivor kostade 150kr styck och han har förbukat ett ex antal brännare under åren och han har varit väldigt nöjd med Lite-On så därför blev det en sådan. Dessutom idag så är Plextors brännare rebadgade Lite-On brännare fast Plextor gör egna firmwares har iof. läst att dem gör grymma firmwares.

Finns det någon brännare utav högre kvalitet idag?

M.V.H.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk

Har du felsökt datorn gnm att testa brännaren i en annan dator? Nätaggregatet har t.ex. väldigt stor inverkan på bränningskvaliten.

Permalänk
Avstängd

Nej, jag har inte testat brännarna i en annan dator fick dem igår så jag har inte hunnit. Nätaggregatet? Det var någonting nytt för mig. Det är ett 80 plus nätagg Nexus tror jag det heter och jag har haft det sedan 2008 då mitt förra la av och det har ju fungerat perfekt då jag har bränt med Plextor brännaren så det borde inte vara nätagget.

Men tack ändå!

M.V.H.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Hedersmedlem

Att du valde LITE-ON är ju kanske inte det bästa av val, ta och kolla sweburns-sida så kan du kolla vilket som är ett bättre val.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Okej, jag blev rekommenderade Lite-On brännare av han som har bränt skivor sedan gammalt tillbaka då han har varit nöjd med sina Lite-On brännare.

Såg nu på Sweburns sida verkar vara bra med tester där, tack för den! Men det är många brännare där i testerna som har fått bra omdöme men säljs inte längre tyvärr.

Men det lutar mot en Plextor PX-L871A och skicka tillbaka dem här två Lite-On. Då jag bara haft bra erfarenheten från förr från Plextor. Om än det inte är Plextor som tillverkar brännarna idag så gör de iallafall firmwarerna själv till dem och har läst att Plextor gör grymma firmwares. Det var ju somsagt inte fel på mina två Plextor sata brännare då mitt moderkort inte gillar sata brännare alls, är helt 100% på att dem där brännarna hade fungerat utmärkt på någon annans dator då just en här på Sweclockers använde en sån brännare och den funkade klockrent för han.

Just vad jag gillar med Plextor är att bränningsresultaten blir riktigt bra och jämn och fin yta på skivorna utan missfärgningar eller någonting och går hur lätt som helst att läsa.

Jag har ägd Nec, Plextor och Lite-On när det gäller dvd brännare och det är bara Plextor jag har haft bra erfarenheter utav.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har ägt Samsung och NEC/Sony brännare och där har jag bäst resultat med NEC/Sony. Men som du beskriver även övrig hårdvara har betydelse som t.ex moderkort. Använder för övrigt bara Verbatims media.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Till OP

Testa din gamla trötta Plextor i en annan dator.
Om den (mot förmodan) skulle fungera,
kan det indikera något generellt problem med din dator.

(Har själv haft liknande skriv/läsproblem med brännare, som till slut löste sig efter en ominstallation av datorn)

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Håller med om att brännarmarknaden inte är vad den varit.
Man tycker att Blu-ray skulle vara bättre men det är rätt skralt på
den fronten med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Jag har ägt Samsung och NEC/Sony brännare och där har jag bäst resultat med NEC/Sony. Men som du beskriver även övrig hårdvara har betydelse som t.ex moderkort. Använder för övrigt bara Verbatims media.

Nec brännaren jag ägde var ND-2510A som var hyllad överallt och skulle vara jättebra och fantastiskt men den höll bara i två år och pajade efter ett par hundra skivor bara och det blev fel i slutet av skivorna. Plextorn däremot har hållit hur många skivor som helst, man bara bränner och bränner och bränner och alltid perfekt resultat och aldrig något fel på bränningarna men tillslut gav den upp också men den höll i fem år däremot.

Ja, jag använder bara Verbatim media och har gjort det sedan många år tillbaka och har aldrig haft några problem alls med dem. Mediakoden är: MCC 03RG20

Skrivet av FatherOfThree:

Till OP

Testa din gamla trötta Plextor i en annan dator.
Om den (mot förmodan) skulle fungera,
kan det indikera något generellt problem med din dator.

(Har själv haft liknande skriv/läsproblem med brännare, som till slut löste sig efter en ominstallation av datorn)

Fo3

Okej tack, det var någonting nytt även om jag har svårt att tro det men testa kan man alltid.

Skrivet av SUMITOMO:

Håller med om att brännarmarknaden inte är vad den varit.
Man tycker att Blu-ray skulle vara bättre men det är rätt skralt på
den fronten med.

Precis, förut kunde man alltid lita på Plextor men idag gör dem inte ens brännarna själva utan endast firmware. Det fanns också ett brett sortiment och hårdvarusidor testade brännare men idag verkar det vara helt dött. Smalt utbud av brännare, inga sidor alls nästan som testar brännare. Går knappt att hitta vad folk tycker om dem.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Medlem

Problemet är nog att behovet har minskat så drastiskt också.
Förr så gjordes det tom. backup via brännare, men nu är nästan alltind hårddiskbaserade lösningar.
Eller så använder folk USB för tillfälliga bootändamål och dylikt.

Jag körde alltid Plextor och Yamaha -brännare förr med gott resultat, men de finns ju inte längre.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Avstängd

Tyvärr är det så som du säger att behovet har minskat drastiskt och idag är hårddiskar billigare än dvd skivor per gb så folk köper en massa diskar istället. Själv så vill jag inte ha en massa diskar i min dator utan jag är mer gammalmodig av mig och vill bränna ut på dvd och lagra så man har ett arkiv. För förr eller senare så går hårddiskar sönder och då känns det tryggare att bränna ut. Visst skivor har en viss livslängd då man har bränt ut men har gamla cdr som är brända runt 1997 och dem fungerar än idag konstigt nog, trotts att det sägs att en cd skiva håller bara i tio år. De enda skivorna som har slutat fungera efter ett par år är mörkblåa TDK skivor som jag har bränt i hög hastighet men annars fungerar precis allt.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.