Permalänk
Medlem

Ständigt dessa chassin.

Hej. Skriver för att få lite råd och tips från er.

Det är så att jag planerar att bygga en dator till hösten. Och nu velar jag fram och tillbaka kring val av chassi.

Är för tillfället mest inne på Silverstones 90-graders diton men övriga förslag tas gärna emot.
Jag är, som alla andra, ute efter ett chassi med bra luftgenomströmmning och det får gärna vara relativt tyst. Ett krav är att det skall ha plats för ett Corsair AX 1200W.

Lutar väl just nu mest åt Raven men då kommer följdfråga: RV02 eller RV03(eller något annat)? Vad är det för egentlig skillnad i praktiken?

Skulle väl helst ha ett FT-02 men tycker att det är lite snålt tilltagenplats för grafikkort. Far kanskeitne illa av det justn nu men man vet ju aldrig när man vill uppgradera

Fönster elelr ej spelar inte så superstor roll. Blir bara lite mer meck med att färgmatcha komponenter, eller ställa chassit så fönstret döljs

Så, för att göra detltie mer överskådligt ställer jag upp en liten lista:

- Bra kylning
- Vettig ljudnivå
- Skall få plats med ett AX1200
- Skall ha vettig kylning även med SLI/XF
- Inte jätteglad i 156 blinaknde LEDs. Men det går ju alltid att stänga av, med eller utan våld.
- CPUkylare blir nog H100 eller en D14. Och blir det en H100 vill jag kunna montera radioatorn vettigt.

Vill inte lägga mer än 2000:- på det. Planerar dock att läga ltie extra pengar på just chassit eftersom det är en av de delar som skall räcka längst i ett system.

Och ja, jag SKA köpa ett bra tangentbord Sitter på en laptop som hälften av gångerna inte registrerad mellanslag om man slår dem med högerhanden.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Ingen med några tankar?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk

Alla dagens grafikkort passar i fortress 2

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem

Jag tycker raven Rv03 låter som ett vettig val. Har dock ingen erfarenhet (än) men sitter och väntar på mitt som jag hoppas kommer snart. Det sägs ju att det ska vara bra kylning, med air penetrator fläktarna, och det passar grafikkort upp till 33cm

MVH

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Hej. Skriver för att få lite råd och tips från er.

Det är så att jag planerar att bygga en dator till hösten. Och nu velar jag fram och tillbaka kring val av chassi.

Är för tillfället mest inne på Silverstones 90-graders diton men övriga förslag tas gärna emot.
Jag är, som alla andra, ute efter ett chassi med bra luftgenomströmmning och det får gärna vara relativt tyst. Ett krav är att det skall ha plats för ett Corsair AX 1200W.

Lutar väl just nu mest åt Raven men då kommer följdfråga: RV02 eller RV03(eller något annat)? Vad är det för egentlig skillnad i praktiken?

Skulle väl helst ha ett FT-02 men tycker att det är lite snålt tilltagenplats för grafikkort. Far kanskeitne illa av det justn nu men man vet ju aldrig när man vill uppgradera

Fönster elelr ej spelar inte så superstor roll. Blir bara lite mer meck med att färgmatcha komponenter, eller ställa chassit så fönstret döljs

Så, för att göra detltie mer överskådligt ställer jag upp en liten lista:

- Bra kylning
- Vettig ljudnivå
- Skall få plats med ett AX1200
- Skall ha vettig kylning även med SLI/XF
- Inte jätteglad i 156 blinaknde LEDs. Men det går ju alltid att stänga av, med eller utan våld.
- CPUkylare blir nog H100 eller en D14. Och blir det en H100 vill jag kunna montera radioatorn vettigt.

Vill inte lägga mer än 2000:- på det. Planerar dock att läga ltie extra pengar på just chassit eftersom det är en av de delar som skall räcka längst i ett system.

Och ja, jag SKA köpa ett bra tangentbord Sitter på en laptop som hälften av gångerna inte registrerad mellanslag om man slår dem med högerhanden.

Level 10gt kanske? Den har ju massa leds men de går också att stänga av. Såg riktigt bra ut i swecs test. Inte så stilren kanske om du nu gillar sånt men _lite_ stil skadar väl inte? Annars tror jag att du är på rätt spår med rv02.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk

Jag är ett stort fan av 600T White. Snyggt som fasen, inte allt detta rött/svart-tjafs, visserligen vita LEDs på top- och frontfläkten, men passar ändå stilrent in, inte alltför starka. Bra luftflöde, väldigt skönt att arbeta i, lagom tyst, enormt med plats. God plats för ett H100 i toppen (där får du även bort en LED-fläkt) dock är det faktiskt under förutsättning att ditt moderkort inte har för mycket kraffs i övre delen av kortet som sticker ut, då kommer det ta emot. Utöver det, väldigt bekvämt, prisvärt och bra chassi. Har själv två stycken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philip_BNF:

Alla dagens grafikkort passar i fortress 2

Skickades från m.sweclockers.com

Jo. Men det är ju tighta marginaler för de längsta varianterna och eftersom chassit skall behållas ett bra tag vore det bra att ha lite sådana inför kommande kort. Funderar också på om detär värt tusen spänn för likvärdig prestanda men i aluminium.

