Permalänk
Medlem

Förbud mot bitcoin

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem

Men hur går man tillväga för att faktiskt sätta dit någon som använder en helt ospårbar valuta?
Och det kommer gissningsvis aldrig bli av i Sverige. Inte pga nätdroger iaf.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Äckelfascister som enbart vill upprätthålla sitt valuta monopol, även kronor och dollar används i droghandel. Människor har rätt att använda vilket medium of exchange de behagar. Det kriminella kan inte ligga i det utan själva droghandeln i sig, skattefusk etc.

Permalänk
Permalänk

Lycka till att ha ett sådant förbud säger man bara.
Det här visste man nästan att förr eller senare skulle komma på tal. Det här var delvis därför jag skrev att ni som tänkte ta emot bitcoins i utbyte mot varor att "strunta" i moms och tjafs för ett tag sedan.

Såna artiklar kan göra vissa rädda och låter bli att använda bitcoins men kan också väcka människan att göra motstånd genom att använda just bitcoins. Vi får se. Annars håller jag helt med Gurrty i det här med att människan är fri att använda vilket medium ...

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av phuonganh:

Såna atriklar kan göra vissa rädda och låter bli att använda bitcoins men kan också väcka människan att göra motstånd genom att använda just bitcoins. Vi får se. Annars håller jag helt med Gurrty i det här med att människan är fri att använda vilket medium ...

Det här är första gången bitcoin kommer på tal i mainstream media, enbart di har haft en artikel tidigare. All mediaexponering är bra och sen tror jag att folk för det mesta inte ser något kriminellt med alternativa valutor. Vi behöver konkurrens även på detta område. Bitcoins har trots allt flera egenskaper som gör den överlägsen andra valutor. Ett exempel är inga eller minimala avgifter vilket både företag och konsumenter tjänar på. Sen 24/7 global handel med snabba överföringar kan ju inte vara fel heller. Stora intressen känner sig hotade men ingen har på något sätt rätt till sin marknadsställning om man inte kan försvara den genom att vara bäst. Det finns en anledning varför konkurrens är bättre än monopol.

Permalänk
Medlem

Intressant att en enskild tjänsteman inom polisen tydligen kan avgöra om ett förbud i Sverige kan vara aktuellt.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Var ett inslag på CNN för någon vecka sedan där dom lite snabbt visade hur några butiker i NY och en restaurang på Manhattan börjat acceptera Bitcoins som betalform.

Jag tror att politiskt motstånd kommer öka ju mer bankerna inser hur mycket pengar de kan förlora om detta får fäste hos gemene man.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Jag är mer nyfiken på hur ett sådant förbud skulle se ut. Man kan ju inte förbjuda barter, det skulle vålla stora problem. Man kan inte förbjuda elektroniska pengar av självklara anledningar. Man skulle kunna förbjuda pengar som bär namnet "bitcoin", men vad hindrar bitcoin från att byta namn till "bytecoin" eller "goldcoin"?

Sedan bär artikeln stora felaktigheter. "Anonymt" stämmer väl kanske inte helt när bitcoin lägger upp hela transaktionshistoriken publikt. Vad som menas med "Starkt krypterad" vet jag inte ens, det närmaste i bitcoin som handlar om kryptering är väl signering av addresser.

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem

Kan inte hon byta namn till Cecilia Fjant?
Speciellt med tanke på att hon utger sig för att vara "nätdrogexpert" och har noll koll?

In either way - det kommer inte stoppa, det kommer inte gå.
Titta på Bittorrent bara. Hur bra har dom lyckats stoppa, förhindra eller spåra det?

Där kan dom alltid trycka på punkten att protokollet används för piratkopiering och brott mot upphovsrätten - men vad ska dom anklaga bitcoins för?

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Cecilia Fant = Nya Pontén

Snart kommer väl bitcoinpartiet och så får vi repris av de senaste 4 åren med kreditkortsföretag som stämmer bitcoinanvändare på fantasisummor för "förlorad inkomst" och polisstyrkor som gör intrång hos bitcoins.lc/swepool.net vilket mynnar ut i en årslång rättegång där jag och jine döms till 1 års fängelse och 30 miljoner i böter

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriik:

Cecilia Fant = Nya Pontén

Snart kommer väl bitcoinpartiet och så får vi repris av de senaste 4 åren med kreditkortsföretag som stämmer bitcoinanvändare på fantasisummor för "förlorad inkomst" och polisstyrkor som gör intrång hos bitcoins.lc/swepool.net vilket mynnar ut i en årslång rättegång där jag och jine döms till 1 års fängelse och 30 miljoner i böter

I like that story. Då flyttar jag till Kamboja med mina piratmiljoner bitcoins och lever loppan resten av livet!!!11one

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Skrivet av Opatagio:

Jag tror att politiskt motstånd kommer öka ju mer bankerna inser hur mycket pengar de kan förlora om detta får fäste hos gemene man.

Om jag har förstått det hela rätt så finns det inte tillräckligt med btc för att räcka till detta, så vida inte btc har ett extremt högt värde vilket leder till lustiga priser... en pizza, 0.00000065 btc tex

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweloop64:

Om jag har förstått det hela rätt så finns det inte tillräckligt med btc för att räcka till detta, så vida inte btc har ett extremt högt värde vilket leder till lustiga priser... en pizza, 0.00000065 btc tex

Det har ingen betydelse om det finns 21 miljoner eller 21 biljarder btc, guld, kronor eller vad det kan vara. Det viktiga är att penningmängden hålls konstant så att köpkraften kan bibehållas genom tiden. Angående ditt exempel är det vettigare att skriva ut ett pris för en pizza till 650 nano BTC, 0.65 micro BTC eller vad man vill kalla det. Det är liksom ett icke problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrty:

Det har ingen betydelse om det finns 21 miljoner eller 21 biljarder btc, guld, kronor eller vad det kan vara. Det viktiga är att penningmängden hålls konstant så att köpkraften kan bibehållas genom tiden. Angående ditt exempel är det vettigare att skriva ut ett pris för en pizza till 650 nano BTC, 0.65 micro BTC eller vad man vill kalla det. Det är liksom ett icke problem.

Den coolaste enheten är IMO satoshi, med 1 satoshi = 0,00000001 bitcoins.

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk

Är det inte en gräns på åtta decimaler?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriik:

Den coolaste enheten är IMO satoshi, med 1 satoshi = 0,00000001 bitcoins.

Haha ja det kan vi ju köra på.

Skrivet av sweloop64:

Är det inte en gräns på åtta decimaler?

Går att korrigera vid behov, maxtaket om 21 miljoner är ju fortfarande konstant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweloop64:

Om jag har förstått det hela rätt så finns det inte tillräckligt med btc för att räcka till detta, så vida inte btc har ett extremt högt värde vilket leder till lustiga priser... en pizza, 0.00000065 btc tex

nu har väll ändå bitcoins ett värde på ~14$ och då skulle en pizza kosta ca: 0,8 bitcoin

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

nu har väll ändå bitcoins ett värde på ~14$ och då skulle en pizza kosta ca: 0,8 bitcoin

Jo men exemplet gällde väl ifall gemene man skulle använda bitcoin som valuta

Visa signatur

Min datamaskin: amd 2400+ @ 2005mhz. 2x 120gb disk.