Asus siktar på Macbook Air med UX-serien

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Haha det blir svårare och svårare för apple fanboys att prata varmt för Appels MBA, denna är ju sjukt mycket snyggare än MBA, väldigt bra jobbat ASUS. Har förresten MBA alum tangentbord?

Att snacka om ripoff på formgivning är ju bara skrattretande! Hur många bärbara står ut från mängden? Exakt inte så väldigt många, hur skulle en min dator se ut i alum om inte så som ASUS eller Apple gjort den? Kan inte någon förklara?

Det hade ju varit underbart om trackpadden kommer upp den samma klass som Apples trackpad sägs vara i, då försvinner mer eller mindre huvud anledningarna till att välja Apples MBA om det nu inte enbart handlar om OS.

När det kommer till priset så kan vi väll ändå konstatera att priset lär vara bättre än MBA.

SnowJim: snubben som aldrig skulle ge Apple någon cred.

Tycker själv inte alls den är snyggare än MacBook Air. Snygg är den väl, men inte snyggare.
Sen är den allt ganska lik MacBook Air, framförallt från sidan.

Asus:

Apple:

Det finns väl en massa olika sätt att formge saker på, även en dator. Hursomhelst tycker inte jag att det gör något att den liknar MacBook Air. Men att sägas att den inte gör det alls? Njae.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

SnowJim: snubben som aldrig skulle ge Apple någon cred.

Tycker själv inte alls den är snyggare än MacBook Air. Snygg är den väl, men inte snyggare.
Sen är den allt ganska lik MacBook Air, framförallt från sidan.

Asus:
http://dl.dropbox.com/u/2096906/asus_ux.jpg

Apple:
http://dl.dropbox.com/u/2096906/macbook-air-2010-side.jpg

Det finns väl en massa olika sätt att formge saker på, även en dator. Hursomhelst tycker inte jag att det gör något att den liknar MacBook Air. Men att sägas att den inte gör det alls? Njae.

hehe så illa är det inte, deras laptops är ju trotts allt inte så lätta att matcha vilket jag tycker är beklagligt med tanke på hur många fler PC tillverkare det finns. Skönt att iallafall en tillverkare närmare sig. Och när jag säger det så menar jag alltså storlek och material val i samband med hårdvara.

Ja visst är den lik men jag ser fortfarande inte hur man skulle kunna göra så mycket ändringar, ska den vara mer fyrkantig? ska den vara jämntjock? Varför ska man ändra en grundformel som fungerar bara för att det ska ändras? visst de kunde väll slängt på lite lister o grejer men då hade det inte varit tal om en stilren produkt längre vilket uppenbarligen var målet.

Sen är det såklart en fördel för ASUS att likna sig med en MBA då många länge fått för sig att det inte finns någon PC som matchar.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

SnowJim: snubben som aldrig skulle ge Apple någon cred.

Tycker själv inte alls den är snyggare än MacBook Air. Snygg är den väl, men inte snyggare.
Sen är den allt ganska lik MacBook Air, framförallt från sidan.

Asus:
http://dl.dropbox.com/u/2096906/asus_ux.jpg

Apple:
http://dl.dropbox.com/u/2096906/macbook-air-2010-side.jpg

Det finns väl en massa olika sätt att formge saker på, även en dator. Hursomhelst tycker inte jag att det gör något att den liknar MacBook Air. Men att sägas att den inte gör det alls? Njae.

Givetvis ser man vem Asus vill konkurrera med. Men ärligt tala med dessa tunna mått kan man inte undgå att likna någon anna utan att datorn blir tjockare, specillt från sidan. Om du jämför framifrån där man sitter och skriver så ser man lätt vem som är vems.
Jag tycker absolut Asusen är snyggare men dock inget jag skulle slänga ut pengar på.

Dessa dator modeller är bara till för att synas delvis att man har en bra ekonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagel:

Det kan man väll? Är ju en intel CPU i den så.

Tyvärr så är det inte riktigt så enkelt.. om jag har förstått det hela rätt

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Battle_Zealot: Utöver det som har nämnt sedan tidigare så är det ända nya att den ska innehålla SanDisk's U100 SSD. Pris och lansering verkar inte finnas tillgängligt än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Själv skulle jag vilja ha denna i 14" med 1680x1050

Klart större hade varit bättre men nu finns inte det alternativet

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Klart större hade varit bättre men nu finns inte det alternativet

One can dream man... One can only dream.....

Permalänk
Medlem

Synd att det är svart bakom tangenterna. Der ser verkligen dåligt ut. Skulle vara så oerhört mycket snyggare om det var aluminium/silver där med. Snacka om att pajja utseendet.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Wohaa, min MBA 11,6" med nVidia 320M fick just en seriös utmanare.

Kul ASUS, alla Mac-whanna-bee kloner hitintills har varit sorgliga missar i att skapa motsvarande koncept och känsla.

Gillar verkligen ASUS mer och mer

Kul att någon som har en produkt från Apple gillar de konkurrenterna gör för en gångs skull och inte klandrar ned för att försvara det man själv har

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av LeovinceZX:

Kul att någon som har en produkt från Apple gillar de konkurrenterna gör för en gångs skull och inte klandrar ned för att försvara det man själv har

Tackar

Jag är allätare och använder olika prylar till olika saker. Är primärt en PC kille då jag älskar att skruva i datorer. Men Laptoppar är sisådär att skruva i, och bästa, lättaste, mest presterande i den storleken var helt klar MBA. Duger juste till lättare spel såsom LoL, Blood Bowl och liknande.

Men fler spelare i det segmentet är absolut välkommet.

