Permalänk
Medlem

Inbyggd automatisk OC funktion.

Tjena! Tänkte fråga bara.. då ja ska ha en i5 2500K å ett Asus P8Z68-V Pro sen Corsair Vengence Blue 2x4 1600Mhz 9-9-9-24, går de bra å clocka tro? Ska ha H80 också.

Går de å clocka de till 4GHz, är nybörjare så va snäll mot mej

Visa signatur

Bab

Permalänk

Har ingen erfarenhet av auto OC, men att klocka sandy bridge är busenkelt, finns "dummy guides" överallt
Rekommendera att du kollar över det om du ändå ska ge dig på OC

Visa signatur

Intel i7-2600K @ 4.5GHz| Corsair H100 | ASUS P8Z68-V PRO | Corsair Vengence 8Gb CL9 1866MHz | ASUS Geforce GTX 560 Ti DirectCu II | Corsair AX850 | Fractal Design Arc

Permalänk

Om du inte har en bättre kylare än originalet är det inget jag rekommenderar, den höjer ofta allt högre och onödigt mycket så att det blir o stabilt. Gör det däremot manuelt i Asus nya bios är det busenkelt

Visa signatur

i5 750 @ 3.2 GHz | P7P55D |Corsair 8gb DDR3 1600MHz | Nvidia MSI GTX 560TI | Zalman 600W PSU | Samsung 840 240gb SSD | 3st Samsung 1tb | Corsair 650D | Arctic cooling freezer 7 rev 2

http://www.inet.se/artikel/6101343/f...kop-over-500kr

Permalänk
Avstängd

4GHz med autoOC är inte så mycket, dock för en originalkylare, men strax där under skulle fungera. Du kan ju alltid testa försiktigt. Annars kan du överklocka för hand. Finns mängder med basic guider för hur allting fungerar på SweC och andra sidor. Finns även guider på youtube.

Kolla LinusTechTips eller Ncix, jag klockade min cpu mha det

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

4GHz med autoOC är inte så mycket, dock för en originalkylare, men strax där under skulle fungera. Du kan ju alltid testa försiktigt. Annars kan du överklocka för hand. Finns mängder med basic guider för hur allting fungerar på SweC och andra sidor. Finns även guider på youtube.

Kolla LinusTechTips eller Ncix, jag klockade min cpu mha det

Tackar skall kolla igenom dom. Ska ha en Corsair H80 vattenkylare för CPUn,

Skrivet av pistolproc:

Om du inte har en bättre kylare än originalet är det inget jag rekommenderar, den höjer ofta allt högre och onödigt mycket så att det blir o stabilt. Gör det däremot manuelt i Asus nya bios är det busenkelt

Samma här, en Corsair H80 vattenkylare för CPUn, då jag aldrig använt BIOS en ända gång i mitt liv eller har OC:at något så ja.. BIOS är säkert riktigt enkelt för dom som e vana

Skrivet av textillim:

Har ingen erfarenhet av auto OC, men att klocka sandy bridge är busenkelt, finns "dummy guides" överallt
Rekommendera att du kollar över det om du ändå ska ge dig på OC

Som sagt busenkelt för dom som har gjort det ett par gånger Jupp skall kolla igenom de, tackar.

Visa signatur

Bab

Permalänk
Skrivet av Pastrami:

Tackar skall kolla igenom dom. Ska ha en Corsair H80 vattenkylare för CPUn,

Samma här, en Corsair H80 vattenkylare för CPUn, då jag aldrig använt BIOS en ända gång i mitt liv eller har OC:at något så ja.. BIOS är säkert riktigt enkelt för dom som e vana

Som sagt busenkelt för dom som har gjort det ett par gånger Jupp skall kolla igenom de, tackar.

Jag har själv ALDRIG klockat, men jag har läst hur man gör för sandy bridge och det är tillräckligt enkelt för att jag känner mig säker på att lyckas

Visa signatur

Intel i7-2600K @ 4.5GHz| Corsair H100 | ASUS P8Z68-V PRO | Corsair Vengence 8Gb CL9 1866MHz | ASUS Geforce GTX 560 Ti DirectCu II | Corsair AX850 | Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av textillim:

Jag har själv ALDRIG klockat, men jag har läst hur man gör för sandy bridge och det är tillräckligt enkelt för att jag känner mig säker på att lyckas

Då får jag ta å lita på dig då!

