Nätagg, fingervisning om vilken styrka du behöver!

Permalänk

Nätagg, fingervisning om vilken styrka du behöver!

Klockren video från allas våran pc guru Linus!

Här visar han klockrent vad ett pc system kan dra för ström, allt ifrån en rigg med bara basic komponenter, enda upp till ett monsterbygge med SLI och annat smått och gott!

http://www.youtube.com/watch?v=iKk2_1u26tg

Håll till godo!

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk

Bra video. Visar också skillnaden mellan effekt från vägguttaget och levererad effekt.

Det bästa tycker jag dock är att det tydligt visar varför man inte ska överdimensionera sitt nätaggregat!

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk

Intressant, tack för posten

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk

Precis, visar allt mycket bra tycker jag, blev riktigt imponerad. Va som va roligt är också hur lite den minsta riggen drar, mindre än en glödlampa i load lixom. Då kan man med gott samvete ha sin server påslagen 24/7 utan att sambon kan gnälla:P haha

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk

Mycket bra video. Så som jag förstår det så räcker det med ett nätaagg på 650 för att driva 570 sli, 8gb ram, i5 2500k ÖK till 4,5 samt 3 HDD?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Basilisken:

Mycket bra video. Så som jag förstår det så räcker det med ett nätaagg på 650 för att driva 570 sli, 8gb ram, i5 2500k ÖK till 4,5 samt 3 HDD?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja precis, men de ska ju helst vara 80+ certat då så man får ut bra verkningsgrad!

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk

Då kan jag ju köra sli på mitt 550 agg ju om han inte dragit av effektförlusten.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Först väldigt låg strömförbrukning med "no-name" nätagg.. sen ökade förbrukningen markant när han satte in ett 1250W OCZ guld-agg.. Hmm.. Javisst, ett agg i låg belastning har dålig verkningsgrad, det kan förklara lite, men känns ändå inte rätt. Hela övningen verkar inte genomtänkt och det känns inte tillförlitligt. Nu orkade jag inte höra hans pladder, så jag lämnade strax efter han satte in ett P67 moderkort.. :/

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Skrivet av lacrits:

Först väldigt låg strömförbrukning med "no-name" nätagg.. sen ökade förbrukningen markant när han satte in ett 1250W OCZ guld-agg.. Hmm.. Javisst, ett agg i låg belastning har dålig verkningsgrad, det kan förklara lite, men känns ändå inte rätt. Hela övningen verkar inte genomtänkt och det känns inte tillförlitligt. Nu orkade jag inte höra hans pladder, så jag lämnade strax efter han satte in ett P67 moderkort.. :/

Jag kan hålla med om att effektförbrukningen gick upp lite väl mycket när de bytte agg. Från 140 till 210W?! Men när man kommer ner under 20% av maxbelastning så sjunker effektiviteten ganska fort (grafen kommer dock från ett silvermärkt agg):

Skulle vara mycket intressant att se en jämförelse mellan olika agg (av olika storlekar) och hur de klarar riktigt låga belastningar. Nån som har hittat nåt sånt test?

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Först väldigt låg strömförbrukning med "no-name" nätagg.. sen ökade förbrukningen markant när han satte in ett 1250W OCZ guld-agg.. Hmm.. Javisst, ett agg i låg belastning har dålig verkningsgrad, det kan förklara lite, men känns ändå inte rätt. Hela övningen verkar inte genomtänkt och det känns inte tillförlitligt. Nu orkade jag inte höra hans pladder, så jag lämnade strax efter han satte in ett P67 moderkort.. :/

I stället för att trolla så kanske du kan ge oss andra lite mer än din magkänsla att gå på nästa gång?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av lacrits:

Först väldigt låg strömförbrukning med "no-name" nätagg.. sen ökade förbrukningen markant när han satte in ett 1250W OCZ guld-agg.. Hmm.. Javisst, ett agg i låg belastning har dålig verkningsgrad, det kan förklara lite, men känns ändå inte rätt. Hela övningen verkar inte genomtänkt och det känns inte tillförlitligt. Nu orkade jag inte höra hans pladder, så jag lämnade strax efter han satte in ett P67 moderkort.. :/

De är inte så att du själv vet bäst i din mening, och inte orkar se på någon som faktiskt har tiden, lusten och resurserna att testa de?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

I stället för att trolla så kanske du kan ge oss andra lite mer än din magkänsla att gå på nästa gång?

Intrumentet som han använde är riktigt dålig och kan mäta rejält fel. Hela "testet" är bara en demo och siffrorna som presenteras är rätt långt ifrån verkligheten. Att mäta AC effekt med lite noggrannhet kräver dyra och bra instrument. "Insrumentet" som han använde är inte ens ett instrument, det är bara en indikator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

I stället för att trolla så kanske du kan ge oss andra lite mer än din magkänsla att gå på nästa gång?