Tack ASUS

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Givetvis ser man vem Asus vill konkurrera med. Men ärligt tala med dessa tunna mått kan man inte undgå att likna någon anna utan att datorn blir tjockare, specillt från sidan. Om du jämför framifrån där man sitter och skriver så ser man lätt vem som är vems.
Jag tycker absolut Asusen är snyggare men dock inget jag skulle slänga ut pengar på.

Dessa dator modeller är bara till för att synas delvis att man har en bra ekonomi.

Man kunde väl gjort den tunn, men helt kvadratisk, alltså raka linjer överallt, alltså även från sidan? Det hade nog kunnat bli snyggt.

De är väl mest datorer för folk som vill ha en lättviktare?
För somliga är det värt mycket.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Man kunde väl gjort den tunn, men helt kvadratisk, alltså raka linjer överallt, alltså även från sidan? Det hade nog kunnat bli snyggt.

De är väl mest datorer för folk som vill ha en lättviktare?
För somliga är det värt mycket.

Va? Kvadratisk? E inte runt inne? Framsida och baksida måste ju ha olika tjocklekar på grund av innehållet och varför då inte göra undersidan bekväm? Det är ju beprövat. Sen portarna, var hade det varit bättre att placera dem? på baksida? Hur många laptops har idag portar på baksidan?

Nä de som gör en produkt i metall riktigt lyxig enligt mig är just när de får till runda fina former.

Men självklart hade det gått att göra som du säger men jag tvivlar på att det blivit bättre/snyggare.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Hade planerat att köpa en mba, men blev i.o.m att den här har i7a, osäker. Någon som har en aning om vad den kommer kosta och när den planeras släppas?

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Va? Kvadratisk? E inte runt inne? Framsida och baksida måste ju ha olika tjocklekar på grund av innehållet och varför då inte göra undersidan bekväm? Det är ju beprövat. Sen portarna, var hade det varit bättre att placera dem? på baksida? Hur många laptops har idag portar på baksidan?

Nä de som gör en produkt i metall riktigt lyxig enligt mig är just när de får till runda fina former.

Men självklart hade det gått att göra som du säger men jag tvivlar på att det blivit bättre/snyggare.

Du har säkert rätt. Komponenterna kan nog inte ligga hur som helst, men en tunn jämntjock botten får jag för mig skulle se snyggt ut. Men jag är inte industridesigner. Visste inte heller att runt var inne, men det stämmer nog. Fast någon gång måste trenden brytas.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av iciesun:

Hade planerat att köpa en mba, men blev i.o.m att den här har i7a, osäker. Någon som har en aning om vad den kommer kosta och när den planeras släppas?

Men köper du inte en MBA för OSX? eller handlar det enbart om formfaktor?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Men köper du inte en MBA för OSX? eller handlar det enbart om formfaktor?

Formfaktor?, om det inbegriper vikt, materiel, design och storlek så är det främst det; ser mest OSX som ett plus inte ett krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugggge:

Undrar stillsamt hur Asus skulle gjort den mindre lik Mac Air? Gjort den mindre shiny kanske?
Att Asus har kopierat Air-konceptet rätt av är väl uppenbart för de flesta. Personligen tycker jag att den är skitsnygg, men jag önskar att man gjort en mattsvart finish istället. Det är mer PC.

Håller med om att den liknar MBA till formen men detaljerna skiljer. Jag tycker att gamla HP NX har samma form som thinkpads men det gör dom inte till kopior för det. Detaljerna skiljer dom åt. Båda är sjukt snygga men jag vill ha matt utseende jag också.

Vet nån om ASUS support blivit bättre med åren? Jag är deprimerad av det faktum att Asus K43 inte släppts i Sverige

Permalänk
Medlem

För er som ville veta pris och lansering så har detta läckt ut nu. Under 1000 USD (80-90% av Air priset riktar de in sig på) och lansering verkar ske i september.

källa: http://www.engadget.com/2011/06/06/asus-ux21-to-be-priced-at-...

Permalänk
Medlem

Den kommer säkert ligga på runt 9990 här i Sverige.

Permalänk
Medlem

Hahahahaha får man härma så här mycket? Kom på något eget, snacka om desperat företag.

Om du vill ha något, skaffa originalet inte kopian. Vill du ha en med windows skaffa Air och kör bootcamp.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Skrivet av alindvall:

Hahahahaha får man härma så här mycket? Kom på något eget, snacka om desperat företag.

Om du vill ha något, skaffa originalet inte kopian. Vill du ha en med windows skaffa Air och kör bootcamp.

I lol'd

Permalänk
Medlem
Skrivet av alindvall:

Hahahahaha får man härma så här mycket? Kom på något eget, snacka om desperat företag.

Om du vill ha något, skaffa originalet inte kopian. Vill du ha en med windows skaffa Air och kör bootcamp.

Tror faktiskt den kan komma o ta en hel del andelar från air om de nu levererar goda recensioner.

Min förhoppning är att de taget allt air har men gjort det ännu bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Tror faktiskt den kan komma o ta en hel del andelar från air om de nu levererar goda recensioner.

Min förhoppning är att de taget allt air har men gjort det ännu bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Får hoppas att de gjort det bättre när de ändå hade en mall. En PC med detta utseendet har iofs verkligen behövts!

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Skrivet av alindvall:

Hahahahaha får man härma så här mycket? Kom på något eget, snacka om desperat företag.

Om du vill ha något, skaffa originalet inte kopian. Vill du ha en med windows skaffa Air och kör bootcamp.

Men då måste man ju äga en Mac och ge pengar till Apple?

Visa signatur

Dator.