Zeitgeist: Moving Forward - diskussion

Permalänk
Medlem

Zeitgeist: Moving Forward - diskussion

Jag vet inte hur pass känd denna dokumentär är. Jag hittade den för ett par dagar sedan och den "blew my mind".
Jag vet inte hur mycket av vad som sägs i den som stämmer till 100%, men det presenteras på ett mycket trovärdigt och logiskt sätt. På ett sätt känner jag mig som en lurad idiot efter ha sett dokumentären. Önskar att alla i hela världen såg filmen samtidigt och sedan eldade upp sina pengar. Men känner mig samtidigt kritisk till den på något sätt.

Tänkte att en diskussion kunde startas mellan de som sett dokumentären (om nu många har gjort det).

Annars rekommenderar jag STARKT att se den. Är det stycke film som berört mig mest under min livstid.

http://www.imdb.com/title/tt1781069/

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Avstängd

Fem ouppbrända kronor på att detta är en JAQing off-tråd...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Är inte tillräckligt allmänbildad för att känna till termen men enligt google;

"Handlingen att ställa ledande frågor för att påverka din publik, sedan gömmer sig bakom försvaret att de är "Bara att ställa frågor," även när de underliggande antagandena är helt galen."

På den definitionen antar jag att du ställer dig kritisk till dokumentären. Vad det gäller resten det definierar har jag ingen förståelse för dina "anklagelser". Jag har ju redan skrivit vad jag tycker.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Avstängd

Det kan hända att jag har fel, men varför jag utgår från att det handlar om JAQing off är för att hela zeitgeist-serien är minst sagt fringe och tangerar eller rentav deltar i konspirationsteorier om vått och torrt. Det finns redan väldigt mycket "debunk" av dessa filmer också, varpå jag förutsatte att någon som skapar en tråd är mer intresserad av att saluföra filmen än att få saklig kritik av den (även om man själv utmålar sig kritisk).

Men, om jag har fel ber jag om ursäkt.

Till ämnet: Andra har redan debunkat filmerna bättre än vad jag orkar göra nu. Google är din vän!

Se även tråden om konspirationsteorier: http://www.sweclockers.com/forum/91-akademiska-amnen-arbetsli...

Edit: Vill man ha sin "mind blown" (och det är alltid kul) kan man med fördel intressera sig för vetenskap. Helt off topic, givetvis, men i någon mening lever i alla i ett svart hål. Mind blowing, eller hur?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

En bra regel inför forumpostande av roliga videos och länkar är att man söker innan. På sweclockers hittas antal trådar där zeit nämns.
https://secure.wikimedia.org/wikipedia/sv/wiki/Zeitgeist_(fil...)

Enligt mig så är den ju spännande och mysfaktorn är hög, men jag föredrar en naturdokumentärserie a la Human Planet eller Earth som berättar om saker som existerar på riktigt. Zeitgeistserien är endast trollig för personer som har blåst skallen, in my very own personal opinion

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Din ursäkt är godtagen. Såg, som sagt, filmen för ett par dagar sedan och fick min (mind blow). ville dela med mig av den. Och eftersom jag inte hört talas om mitt "fynd" tidigare har jag inte granskat det vidare. Att det finns mycket"debunk" ser jag som en naturlig följd av filmerna.
Är naturligtvis kritisk men har inte tillräckligt med kunskap för att tycka eller påstå värst mycket. Men kommer följa dina rekommendationer och läsa det material som redan finns. Tycker fortfarande att dokumentären är väl värd att se.

Misstänker att du precis sköt tråden i nacken

Vetenskap är ett stort intresse. Försöker hålla mig speciellt uppdaterad i teoretisk kosmologi som ganska ofta ger en god dos "mind blow".

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag kan säga något annat än att hela Zeitgeist-serien är en förpackning folie. Gillade religiondelen ur den första filmen, men sedan är det alldeles för mycket osanningar och nonsense.

Permalänk
Medlem

Kunde ni inte ha låtit mig funnit ett par enkla förklaringar till varför världen är åt helvete, hehe? Ett par bra poänger finns väl åtminstone? Eller är jag helt ute och cyklar? Jag är väl helt enkelt för ung och inte lärt mig vara tillräckligt cynisk ännu.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk

Jag tänker alltid på det här klippet när någon pratar om Zeitgeist - http://www.youtube.com/watch?v=epNJ2O6NG4M

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuttokova:

Jag tänker alltid på det här klippet när någon pratar om Zeitgeist - http://www.youtube.com/watch?v=epNJ2O6NG4M

Ja, man kan väl säga att han sammanfattade det hela. Han beskriver ju mig i det klippet. Och jag är tom 24.