Jag försöker inte trolla.. Linus i videon försöker dock

1. Vad har han för wattmätare, hade vatt bra om han talade om det.. Finns bra och dåliga sådana på marknaden.
2. Man ser vid 6:16 hur mätaren flippar mellan 105W till ~21W.. datorn kör cube skärmsläckare strax före och efter här.. ?!
3. Hög belastning på 258W med OCZ 1200W, +45W än "no-name" i samma konfiguration enl. Linus.. Det betyder att OCZ agget skulle vara 15% mindre effektivt i den belastningen än no-name agget.. Det tror jag inte ett dugg på!

Jag tror Linus mätare spelar honom och oss lite spratt.. och han köper värdena han läser av.. Känns inte så seriöst.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Antielefant

Det där var... inte särskilt varken imponerande eller övertygande, nej. Inte en suck att ett skrotigt och ocertat no-nameagg klår ett 80+ Gold i effektivitet, oavsett belastning.

Helvete, 80+ Gold har bättre effektivitet vid 10% load (~75-78%) än ett ocertat har vid de optimala 50%-en.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Jag försöker inte trolla.. Linus i videon försöker dock

1. Vad har han för wattmätare, hade vatt bra om han talade om det.. Finns bra och dåliga sådana på marknaden.
2. Man ser vid 6:16 hur mätaren flippar mellan 105W till ~21W.. datorn kör cube skärmsläckare strax före och efter här.. ?!
3. Hög belastning på 258W med OCZ 1200W, +45W än "no-name" i samma konfiguration enl. Linus.. Det betyder att OCZ agget skulle vara 15% mindre effektivt i den belastningen än no-name agget.. Det tror jag inte ett dugg på!

Jag tror Linus mätare spelar honom och oss lite spratt.. och han köper värdena han läser av.. Känns inte så seriöst.

Det blir trollande när du ifrågasätter utan att lägga fram några egna argumnet eller fakta som direkt påvisar felaktigheter. Nu gör du i alla fall ett försök

1. Har du belägg för att effektmätare är allmänt missvisande? Köpte in fem billiga effektmätare som vi anslöt några USP:er till i vår testmiljö för att se effektförbrukningen och samtliga var sinsemellan i stort sett samstämmiga med endast ett par watt i skillnad.
2. Det är ingen skärmsläckare, det är 3DMark. Kan tänka mig att grafikkortet belastats olika allteftersom testcykeln för Prime95 och 3D Mark ändras?
3. Orkade inte heller med hans "pladder" riktigt så jag vet inte exakt vad du syftar på, men jag har inga problem med att "tro" att ett överdimensionerat nätaggregat skulle dra 0,4A mer än ett no-name. När jag byggde min senaste dator ville jag av just den anledningen ha ett nätaggregat som kunde levera 80% av sin kapacitet vid högsta belastningen. Nu blev det inte så av estetiska skäl... men det är en annan historia.

Hursom är det detaljer du irriterar dig på. Syftet med videon är att påvisa hur mycket effekt som går åt allt eftersom man uppgraderar sin hårdvara. Har Linus misslyckats med det?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Jag tycker detta test visar väldigt bra hur nätagg påverkar din rigg och vilken styrka som passar bäst. OM de nu är så att mätaren som används är felvisande, så visar den ju fel på ALLA agg och setups i denna mätning, så resultaten är ju proportionerliga hur du än vänder och vrider på de.
En viktig sak detta test visar, oavsett metod, är ju att att man absolut inte behöver ett agg på 1000-1200w bara för att köra SLI/CF, som många verkar tro nu för tiden!

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Br.Mabuse, jag tog upp några exempel för att svara på din trolla-fråga. Jag kan ta upp fler exempel, men allt landar nog på samma fakta; mätaren Linus använder är inte tillförlitlig. Jag litar inte ens på värdena som riktmärken när han har ett barebone system som visar mellan 22 och 48W i lasterna. Till och med Linus påståenden om att VRM/voltregleringen på P67 "nog" är anledningen till att mätaren t.om. visar mindre watt än med H67 är jag övertygad om är felaktig.. Men Linus han pladdrar på som om den där mätaren, den kan man ta för givet!
Det finns massor med mkt bra mätningar som är mera rikitga ute på nätet och som har legat där i åratal.. och dom är inte så långt borta heller, finns här på Swec.

[EDIT]
Flera stycker här i forumet som predikar att det inte behövs monsteragg för system, varken singel eller multi-gpu. Så "Linus" och hans show säger inget nytt..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus