Permalänk
Medlem

Koppla tjock-tv till datorn

På mitt grafikkort har jag ett S-video uttag. På TVn har jag SCART-uttag. Vad ska jag koppla där i mellan?

Först en S-video som blir till tre stycken kablar, röd, vit, gul, vad jag har förstått. Sedan en kabel som börjar i röd, vit, gul och blir till SCART? Är det rätt?

Vart kan jag köpa dessa kablar i så fall?

Permalänk
Medlem

Hallå,

Kolla www.kjell.com där har dem även instruktion.

Hälsn XPna

Permalänk
Medlem

Kontrollera om din TV klarar S-Video på någon av Scart kontakterna på TVn.

Om den gör det så köp S-Video > Scart kabel http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xpna
Hallå,

Kolla www.kjell.com där har dem även instruktion.

Hälsn XPna

Tack! Men jag hittade inte instruktionen och jag förstår inte heller exakt vilka kablar jag ska köpa. Har du lust att hjälpa mig med det också?

Permalänk
Medlem

Gå in på länken som jag gav dig och klicka på grafikkort på KjellFakta

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janee
Gå in på länken som jag gav dig och klicka på grafikkort på KjellFakta

Jag hittade det själv strax efter att jag postat mitt inlägg. Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

När du skall koppla in kabel mellan dator och TV så är det mycket viktigt att båda är avslagna.

Sedan slår du på TVn och väljer rätt AV kanal, därefter slår du datorn.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janee
När du skall koppla in kabel mellan dator och TV så är det mycket viktigt att båda är avslagna.

Sedan slår du på TVn och väljer rätt AV kanal, därefter slår du datorn.

Men det gäller bara första gången jag kopplar in den? Brukar nämligen ha datorn på dygnet runt, vore lite jobbigt om jag är tvungen att stänga av datorn och sätta på den igen varje gång jag vill se en film eller så på tvn.

Permalänk
Medlem

När man kopplar in kabel så kan det uppstå elektriska urladdningar och om du har otur så kan grafikkortet eller TVn skadas. men har du kabel inkopplad hela tiden så behöver du inte riskera något.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Nu har jag köpt en S-video -> SCART kabel på Kjell och kopplat in. Jag aktiverade TV-igenkänningen i NVIDIA kontrollpanelen och TV hittades när jag startade datorn och jag fick även några bildfragment i färg (Gigabytes logga vid uppstart, lite text osv) men sedan är bilden på TVn i princip död. Den flimrar som fan och visar lite färg som åker upp över skärmen om och om igen.

Vad är fel?

(sitter även en 3.5mm audio kabel på sladden jag köpte, den har jag inte kopplat in men det kan väl knappast spela roll?)

Permalänk
Medlem

Testa att ändra upplösning i windows

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk

kan man koppla datorn till en tjock tv om man har hdmi vga och dvi utgång ???

Permalänk
Skrivet av tobbetagg:

kan man koppla datorn till en tjock tv om man har hdmi vga och dvi utgång ???

VGA är ju analogt, så ja.

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk

hur kan du hjälpa mig

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AntiSmidig:

VGA är ju analogt, så ja.

Men ändå en signal som tvn inte tar emot
En del tvar tar componentvideo, det är nog det bästa man kan använda, det finns annars omvandlare från vga till rgb , de signalerna är rätt lika, det är synken som är den stora skillnaden, men det är lösbart, finns färdiga kablage eller bocar som gör om, de flesta större hembioförstärkare har också videoprocessorer i sig som omvandlar mellan nästan alla format även om rgb börjar bli dött numera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av AntiSmidig:

VGA är ju analogt, så ja.

kan du hjälpa mig med hur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tobbetagg:

kan du hjälpa mig med hur

Det går inta att koppla vga till en normal tv, du måste ha en synkgenerator !
http://www.webhallen.com/hardvara/83681-deltaco_konverterare_...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det går inta att koppla vga till en normal tv, du måste ha en synkgenerator !
http://www.webhallen.com/hardvara/83681-deltaco_konverterare_...

ok tack