Jag ber om ursäkt för att ha ockuperat värdefull forumplats och tackar för mig.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swekat:

Ja, man kan väl säga att han sammanfattade det hela. Han beskriver ju mig i det klippet. Och jag är tom 24.

Jag ber om ursäkt för att ha ockuperat värdefull forumplats och tackar för mig.

Du måste vara den absolut ödmjukaste Zeitgeist-tittaren jag träffat online. Det gillas!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Jag finner inte Zeitgeist-rullarna tillräckligt underhållande för att jag ska orka titta på dem.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swekat:

Ja, man kan väl säga att han sammanfattade det hela. Han beskriver ju mig i det klippet. Och jag är tom 24.

Jag ber om ursäkt för att ha ockuperat värdefull forumplats och tackar för mig.

Jag instämmer med Cloudstone! Förlåt för att jag målade ut dig som en JAQ-troll redan i andra inlägget. Jag baserade det på erfarenhet från det allmänna fallet. Det är knappast första gången jag lär mig: generaliseringar är generellt felaktiga.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Du måste vara den absolut ödmjukaste Zeitgeist-tittaren jag träffat online. Det gillas!

Det finns en hel del vettiga människor på sweclockers. Några av de jag tycker brukar veta vad de pratar om när de öppnar munnen har svarat i tråden. Själv gick jag in utan någon kunskap. Prestigelös utan att vara mesig tycker jag är ett bra motto. Kommer dock lägga ner energi på detta eftersom jag tyckte att filmen var väldigt intressant. Kommer ju utan tvekan lära mig någonting av det.

EDIT: Och med det menar jag också att även om inte ett enda ord i filmen stämmer så kommer jag istället lära mig varför det inte stämmer.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Swekat:

Det finns en hel del vettiga människor på sweclockers. Några av de jag tycker brukar veta vad de pratar om när de öppnar munnen har svarat i tråden. Själv gick jag in utan någon kunskap. Prestigelös utan att vara mesig tycker jag är ett bra motto. Kommer dock lägga ner energi på detta eftersom jag tyckte att filmen var väldigt intressant. Kommer ju utan tvekan lära mig någonting av det.

EDIT: Och med det menar jag också att även om inte ett enda ord i filmen stämmer så kommer jag istället lära mig varför det inte stämmer.

Bra inställning men du kommer ha att göra för de där filmerna innehåller mycket skit. Klart att de innehåller en del sanning precis som all konspirationstrams. Det är ett klassiskt upplägg att börja med saker som är sant och som alla känner till och sedan glider man sakta över på saker som är påhittat. Tyvärr faller många för detta enkla knep och tänker att om början är sann måste resten vara det också. Generellt ska man vara mycket försiktig när man kollar på "dokumentärer" på YouTube. Det finns en hel del bra grejer men också fruktansvärt mycket skit och det är inte alltid lätt att se skillnad.

Edit: en oseriös men ändå förvånansvärt användbar sida är Crackpot Index. http://math.ucr.edu/home/baez/crackpot.html

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Finns det inte redan en tråd för konspirationsteorier? Zeitgeist-rullarna hör ju hemma där...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ilja:

Jag finner inte Zeitgeist-rullarna tillräckligt underhållande för att jag ska orka titta på dem.

Behöver man inte se dom för att veta det?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Behöver man inte se dom för att veta det?

Jag har försökt. Jag tycker om konspirationsteorier.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuttokova:

Jag tänker alltid på det här klippet när någon pratar om Zeitgeist - http://www.youtube.com/watch?v=epNJ2O6NG4M

Det var också min första tanke. Den är verkligen spot-on om det man ser på forum kan tala för hur de flesta troende personer känner inför Zeitgeist.

Permalänk
Medlem

Zeitgeist hysterin kan nog liknas med när kristendomen kom till sverige, kan tänka mig att ungdomarna då irrade runt och berätta hur allt hänger ihop.

