Intel 320, 510 eller Crucial M4

Permalänk
Medlem

Intel 320, 510 eller Crucial M4

ska förmodligen byta ut min corsair gt då den precis som alla andra sandforce ssds har problem med freezes och bsods. Frågan är vilken av Intel 320, 510 eller Crucial M4 de ska bli. Har M4 några problem som man bör veta om?

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | Intel i7 6700K @ 4.0 GHz | Gainward 2080 8GB | Fractal Design Celsius S24 | Corsair LPX Black 16GB @ 3000MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Corsair SF600 V2 600W | Louqe Ghost S1

Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i7 2600 @ 4,6 GHz | XFX HD6950 2GB | Corsair H50 | G.Skill Ripjaws X 8GB @ 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | WD RE4-GP 1.5TB | Corsair AX750 | Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Trodde själv att M4 och Force GT bygger på samma sandforceplatta, därav borde den också ha problem med "Freezes och bsods"?
Är inte så insatt i SSD-djungeln.

Permalänk
Medlem

M4 och Intel 510 har snarlika controllers. Jag har förövrigt inte hört om några större problem/buggar med deras controllers. Personligen hade jag valt någon av de två diskarna i dagens läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nessur:

Trodde själv att M4 och Force GT bygger på samma sandforceplatta, därav borde den också ha problem med "Freezes och bsods"?
Är inte så insatt i SSD-djungeln.

Skrivet av HMB:

M4 och Intel 510 har snarlika controllers. Jag har förövrigt inte hört om några större problem/buggar med deras controllers. Personligen hade jag valt någon av de två diskarna i dagens läge.

Crucial m4 och intel 510 har samma kontroller som tillverkas av Marvell (inte sandforce), det som skiljer är firmware plus att inteldisken baseras på 34nm nand medan m4:an använder 25nm.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört på m4! 510 klappade ihop totalt både vid slumpmässig läsning och skrivning, kolla SSD sommaren 2011 här på swec. Sen är ju 320 nog den billigaste, men varken snabbast eller krångelfri.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Crucial m4 och intel 510 har samma kontroller som tillverkas av Marvell (inte sandforce), det som skiljer är firmware plus att inteldisken baseras på 34nm nand medan m4:an använder 25nm.

"The m4 uses an updated revision of the Marvell 9174 (BLD2 vs. BKK2)"
http://www.anandtech.com/show/4253/the-crucial-m4-micron-c400...

Intel: BKK2
Crucial: BLD2

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

"The m4 uses an updated revision of the Marvell 9174 (BLD2 vs. BKK2)"
http://www.anandtech.com/show/4253/the-crucial-m4-micron-c400...

Intel: BKK2
Crucial: BLD2

Visst, men det innebär i praktiken ungefär samma skillnader som olika revisioner av en processor, dvs betydligt närmare släkt än "snarlika controllers" som du skrev tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Visst, men det innebär i praktiken ungefär samma skillnader som olika revisioner av en processor, dvs betydligt närmare släkt än "snarlika controllers" som du skrev tidigare

Då prestandan diffar relativt mycket mellan de olika diskarna (som antagligen beror på olika mjukvaror, nand etc) så valde jag att skriva snarlika. Varken du eller jag vet vad skillnaden är mellan kontrollerna så att gå ut och säga att de är samma är felaktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Då prestandan diffar relativt mycket mellan de olika diskarna (som antagligen beror på olika mjukvaror, nand etc) så valde jag att skriva snarlika. Varken du eller jag vet vad skillnaden är mellan kontrollerna så att gå ut och säga att de är samma är felaktigt.

Ska man vara riktigt kinkig så är det samma kontroller med uppdaterad revision, precis som det står i ditt citat från Anand. Corsair Performance 3 och intel 510 har f.ö. samma kontroller och revision och presterar klart olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Ska man vara riktigt kinkig så är det samma kontroller med uppdaterad revision, precis som det står i ditt citat från Anand. Corsair Performance 3 och intel 510 har f.ö. samma kontroller och revision och presterar klart olika.

Du anser att det är samma kontroller, jag anser att dom är snarlika. Orkar inte lägga ner mer tid på sån här skit

Permalänk
Medlem

Ok, så rekommendationen är att byta ut min Corsair GT mot en Crucial M4

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | Intel i7 6700K @ 4.0 GHz | Gainward 2080 8GB | Fractal Design Celsius S24 | Corsair LPX Black 16GB @ 3000MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Corsair SF600 V2 600W | Louqe Ghost S1

Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i7 2600 @ 4,6 GHz | XFX HD6950 2GB | Corsair H50 | G.Skill Ripjaws X 8GB @ 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | WD RE4-GP 1.5TB | Corsair AX750 | Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Royael:

Ok, så rekommendationen är att byta ut min Corsair GT mot en Crucial M4

Det tycker jag, bättre tillförlitlighet med lite sämre prestanda.