Visa signatur

Bab

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pastrami:

Då får jag ta å lita på dig då!

Som andra sagt är det busenkelt att klocka ett Sandy Bridge system, du lär utan några som helst problem kunna köra i 4.5GHz, beroende på om du får ett bra chip eller ej kan du kanske till och med komma upp i 5GHz, kanske inte dock med auto funktionen.
Min auto OC drog upp i 4,3GHz, sen drog jag själv upp den till 4,7.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Jag körde från början med en autoOC på mitt p67 från asus och jag hade väldiga stabilitetsproblem. Det berodde på att autoOC profilen undervoltade processorn och körde den på 1.2v på 4.3ghz. tog mig ett par dagar (korkad som man är) att hitta felet då jag kallt räknade med att det skulle fungera.
Det finns guider på nätet som beskriver i detalj och med bilder hur du ska göra. mycket smidigare och du behöver inte lita på asus egna. ett tips är att kolla om systemet är stabilt innan du jörjar klocka alls! Då vet du att det or överklocken som orsakar instabilitet när det dyker upp efter klock och då blir det lättare att åtgärda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Skrivet av Pastrami:

Då får jag ta å lita på dig då!

Om du har tid/ork/lust så kan du ju läsa igenom dessa länkar;
http://www.overclock.net/intel-general/910467-ultimate-sandy-...
http://hardforum.com/showthread.php?t=1578110
http://www.clunk.org.uk/forums/overclocking/39184-p67-sandy-b...

Det är en jävla massa text men jag tyckte det helt klart var värt att läsa allt. Fann allting mer tryggt när jag läste varför man gjorde det man gjorde och inte bara sätta in de siffror som de gör.

Visa signatur

Intel i7-2600K @ 4.5GHz| Corsair H100 | ASUS P8Z68-V PRO | Corsair Vengence 8Gb CL9 1866MHz | ASUS Geforce GTX 560 Ti DirectCu II | Corsair AX850 | Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av textillim:

Om du har tid/ork/lust så kan du ju läsa igenom dessa länkar;
http://www.overclock.net/intel-general/910467-ultimate-sandy-...
http://hardforum.com/showthread.php?t=1578110
http://www.clunk.org.uk/forums/overclocking/39184-p67-sandy-b...

Det är en jävla massa text men jag tyckte det helt klart var värt att läsa allt. Fann allting mer tryggt när jag läste varför man gjorde det man gjorde och inte bara sätta in de siffror som de gör.

Håller med dig, de e klart värt att läsa allt för att få en bra inblick i hur allt fungerar och hur man gör. Tackar så mycket skall börja läsa redan nu

Visa signatur

Bab

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbey:

Jag körde från början med en autoOC på mitt p67 från asus och jag hade väldiga stabilitetsproblem. Det berodde på att autoOC profilen undervoltade processorn och körde den på 1.2v på 4.3ghz. tog mig ett par dagar (korkad som man är) att hitta felet då jag kallt räknade med att det skulle fungera.
Det finns guider på nätet som beskriver i detalj och med bilder hur du ska göra. mycket smidigare och du behöver inte lita på asus egna. ett tips är att kolla om systemet är stabilt innan du jörjar klocka alls! Då vet du att det or överklocken som orsakar instabilitet när det dyker upp efter klock och då blir det lättare att åtgärda.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah okej, ja men då är de bättre å manuella

Visa signatur

Bab

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Som andra sagt är det busenkelt att klocka ett Sandy Bridge system, du lär utan några som helst problem kunna köra i 4.5GHz, beroende på om du får ett bra chip eller ej kan du kanske till och med komma upp i 5GHz, kanske inte dock med auto funktionen.
Min auto OC drog upp i 4,3GHz, sen drog jag själv upp den till 4,7.

Gött! Nu är ända skillnaden emellan din build och min att jag kommer ha ett annat moderkort då jag läste att Z68 moderkorten är bättre än H/P67 då denär en hybrid, kanske de gör någon inverkan också eller det e bara chippet?

Visa signatur

Bab