Jag skulle nog också kunna ta lite sanning här och där, hitta på lite eget för att få allt att hänga ihop. Ta några symboler och lägga dom på varandra med lite opacitet med vrida ett kvarts varv så det liknar en annan symbol så har jag lite fräck grafik att visa. Plocka godbitarna ur några av de mest aktuella konspirationer så får jag enkelt med mig ett par miljoner anhängare som länkar från diverse forum till mitt youtubeklipp och så blir allt sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Zeitgeist hysterin kan nog liknas med när kristendomen kom till sverige, kan tänka mig att ungdomarna då irrade runt och berätta hur allt hänger ihop.

Jag skulle nog också kunna ta lite sanning här och där, hitta på lite eget för att få allt att hänga ihop. Ta några symboler och lägga dom på varandra med lite opacitet med vrida ett kvarts varv så det liknar en annan symbol så har jag lite fräck grafik att visa. Plocka godbitarna ur några av de mest aktuella konspirationer så får jag enkelt med mig ett par miljoner anhängare som länkar från diverse forum till mitt youtubeklipp och så blir allt sant.

Glöm inte att ha partnership med Youtube så att du kan tjäna lite kosing på det hela också.

Permalänk

Den med Betnér hade jag missat, själv kommer jag alltid att tänka på denna när jag hör om konspirationsteorier:
http://www.youtube.com/watch?v=kJ-tutQgQb0

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Hur vida allt i Zeitgeist stämmer eller ej vet jag inte men Zeitgeist - Addendum lyfter fram bankväsendet och vårt monetära system på ett läskigt sätt. Och mig veterligen helt korrekt sätt, delvis därför vi har den globala finanskrisen vi nu har. Jag har gjort en del ansträngningar för att läsa om just detta på flera håll och det verkar som att det Zeitgeist - Addendum handlar om faktiskt stämmer. Någon som har lite konkreta åsikter om att det skulle vara något lurt i den också?

Här finns den för beskådning för de som är intresserade: http://www.youtube.com/watch?v=EewGMBOB4Gg

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Skrivet av Swekat:

Kunde ni inte ha låtit mig funnit ett par enkla förklaringar till varför världen är åt helvete, hehe? Ett par bra poänger finns väl åtminstone? Eller är jag helt ute och cyklar? Jag är väl helt enkelt för ung och inte lärt mig vara tillräckligt cynisk ännu.

Nejmen usch, blanda absolut inte ihop skepticism med cynicism! De har inget med varandra att göra. Hur är det cyniskt att vilja se verkligheten, istället för att tro på lögner och felaktigheter? Är det cyniskt att inte vara religiös exempelvis? Givetvis inte.

Zeitgeist 1 är rakt av felaktighet efter felaktighet, Zeitgeist 2 är mer av samma kombinerad i en kul teknokratitanke. Zeitgeist 3 är en fortsättning på det. Det är helt poänglöst att tro på något av det som finns i filmerna, eftersom allt är så fruktansvärt vinklat att det blir sorgligt.

Vill du förändra världen kan du inte bygga allt på lögner. Jag skulle rekommendera dig att kolla in denna post, som förklarar på ett fint sätt vad Zeitgeist är. Förövrigt håller jag fullt med om MBY att vetenskap är det du borde söka för att verkligen wow:a dig själv. Själv får jag ofta trevliga tankeställare genom att jag lär mig allt mer om matematik och fysik.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Random-person:

Nejmen usch, blanda absolut inte ihop skepticism med cynicism! De har inget med varandra att göra. Hur är det cyniskt att vilja se verkligheten, istället för att tro på lögner och felaktigheter? Är det cyniskt att inte vara religiös exempelvis? Givetvis inte.

Zeitgeist 1 är rakt av felaktighet efter felaktighet, Zeitgeist 2 är mer av samma kombinerad i en kul teknokratitanke. Zeitgeist 3 är en fortsättning på det. Det är helt poänglöst att tro på något av det som finns i filmerna, eftersom allt är så fruktansvärt vinklat att det blir sorgligt.

Vill du förändra världen kan du inte bygga allt på lögner. Jag skulle rekommendera dig att kolla in denna post, som förklarar på ett fint sätt vad Zeitgeist är. Förövrigt håller jag fullt med om MBY att vetenskap är det du borde söka för att verkligen wow:a dig själv. Själv får jag ofta trevliga tankeställare genom att jag lär mig allt mer om matematik och fysik.

