Permalänk
Medlem

Imma, kondens eller ånga i tanken?

Hej!

Jag har haft mitt vattenkylsystem i några veckor nu och jag har trodde att ångan på insidan av tanken skulle försvinna med tiden men det gör den tydligen inte. Finns det något bra sätt att bli av med den eller om någon vet vad som är orsaken till detta och om det är vanligt. Jag vill bli av med den för att det helt enkelt inte är snyggt. Vill inte heller fylla tanken till max.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem

Öka temperaturen i datorn så försvinner imman.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Hedersmedlem

Varm luft kan bära mer vattenånga än kall luft. När den varma luften i tanken träffar tankens kallare ytterskal så kyls luften ner vilket minskar mängden vattenånga den kan innehålla. Den överflödiga vattenångan kondenserar då på skalet och bildar imma eller små droppar, i princip som en nyspolat toastol.

Precis som frankof säger så kan kondensen försvinna om du höjer temperaturen på vattnet. Att höja temperaturen runtomkring själva tanken bör också funka eftersom tankens skal inte blir lika kallt och kyler ner luften inne i tanken till under den s.k. daggpunkten. Eller så köper du en tank med tjockare skal/isolerar tanken.

P.S. Är totalt noob när det gäller vattenkylning.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Öka temperaturen i datorn så försvinner imman.

Skrivet av Casgar:

Varm luft kan bära mer vattenånga än kall luft. När den varma luften i tanken träffar tankens kallare ytterskal så kyls luften ner vilket minskar mängden vattenånga den kan innehålla. Den överflödiga vattenångan kondenserar då på skalet och bildar imma eller små droppar, i princip som en nyspolat toastol.

Precis som frankof säger så kan kondensen försvinna om du höjer temperaturen på vattnet. Att höja temperaturen runtomkring själva tanken bör också funka eftersom tankens skal inte blir lika kallt och kyler ner luften inne i tanken till under den s.k. daggpunkten. Eller så köper du en tank med tjockare skal/isolerar tanken.

P.S. Är totalt noob när det gäller vattenkylning.

Varför skulle man vilja öka tempen?

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Varför skulle man vilja öka tempen?

Man slipper gärna kondens! Jag hade det problemet också, och det löste sig när vattnets temperatur gick upp lite. Dock för benchning och lek med temperaturer fick man leva med kondens. ^^

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Medlem

Jag hittade en tråd på Xtremesystems som förklarar fenomenet väldigt bra:
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?224746-Res...

Skrivet av 3Z3VH:

Condensation just means you have water vapor in the air, and it hit a colder, smooth surface.

With the loop being warmer than the ambient temps outside the loop, the water vapor will tend to condense on the nice, smooth insides of a reservoir, whose surface is cooler than the water/air in the loop. This is just like how the mirror in your bathroom fogs up when you take your shower. (I am hoping you all shower)

Basically the way to fight this, is to make the temperature inside your loop closer to the temperature of your room... so you either make your cooling more efficient so the temperature in your reservoir is lower, or to stop cooling your room so much, so the room is warmer.

To those who say "this doesn't happen to me" it just means you keep your room warmer, or you have way more cooling in your loop than you need.

(Edited due to spelling errors)

Jag kan meddela att jag också lider av lite kondens på insidan av ena av mina två reservoarer. Just hur mycket det är varierar från dag till dag däremot. Ingenting jag störs så mycket av, hade varit värre om det var på utsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Jag kan meddela att jag också lider av lite kondens på insidan av ena av mina två reservoarer. Just hur mycket det är varierar från dag till dag däremot. Ingenting jag störs så mycket av, hade varit värre om det var på utsidan.

Ja det är ju inte farligt, det förstår jag. Men det är så förbannat fult i min mening

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Ja det är ju inte farligt, det förstår jag. Men det är så förbannat fult i min mening

Tilta chassit frammåt! ;D Så "Luftbubblan" i reservoaren kommer på baksidan haha Dvs om du har en 5.25" monterad tank haha

Vad har du för res om man får fråga ?

//Alex

Visa signatur

Komponenter
Chassi: Fractal Design Define R3 | MB: Asus P8P67 - Pro | CPU: Intel Core i5 2500K @ 4 | Noctua NH-D14 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHz Blå | GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 | Ljud: Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 850W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av am0berg:

Tilta chassit frammåt! ;D Så "Luftbubblan" i reservoaren kommer på baksidan haha Dvs om du har en 5.25" monterad tank haha

Vad har du för res om man får fråga ?

//Alex

En EK multi nånting, så det är ett rör

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)