Noctua NH-D14 på full fart, hur åtgärda?

Permalänk
Medlem

Noctua NH-D14 på full fart, hur åtgärda?

Har en NH-D14 som kyler ned en överklockad i7 2600k i ett HAF X-chassi. Kylningen kan jag inte klaga på överhuvudtaget då processorn håller sig väldigt sval även vid hög rumstemperatur. NH-D14 går dock på full rulle hela tiden eftersom den inte är PWM-styrd. Detta går att åtgärda genom att koppla in ULNA-motstånden som följer med kylaren men jag skulle helst vilja ha någon form av "dynamisk" fläktstyrning som anpassar sig efter CPU-temperatur.

Efter att ha läst följande har jag förstått att det borde gå att ordna även utan PWM-styrning:

Citat:

Yes, you will have auto fan speed adjustment based on CPU temp even with a 3 pin fan, it will just be the old style of doing it. Works fine and is intended for your situation with a 3 pin fan.

Legacy (also called Voltage control):
intended for your situation with 3 pin fan but will work with 4 pin fan too. The board has a thermal sensor mounted under the CPU socket that monitors the CPU temp and adjusts the voltage going to the fan header based on temp (or load - same thing really) this is the older automatic fan speed control and will work with any fan. It is not as accurate as newer methods in optimizing fan speed vs temp and because of the on the board sensor has a slower reaction time to changes in CPU temp. Usually there is a voltage vs temp table of values stored in the bios that are used to determine at what temp should be what fan voltage so speed "jumps" in steps based on lookup table values. So the voltage going to the fan is changed in steps. This works well and for many years its all there was and the world was happy. You can think of this as like having a speed control knob with "click stops" very slow, slow, low, medium, fast, high, full blast, etc. like a selector switch with 10 or so selections.

-http://hardforum.com/showthread.php?t=1539777

Jag hittar dock ingen sådan inställning i BIOS (Asus P8P67 Deluxe B3 [v. 1305]). Är det möjligt att nya moderkort inte stödjer "Voltage control"? Har även laddat hem Asus AI Suite II och försökt ändra fläktprofilen via Fan Xpert (ex. "Silent", "Intelligent" etc.) men det får ingen inverkan på fläkthastigheten. Nu framkallar i och för sig inte kylaren något egentligt störande ljud, det är endast rent luftflöde som hörs, men jag är ändå intresserad av en möjlig lösning.

...och ja, jag har övervägt att skaffa en fläktkontroller men skulle föredra om det går att lösa på annat sätt.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Antielefant

Jag bytte fläktarna på min Noctua U12P till PWM-styrda Scythe Slip Stream-fläktar, sen var det problemet löst. Dock rätt dåligt med PWM-styrda 140mm.

Dock kanske något sånt här kan funka?

https://www.inet.se/artikel/6308715/nanoxia-flaktkontroller-p...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Byt fläkten till PWM fläkt är väl den spontana lösningen. Noctua är lite stenålder med sina gammelmodiga 3-pins fläktar.

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar!

Hade hoppats på att det var möjligt att åtgärda utan att behöva byta ut/köpa nya komponenter. Finns det någon anledning till att "Voltage control" inte finns på nya moderkort? Jag antar att PWM är den nya standarden vilket leder till en utfasning av den gamla metoden.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Antielefant

Ja, det producerade nämligen rätt mycket värme att ha de komponenterna på moderkortet, för att inte tala om att det tog plats.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Det kan faktiskt finnas en lösning: en av de andra fläktkontrollerna kan faktiskt ev styra 3-pins fläkten med vanlig spänningsändring istället för PWM. Nu sitter jag inte hemma, men kolla den andra fläktplatsen med fyra pinnar... (kan den heta sysfan1 tro? Minns inte säkert)
Det ska gå att sätta fläkten där och ändå styra den på CPU-temp om jag minns rätt från EFI-bioset, och förhoppningsvis så ändrar den faktiskt hastighet då... (Jag testade nog aldrig själv dock, så jag kan ha fel: jag har en GT 1150rpm:are som får gå på fullvarv istället)

Dock lär nog moderkortet skrika rakt ut när du inte har en fläkt inkopplad i CPU-fan uttaget, om du inte manuellt ser till att stänga av den varningen i BIOS först.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det kan faktiskt finnas en lösning: en av de andra fläktkontrollerna kan faktiskt ev styra 3-pins fläkten med vanlig spänningsändring istället för PWM. Nu sitter jag inte hemma, men kolla den andra fläktplatsen med fyra pinnar... (kan den heta sysfan1 tro? Minns inte säkert)
Det ska gå att sätta fläkten där och ändå styra den på CPU-temp om jag minns rätt från EFI-bioset, och förhoppningsvis så ändrar den faktiskt hastighet då... (Jag testade nog aldrig själv dock, så jag kan ha fel: jag har en GT 1150rpm:are som får gå på fullvarv istället)

Dock lär nog moderkortet skrika rakt ut när du inte har en fläkt inkopplad i CPU-fan uttaget, om du inte manuellt ser till att stänga av den varningen i BIOS först.

Tack för tipset!

Moderkortet har dock ingen "Sys_Fan1", detta är vad som finns:

CPU_Fan (4-pin)
CHA_Fan 1 (4-pin)
CHA_Fan 2 (3-pin)
PWR_Fan 1 (3-pin)
PWR_Fan 2 (3-pin)

Är det möjligt att det går att plugga i NH-D14 i CHA_Fan 1 och få den effekt du beskrev?

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Windir87:

Tack för tipset!

Moderkortet har dock ingen "Sys_Fan1", detta är vad som finns:

CPU_Fan (4-pin)
CHA_Fan 1 (4-pin)
CHA_Fan 2 (3-pin)
PWR_Fan 1 (3-pin)
PWR_Fan 2 (3-pin)

Är det möjligt att det går att plugga i NH-D14 i CHA_Fan 1 och få den effekt du beskrev?

CHA_FAN och SYS_FAN är bara olika benämningar på samma sak. CHA är kort för chassis fan. Du får helt enkelt testa!

Permalänk
Medlem

Glöm dock inte att plugga in en annan fläkt i CPU_FAN, annars så kan bios trilskas och vägra boota.
Man kan eventuellt först slå av bios-kollen på cpu-fläkten innan man kopplar ur CPU_FAN också.
Tänk då på att om du någon gång längre fram nollställer bios, t.ex på grund av misslyckat överklockningsförsök, så måste du komma ihåg att koppla in en fläkt igen för att komma in i bios eller boota datorn.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Rekordmedlem

Pwm har en nackdel, det ger mera ljud i fläktmotorn, vilket är viktigt när man försöker bygga ljudlöst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av A7V:

Glöm dock inte att plugga in en annan fläkt i CPU_FAN, annars så kan bios trilskas och vägra boota.
Man kan eventuellt först slå av bios-kollen på cpu-fläkten innan man kopplar ur CPU_FAN också.
Tänk då på att om du någon gång längre fram nollställer bios, t.ex på grund av misslyckat överklockningsförsök, så måste du komma ihåg att koppla in en fläkt igen för att komma in i bios eller boota datorn.

Man brukar alltid kunna gå vidare genom att trycka F1. Den brukar väl inte strejka totalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Är det möjligt att det går att plugga i NH-D14 i CHA_Fan 1 och få den effekt du beskrev?

Japp, jag tror det! Absolut värt att testa. (men glöm inte det där som sagts om att inte ha en fläkt i CPU-fan)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Tack för snabba svar!

Hade hoppats på att det var möjligt att åtgärda utan att behöva byta ut/köpa nya komponenter. Finns det någon anledning till att "Voltage control" inte finns på nya moderkort? Jag antar att PWM är den nya standarden vilket leder till en utfasning av den gamla metoden.

Gigabyte har dock fortfarande kvar Voltage control på sina kort.
Kör med en gammal noctua nh-u12p med tre pins fläkt på mitt ga-p67a-ud5-b3.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem

Okej, då provar jag att koppla in NH-D14 i CHA_FAN 1 och samtidigt dra den bakre fläkten (som sitter i CHA_FAN 1 nu) till CPU_FAN. Har troligtvis tid för detta imorgon så jag återkommer med resultatet.

Är det för övrigt någon ytterligare inställning som måste göras i BIOS för att kylaren ska regleras beroende på temperatur när den är kopplad till CHA_FAN 1?

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Okej, då provar jag att koppla in NH-D14 i CHA_FAN 1 och samtidigt dra den bakre fläkten (som sitter i CHA_FAN 1 nu) till CPU_FAN. Har troligtvis tid för detta imorgon så jag återkommer med resultatet.

Är det för övrigt någon ytterligare inställning som måste göras i BIOS för att kylaren ska regleras beroende på temperatur när den är kopplad till CHA_FAN 1?

Sitter på samma problem själv (P8Z68), fick du till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Okej, då provar jag att koppla in NH-D14 i CHA_FAN 1 och samtidigt dra den bakre fläkten (som sitter i CHA_FAN 1 nu) till CPU_FAN. Har troligtvis tid för detta imorgon så jag återkommer med resultatet.

Är det för övrigt någon ytterligare inställning som måste göras i BIOS för att kylaren ska regleras beroende på temperatur när den är kopplad till CHA_FAN 1?

Jag kollade lite i BIOS... Man får väl enabla Q-fan och sen välja en vettig profil så kan det ev räcka...

Dock tror jag att du har mer möjligheter att tweaka från de där programmen man kan installera.. AI tweaker eller vad de heter. (Själv har jag hoppat över dem än så länge - litar inte på dem riktigt )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurtone:

Sitter på samma problem själv (P8Z68), fick du till det?

Har inte provat det ännu, återkommer när jag väl tar mig i kragen

Skrivet av Roger W:

Jag kollade lite i BIOS... Man får väl enabla Q-fan och sen välja en vettig profil så kan det ev räcka...

Dock tror jag att du har mer möjligheter att tweaka från de där programmen man kan installera.. AI tweaker eller vad de heter. (Själv har jag hoppat över dem än så länge - litar inte på dem riktigt )

Har testat med AI Suite II (Fan Xpert) men NH-D14 reagerar inte överhuvudtaget på inställningarna där...

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Har testat med AI Suite II (Fan Xpert) men NH-D14 reagerar inte överhuvudtaget på inställningarna där...

Även när du kör på cha_fan1?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.