Nackdelen med fysik och matematik är att den oftast presenteras i tjocka böcker och inte flashiga filmer på YouTube vilket gör den lite mer svåråtkomlig för den stora massan. Jag närmar mig två hyllmeter kursböcker och mer än så i pärmar med lösblad och anteckningar. Det är lite avskräckande för de flesta tyvärr.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimmeh:

Hur vida allt i Zeitgeist stämmer eller ej vet jag inte men Zeitgeist - Addendum lyfter fram bankväsendet och vårt monetära system på ett läskigt sätt. Och mig veterligen helt korrekt sätt, delvis därför vi har den globala finanskrisen vi nu har. Jag har gjort en del ansträngningar för att läsa om just detta på flera håll och det verkar som att det Zeitgeist - Addendum handlar om faktiskt stämmer. Någon som har lite konkreta åsikter om att det skulle vara något lurt i den också?

Här finns den för beskådning för de som är intresserade: http://www.youtube.com/watch?v=EewGMBOB4Gg

Problemet med Zeitgeist är just att det monetära systemet lyfts fram på ett läskigt sätt - för egentligen är det inte alls speciellt läskigt eller kontroversiellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrc:

Problemet med Zeitgeist är just att det monetära systemet lyfts fram på ett läskigt sätt - för egentligen är det inte alls speciellt läskigt eller kontroversiellt.

Det är kanske inget kontroversiellt med systemet då det har funnits väldigt länge och alla accepterat det. Men bara för att det är accepterat tycker jag inte det är på något sätt bra. Bara det att vi idag ser folk som blir bankrutta pga andras spekulationer och girighet. Det finns lika mycket människor, samma behov av allt, lika mycket pengar osv. Så den enda anledningen till att det blir ekonomisk kris är för att ingen vill vara sist kvar och betala, för i vårt monetära system måste alltid någon betala för andras framgång. Och när alla försöker rädda sin ekonomi blir spiralen neråt väldigt väldigt brant.

Efter att ha försökt läsa på om just det monetära systemet på andra håll så ser jag inte att det skulle vara mindre läskigt. Enbart biten med Fraction Reserve Banking tycker jag är sjukt läskig. För de som vidare vill utbilda sig innom Fractional Reserve Banking tycker jag ni ska läsa denna tråden:
https://www.flashback.org/t566496

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimmeh:

Det är kanske inget kontroversiellt med systemet då det har funnits väldigt länge och alla accepterat det. Men bara för att det är accepterat tycker jag inte det är på något sätt bra. Bara det att vi idag ser folk som blir bankrutta pga andras spekulationer och girighet. Det finns lika mycket människor, samma behov av allt, lika mycket pengar osv. Så den enda anledningen till att det blir ekonomisk kris är för att ingen vill vara sist kvar och betala, för i vårt monetära system måste alltid någon betala för andras framgång. Och när alla försöker rädda sin ekonomi blir spiralen neråt väldigt väldigt brant.

Efter att ha försökt läsa på om just det monetära systemet på andra håll så ser jag inte att det skulle vara mindre läskigt. Enbart biten med Fraction Reserve Banking tycker jag är sjukt läskig. För de som vidare vill utbilda sig innom Fractional Reserve Banking tycker jag ni ska läsa denna tråden:
https://www.flashback.org/t566496

Vad är problemet? Känns som folk mest ser problem med saker i den finansiella världen pga låg förståelse för vad det egentligen innebär. Mer utbildning löser det problemet.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Skrivet av Derox:

Vad är problemet? Känns som folk mest ser problem med saker i den finansiella världen pga låg förståelse för vad det egentligen innebär. Mer utbildning löser det problemet.

Nej, du förstår inte det finansiella systemet. Det är som "Kimmeh" säger, det MÅSTE alltid finnas sånna som är bankrutt, arbetslösa osv i dagens system, det är matematiskt omöjligt för att det inte skulle vara så. Du får läsa på lite bättre vad fractional reserve banking innebär för världsekonomin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

Nej, du förstår inte det finansiella systemet. Det är som "Kimmeh" säger, det MÅSTE alltid finnas sånna som är bankrutt, arbetslösa osv i dagens system, det är matematiskt omöjligt för att det inte skulle vara så. Du får läsa på lite bättre vad fractional reserve banking innebär för världsekonomin.

Jag vill minnas att Derox är eller på väg att bli ekonom av något slag, möjligtvis att han jobbar med't idag. Han har tidigare skrivit med intresse i ekonomi så kanske förvirrar mig men jag skulle satsa en krona på honom om han får för sig att återkomma och förklara närmare.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.