Permalänk

Hur varmt är normal tempen ?

Hej, undrar hur varm en processor kan bli utan att det är farligt.
Och om jag då nu kan överklocka min egna.

Jag har en Intel Core i5-680 - 3.60GHz och båda cores brukar like mellan 35-45 när den jobbar
och kommer max upp i ~51 C.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Turbodjur:

Hej, undrar hur varm en processor kan bli utan att det är farligt.
Och om jag då nu kan överklocka min egna.

Jag har en Intel Core i5-680 - 3.60GHz och båda cores brukar like mellan 35-45 när den jobbar
och kommer max upp i ~51 C.

Om jag minns rätt ska den tåla 100c. Du kan testa din max temp med programmen intel burn test och tex. hwmonitor. Intel burn test stressar CPU:n till 100% och hwmonitor avläser temperaturen.
Hur har du gjort mätningen?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Om jag minns rätt ska den tåla 100c. Du kan testa din max temp med programmen intel burn test och tex. hwmonitor. Intel burn test stressar CPU:n till 100% och hwmonitor avläser temperaturen.
Hur har du gjort mätningen?

Med Core Temp

Permalänk

Förvisso en annan prolle, men min C2D E6850 @ 3GHz ligger på idle 55C och under load upp mot 82C nu på sommaren... har gjort det i flera år och funkar fortfarande prima
(org. kylare FTW)

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk

kan/får dom verkligen bli så varma? helt säker på det ?

Permalänk
Medlem

51 är inga problem min processor maxar 90 med orginal, så kylaren åker ut snart.

Permalänk
Medlem

100 grader låter mycket i mina öron. Vill minnas att min i7 2600k iaf helst inte bör överstiga 75c om man vill få ut så mycket livslängd som möjligt av den. Hur det är med i5-680 vet jag inte dock.

En processor kan klara höga temperaturer 'felfritt' tills de en dag dör, något år för tidigt än en oklockad.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.