SSD hysteri, märks skillnad från ssd till ssd??

Permalänk
Medlem

SSD hysteri, märks skillnad från ssd till ssd??

Hej!
Det här med ssd hypen, varför?? I praktiken, vad vinner du på att spendera den extra tusenlappen från en andra generationens ssd för att få senaste force gt tex..

Jag förstår att det är stor skillnad mot en mekanisk, men just detta med svindyra ssd enheter.. är det e-penis man strävar efter eller gör det någon skillnad i praktiken?? Vill gärna bli upplyst så snälla berätta vad man vinner på att köpa en dyr en.
Skulle vara intressant om någon som har använt några olika ssd'er kan kommentera och berätta om skillnaderna och hur dem påverkar prestandan.

/Christian

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: huvudfrågan är: vad är den praktiska skillnaden mellan ssd och ssd? Märks skillnad och när?

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem

Inte allt men kag har kollat igenom alla resultat osv när jag köpte min ssd.
Har jag kanske missat något vesentligt? pinsamt isf.. Läser igenom igen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem

Gör definitivt skillnad och nytta, beroende på vad du använder för program.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är epitten, skillnaden vid normalt bruk mellan olika ssder är liten, och har man mycket ram så är skillnaden än mindre om man inte startar om ofta, win cachar bra idag och med mängder av ram så laddas mycket upp där, och efter en stund så kör man mest mot ram istället för disk. Jag tycker att skillnaden när jag testat märks mest i laptoppen som tjänar batteritid och som man dessutom startar o stoppar oftare, den blir dessutom vibrationståligare, hemmamaskinen märks knappt nått efter en stund, men visst, när den är nystartad och man inte läst upp programen i ram så går ssd fortare, men efter några timmar/dagar märks mycket lite skillnad eftersom man plockar från ram. Men om man ofta byter program och/eller startar om eller har knapert med ram är det annorlunda. då märks diskprestanda mera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Gör definitivt skillnad och nytta, beroende på vad du använder för program.

Jahapp jag är fortfarande tveksam, speciellt när man är ute efter en spelburk. Då är det ju bara loadtimes som påverkas(?)
Jag blir lite irriterad på rekomendationer av 2,5k ssd i en dator för SPELBRUK med en budget på 10-15k.. det är ändå till det dem flesta här bygger sina datorer för.
Varför inte köpa en ssd på samma storlek för en tusing mindre så har man i många fall råd med nästa klass på grafiken.
Vilken typ av program syftar du på? matlab? photoshop? Jag vill ha något konkret vad är det som blir bättre bortsätt från att det går fortare att kopiera filer hit och dit vilket iaf jag ger blanka *** i Man anväbder ju ändå inte ssderna för lagring så det är ju irrelevant om du kan forsla 200gb per sekund.. Det man vill åt är ju snabbare windows och snabbare program. Men märks det?.. Förstå mig rätt.. startar windows 3ggr snabbare med en force gt gentemot en vertex 2?? Jag tvivlar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Rekordmedlem

Vad gäller starttiden så är det ju mest post och initiering av raid o dyl som tar tid, själva winladdningen som påverkas av diskfarten är en rätt liten del av den total starttiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

...skillnaden vid normalt bruk mellan olika ssder är liten...

Lite detta jag menar. Att det gör skillnad i en laptop vet jag hållbarhet, boottider osv är ju gött najs att ha i en laptop. Men just hur den normala använaren märker skillnad på ssd och ssd förbryllar mig fortfarande..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Skrivet av Kibbey:

Hej!
Det här med ssd hypen, varför?? I praktiken, vad vinner du på att spendera den extra tusenlappen från en andra generationens ssd för att få senaste force gt tex..

Jag förstår att det är stor skillnad mot en mekanisk, men just detta med svindyra ssd enheter.. är det e-penis man strävar efter eller gör det någon skillnad i praktiken?? Vill gärna bli upplyst så snälla berätta vad man vinner på att köpa en dyr en.
Skulle vara intressant om någon som har använt några olika ssd'er kan kommentera och berätta om skillnaderna och hur dem påverkar prestandan.

/Christian

Skickades från m.sweclockers.com

SSD är enligt mig det bästa som har hänt inom datorer. Visst det är några sekunder hit och dit men hela användarupplevelsen blir bättre, sitter man mycket vid datorn och växlar mellan program / spel så är det helt klart värt dom extra pengarna. Datorn startar upp på några skunder och sen är du inne i Windows, man öppnar och stänger program snabbt, kommer ur viloläge på en sekund eller två. Spelen startar snabbare = )

Det har ingenting med e-penis att göra! SSD är ingen skrytprodukt. Skulle själv aldrig köpa ett 6990 men SSD,n var värd varenda krona.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loaded1mbimage:

SSD är enligt mig det bästa som har hänt inom datorer. Visst det är några sekunder hit och dit men hela användarupplevelsen blir bättre, sitter man mycket vid datorn och växlar mellan program / spel så är det helt klart värt dom extra pengarna. Datorn startar upp på några skunder och sen är du inne i Windows, man öppnar och stänger program snabbt, kommer ur viloläge på en sekund eller två. Spelen startar snabbare = )

Det har ingenting med e-penis att göra! SSD är ingen skrytprodukt. Skulle själv aldrig köpa ett 6990 men SSD,n var värd varenda krona.