Skrivet av Nollan:

Jag tycker raven Rv03 låter som ett vettig val. Har dock ingen erfarenhet (än) men sitter och väntar på mitt som jag hoppas kommer snart. Det sägs ju att det ska vara bra kylning, med air penetrator fläktarna, och det passar grafikkort upp till 33cm

MVH

Är väl det jag är mest inne på just nu. Men är velig kring skillnaderna mellan det och RV-02. Olika recensioner säger olika saker.

Skrivet av _NsMs_:

Level 10gt kanske? Den har ju massa leds men de går också att stänga av. Såg riktigt bra ut i swecs test. Inte så stilren kanske om du nu gillar sånt men _lite_ stil skadar väl inte? Annars tror jag att du är på rätt spår med rv02.

Jo, varit inne på L10GT också. Men det hadeinte alls gjort sig i mitt rum och luftningen är som jag förstått det bättre i Sliverstones.

Skrivet av Kaoskadosk:

Jag är ett stort fan av 600T White. Snyggt som fasen, inte allt detta rött/svart-tjafs, visserligen vita LEDs på top- och frontfläkten, men passar ändå stilrent in, inte alltför starka. Bra luftflöde, väldigt skönt att arbeta i, lagom tyst, enormt med plats. God plats för ett H100 i toppen (där får du även bort en LED-fläkt) dock är det faktiskt under förutsättning att ditt moderkort inte har för mycket kraffs i övre delen av kortet som sticker ut, då kommer det ta emot. Utöver det, väldigt bekvämt, prisvärt och bra chassi. Har själv två stycken.

Har faktiskt inte funderat på det tidigare. Får kollas upp.

Det blir onekligen spridda skurar kring åsikter. Men det är ju lite av grejen med att köpa chassi.

Tack för hjälpen. Och låt tipsandet fortsätta!

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Du vill ha RV02-E, en nya version av RV02.
Fördelar gentemot vanliga RV02:
Bättre fläktar som trycker mycket mer luft till samma ljudnivå (även med ett tunnare fläktgaller som låter längre grafikkort få plats).
Bättre HDD bur med suspensions och "fack" som man sätter hårddiskarna i.
http://www.inet.se/artikel/6900475/silverstone-raven-rv02-e-w...

RV03 tycker jag är en försämring emot RV02-E.
Men jag tycker helt klart att du är inne på rätt spår att köra på ett Raven chassi. Jag är helt såld 90 graders vänt moderkort jag med. Som jag ser det får man bäst kylning, till lägst ljudnivå och ett chassi som är lätt att jobba i. No-brainer enligt mig
Den ända nackdelen är att kylare med heatpipes som går upp för att sen gå ner igen inte funkar så bra i och med 90 graders rotering. Se http://www.silverstonetek.com/raven/products/r-qa.php?model=R... för mer info (klicka på Q1 för att se bilder).

Permalänk

Det är svårt att säga något, bra kylning/ljudnivå är som att vilja ha svart men samtidigt vitt
Jag är dock en som föredrar prestanda, jag skulle köra på Arc om jag var ute efter det.
RV02 är nog dock ett bra alternativ som är tystare, och är nog i närheten av kylning skulle jag tro.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drawmly:

Du vill ha RV02-E, en nya versi...

Är väl det jag är mest insnöad på. Har också fått känslan att 02:an är vettigare än 03:an.

Skrivet av tyrenberg:

Det är svårt att säga något, bra kylning/ljudnivå är som att vilja ha svart men samtidigt vitt
Jag är dock en som föredrar prestanda, jag skulle köra på Arc om jag var ute efter det.
RV02 är nog dock ett bra alternativ som är tystare, och är nog i närheten av kylning skulle jag tro.

hehe, jag vet. Det är ganska motsatta sidor av skalan. och Raven skall vad jag sett ha bra luftflöde och dethar bliivit rekommenderad på silentpcreviews vliket bådar gott.

Äh, vi kör på en RV-02:a med de nya penetratorfläktarna!

Tack för hjälpen alla. Och blir väl till att beställa imorrn elelr något så har ni några andra tankar eller helt nya förslag så ro hit med dem.

Annars återkommer jag med intryck när det är införskaffat

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Tack för hjälpen alla. Och blir väl till att beställa imorrn elelr något så har ni några andra tankar eller helt nya förslag så ro hit med dem.

Annars återkommer jag med intryck när det är införskaffat

Ska beställa ett själv inom dom närmaste dagarna, går och väntar lite på att RV02-E ska komma i lager. Verkar som om det blev något problem vid senaste leveransen :/

Permalänk
Medlem

Nu verkar det ju inte bli ett RV03, men iallafall: glöm inte att RV03 har begränsat utrymme för långa nätagg!
18cm är väl maxlängd enligt Silverstone om jag minns rätt, och AX1200 är väl nämre 20cm? Kört med andra ord!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.