Jag är helt med dig, ssd har jag själv och är jättenöjd. Men har jag anledning att sälja min vertex2 och köpa senaste? Gör det någon skillnad från ssd till ssd?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Rekordmedlem

Jo skillnaden är stor om man sitter med 2-4Gbyte ram och startar om nån gång om dagen, men med 16Gbyte eller mera och omstarter med 2-3-4 veckors mellanrum blir skillnaden mycket mindre, särskilt om man inte stänger ner programmen, och det behövs sällan med mycket ram så vitsen med ssd är stor i en spelburk och laptop men mindre i en stabil hemdator med mycket ram, användningsmönstret spelar stor roll, när jag testade ssd prestanda så var det mest skillnad i webläsaren, skumt tyckte jag då, men idag så kör man med ramcache och då märks det inte nån skillnad alls, jag tycker att man ska väga in ramstorlek mot ssd, inte bara ssd fart, det viktigaste är att man lär sig vad som gör vad i ens egen datormiljö och hur olika saker påverkar, och även vad som händer med datorn över tiden, den uppför sig helt annorlunda när den är nystartad, då är ssd en fördel, men när ramet nyttjas efter en stund så är ju det många potenser snabbare än en ssd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbey:

Jag är helt med dig, ssd har jag själv och är jättenöjd. Men har jag anledning att sälja min vertex2 och köpa senaste? Gör det någon skillnad från ssd till ssd?

Skickades från m.sweclockers.com

Rent spontant skulle jag säga nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbey:

Jahapp jag är fortfarande tveksam, speciellt när man är ute efter en spelburk. Då är det ju bara loadtimes som påverkas(?)
Jag blir lite irriterad på rekomendationer av 2,5k ssd i en dator för SPELBRUK med en budget på 10-15k.. det är ändå till det dem flesta här bygger sina datorer för.Skickades från m.sweclockers.com

Du skriver spelbruk, som om de skulle dra mindre nytta av än SSD än någon som arbetar i photoshop. Ärligt talat, den ända som inte skulle dra nytta av en SSD vore väl den som enbart har datorn till slösurf och betalning av räkningar; den personen har antagligen ingen monsterburk till att börja med ändå.

Efter att ha köpt en SSD av andra generationen känner jag väl att en SSD är ett måste; i nästa bygge kommer jag absolut lägga mer pengar på SSD än vad jag gjorde senast. Korta laddningstider är guld värt. Att kunna starta (om) spelet på mindre än 5 sekunder är så skönt. I singleplayerlir som till exempel Total War-serien, som många klagat över laddningstiden i, så blir laddandet en stor del av speltiden om du inte har en SSD. I MMORPGS är det guld att kunna logga in/ut fort och att kunna "zona" fort. Även om SSDs är väldigt dyra så är de absolut värda att investera i. Det jag lärt mig är att 80Gb inte är stort nog, nästa inköp blir minst 250Gb.

När det kommer till att uppgradera från en SSD till en annan så är det ju en annan femma. Hur ser resten av datorn ut? Hur hög grafikprestanda besitter den? Kommer du ha användning för din förra SSD i ett annat projekt kanske? Själv så överväger jag att köpa en ny SSD och slänga in min nuvarande SSD i min förra burk och sälja den burken till min far.

I slutändan så är det upp till var och en att välja vart de vill lägga sina pengar. Något som appleanvändare bevisar.
Men att en rekommendation av SSD till en spelburk skulle vara tokigt kan jag inte hålla med dig om.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo skillnaden är stor om man sitter med 2-4Gbyte ram och startar om nån gång om dagen, men med 16Gbyte eller mera och omstarter med 2-3-4 veckors mellanrum blir skillnaden mycket mindre, särskilt om man inte stänger ner programmen, och det behövs sällan med mycket ram så vitsen med ssd är stor i en spelburk och laptop men mindre i en stabil hemdator med mycket ram, användningsmönstret spelar stor roll, när jag testade ssd prestanda så var det mest skillnad i webläsaren, skumt tyckte jag då, men idag så kör man med ramcache och då märks det inte nån skillnad alls, jag tycker att man ska väga in ramstorlek mot ssd, inte bara ssd fart, det viktigaste är att man lär sig vad som gör vad i ens egen datormiljö och hur olika saker påverkar, och även vad som händer med datorn över tiden, den uppför sig helt annorlunda när den är nystartad, då är ssd en fördel, men när ramet nyttjas efter en stund så är ju det många potenser snabbare än en ssd.

Tack för bra info Låter vettigt det du säger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem

Det är inget o ha om man ska bygga en Gaming pc på en budget.

men annars så är det riktigt bra, har använt SSD sen det kom ut, Windows laddar snabbt, Program,Spel, hela datorn känns snabbare.

När jag använder datorer utan SSD även om den använder en snabb vanlig sata hdd så känns datorn slö, då allt tar längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Du skriver spelbruk, som om de skulle dra mindre nytta av än SSD än någon som arbetar i photoshop. Ärligt talat, den ända som inte skulle dra nytta av en SSD vore väl den som enbart har datorn till slösurf och betalning av räkningar; den personen har antagligen ingen monsterburk till att börja med ändå.

Efter att ha köpt en SSD av andra generationen känner jag väl att en SSD är ett måste; i nästa bygge kommer jag absolut lägga mer pengar på SSD än vad jag gjorde senast. Korta laddningstider är guld värt. Att kunna starta (om) spelet på mindre än 5 sekunder är så skönt. I singleplayerlir som till exempel Total War-serien, som många klagat över laddningstiden i, så blir laddandet en stor del av speltiden om du inte har en SSD. I MMORPGS är det guld att kunna logga in/ut fort och att kunna "zona" fort. Även om SSDs är väldigt dyra så är de absolut värda att investera i. Det jag lärt mig är att 80Gb inte är stort nog, nästa inköp blir minst 250Gb.

När det kommer till att uppgradera från en SSD till en annan så är det ju en annan femma. Hur ser resten av datorn ut? Hur hög grafikprestanda besitter den? Kommer du ha användning för din förra SSD i ett annat projekt kanske? Själv så överväger jag att köpa en ny SSD och slänga in min nuvarande SSD i min förra burk och sälja den burken till min far.

I slutändan så är det upp till var och en att välja vart de vill lägga sina pengar. Något som appleanvändare bevisar.
Men att en rekommendation av SSD till en spelburk skulle vara tokigt kan jag inte hålla med dig om.

Det är som du säger, en ssd är guld värd! Storleken på ssd enheten är såklart viktig av uppenbara skäl. Men bortsett från gb antal vad ger en dyrare? Har svårt att tro att du kapar loadtider märkvärt genom att gå från en 320 intel till max iops värsting värsting.
Någon som ägt ett gäng ssder som har erfarenheter ssd till ssd?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk

För vanligt användande så spelar det ingen större roll om du sitter på tex en Intel 320 eller en högpresterande dyr SSD, du lär knappast känna någon större skillnad.

Permalänk
Rekordmedlem

Det man märker mest skillnad på är söktiderna och de är låga på alla ssder, laddtiderna är ändå så korta att det ger liten skillnad i praktiken, däremot kan man aktivera diskkomprimeringen i win , det kan påverka om man har mycket cpu över och en långsammare disk/ssd det är därför vissa ssd kontrollers har inbyggd komprimering, men man kan ju testa med wins inbyggda, ibland märks det skillnad på farten till det bättre, för några år sedan var cpun begränsande, men idag med multikärniga så rullar den på med realtidskomprimering i samma fart som den får data i princip, man får prova det för just sin egen maskin o se hur den reagerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på en sak jag läste ganska högt upp i svaren. Det här med att operativsystemet (Windows 7 kan vi ju utgå från) laddar in mycket i RAM och sedan hämtar det därifrån.. Finns det något sätt att ge operativet mer plats för detta? Har 8GB, och efter ca en timmes upptid så brukar bakgrundsaktiviteter uppta mellan 20-30% RAM. Hade varit trevligt om man kunnat snabba upp Windows ytterligare genom att skänka bort si så där 30 procentenheter till. Resten används ju knappt någonsin ändå. Har redan en SSD, så RAM-disk är väl inte så aktuellt (eller är det?)

Sorry om jag snor tråden, men det känns som att du fått rejält med svar redan (:

Permalänk
Rekordmedlem

Win lär sig hur du använder datorn, prefetch http://windows.microsoft.com/en-US/windows-vista/What-is-the-... men visst du kan ju alltid lägga upp en ramdisk själv också, tex till pagefilen, det är typ prefetch som nyttjas av hybriddiskarna.
Edit : jag antar att intels z68 använder den här infon också för sin ssd hybridiseringsmöjlighet.

Det finns en ska till man kan prova idag, som inte har med ssd att göra, men komprimera usb/nas/san diskar o se vad som händer, för där har man en begränsnnig i bussen, så där är mindre trafik väldigt bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Kom att tänka på en sak jag läste ganska högt upp i svaren. Det här med att operativsystemet (Windows 7 kan vi ju utgå från) laddar in mycket i RAM och sedan hämtar det därifrån.. Finns det något sätt att ge operativet mer plats för detta? Har 8GB, och efter ca en timmes upptid så brukar bakgrundsaktiviteter uppta mellan 20-30% RAM. Hade varit trevligt om man kunnat snabba upp Windows ytterligare genom att skänka bort si så där 30 procentenheter till. Resten används ju knappt någonsin ändå. Har redan en SSD, så RAM-disk är väl inte så aktuellt (eller är det?)

Sorry om jag snor tråden, men det känns som att du fått rejält med svar redan (:

Intressant det skulle ju faktiskt kunna vara riktigt bra för många som upplever sin dator som seg.
Skapade tråden för att skapa diskussion så det är ingen fara!
Det är som jag befarat då, från vad jag kan utläsa från alla svar;
Ssd som ssd, man märker liten skillnad på laddtider och uppstart. Men att en ssd ska man banne mig ha för det går bra mycket fortare än mekaniska diskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem

Efter att ha haft en Force Gt i ca 1-2 dagar innan det va uppenbart att den va kass(blåskärmade 4-5g om dan) å ha kommit tebax till min gamla win installation måste jag säga att det inte e så stor skillnad ändå. bara uppstarten som var lite vassare

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Jag hade en 80GB intel disk av den förra generationen dvs G2 och nu har jag en Vertex 3 240GB, utrymmet i den gamla räckte inte till utan jag ville åt det större utrymmet i första hand, hastigheten blev en bonus. Uppstartstiderna är som tidigare när det gäller systemstart, den stora skillnaden ligger i hur snabbt spelprogram startas.

Civ V tex startar på mindre än 15 sek detsamma för BFBC2 och Shogun 2 på ca 20... :-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbey:

Jag är helt med dig, ssd har jag själv och är jättenöjd. Men har jag anledning att sälja min vertex2 och köpa senaste? Gör det någon skillnad från ssd till ssd?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle vilja påstå att skillnaden är ganska obetydlig. Jag har en Intel X25 80 GB i laptopen,, en Corsair Force 120 på jobbet och en Crucial M4 256 i hemmadatorn och de känns ung. lika snabba. Möjligtvis känns X25:an lite segare men det kan lika gärna bero på att laptopen i allmänhet är slöare.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem

Om man av någon outgrundlig anledning sitter på en gammal Jmicron-baserad SSD kommer ett byte bli en rejäl uppgradering. I annat fall nej.

Windows Vista&7 är duktiga på att cachea filer om man har mer ram än vad som utnyttjas till programkörning, och läsning från internminnet är betydligt snabbare än den snabbaste SSD. Det gäller att man inte stängt av superfetch, vilket OCZ rekommenderar. Förmodligen vill de att skillnaden mellan SSD och HDD ska bli än mer märkbar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Sitter man redan på en 'bra' ssd så är det ingen ide att uppgradera pga högre hastigheter, den enda anledningen jag kan se är större lagringsutrymme.

Permalänk
Medlem

Skillnad mellan HDD och SSD: S T O R
Mellan billig och dyr SSD: marginella skillnader

Permalänk
Medlem

Jag har ingen ssd i min "spelburk" och jag kommer troligen inte skaffa det heller. Det känns bättre att lägga pengarna på bättre grafikkort än bättre upplevelse i Windows. Jag kommer ju ändå ha all upplevelserna inne i spelen Ska jag köpa en surf/mediadator eller en laptop kommer jag helt klart ha ssd i den, men för en speldator och speciellt i budgeten där man måste prioritera lite (8-15000) tror jag man har roligare med t.ex ett snabbare grafikkort.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Jag har ingen ssd i min "spelburk" och jag kommer troligen inte skaffa det heller. Det känns bättre att lägga pengarna på bättre grafikkort än bättre upplevelse i Windows. Jag kommer ju ändå ha all upplevelserna inne i spelen Ska jag köpa en surf/mediadator eller en laptop kommer jag helt klart ha ssd i den, men för en speldator och speciellt i budgeten där man måste prioritera lite (8-15000) tror jag man har roligare med t.ex ett snabbare grafikkort.

Skulle du låna en SSD en vecka är chansen stor att du inte vill vara utan den.
Att gå tillbaka till HDD känns som att sitta på ett 56k modem igen.

Permalänk
Avstängd

För vardagligt användande och spel som sc2,wow märker jag nära 0 skillnad mellan en Intel 320 120gb och Vertex 3 MI 120gb.
Har provat bägge diskarna i samma dator.