Med vilken hastighet kommunicerar man med en NAS

Permalänk
Medlem

Med vilken hastighet kommunicerar man med en NAS

Hej på er! Jag ska köpa en NAS att ansluta till mitt hemmanätverk. Och jag har två frågor rörande hastigheter och NAS:ar. Om jag använder NAS:en delvis för backup, med vilken hastighet kopieras filer från en vanlig intern hårddisk till NAS:en? Om vi tänker oss att det är 5400rpm-diskar i både datorn och NAS:en. Och är det samma hastighet i båda riktningarna? Som NAS tänker jag mig en Qnap TS-419P+ men har inte bestämt mig ännu. Påverkar NAS:ens prestanda hastigheten på överföringarna?

Jag ska få kopiera över 4TB film av en polare och kommer då att använda en gammal vanlig 1TB extern USB-ansluten hårddisk och får väl gå fem vändor för att få över allt. Vilket är det snabbaste sättet att få över datan till NAS:en? Är det via NAS:ens USB-port? Och med vilken hastighet kopierar jag då? Jag misstänker att det tar ruskigt lång tid så det får väl stå och tugga dygnet runt. Men om någon har en siffra på vilken hastighet som används vore det intressant att veta. Tar det ett dygn att kopiera över 1TB till NAS:en eller handlar det om veckor? Jag har ingen aning.

Tack på förhand!

//Lars

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,

Permalänk
Medlem

Angående hastigheten så är det nätverket som sätter begränsningar. Klarar datorns nätverkskort samt kabel endast 100Mbit så kommer du få en hastighet på ~12 MB/s till NAS eller en annan dator på nätverket. Klarar datorns nätverkskort och kabel mer än 100Mbit så kan hastigheten fortfarande begränsas av ev routers möjlighet till snabbare hastigheter samt vad din NAS klarar.

NAS:ens prestanda påverkar vad jag vet bara ifall den inte klarar av lika höga hastigheter som resten av ditt nätverk. Den NAS du tittat på verkar klara upp till 1000 Mbit vilket gör att den (förmodligen) har kapacitet att ta emot mer än vad du kan skicka till den.

Snabbaste sättet att få över allt skulle jag säga är att plocka ur diskarna ur NAS:en och koppla in dem i samma dator som hårddisken du vill hämta filmen ifrån. Ifall ditt lokala nätverk är på 100Mbit så får du som sagt 12 MB/sek medan två hårddiskar som sitter i samma dator inte begränsas av det "slöa" nätverket och kan komma upp i mycket högre hastigheter vid filöverföring. Det vill säga, lägg först över materialet och sätt sedan in diskarna i din NAS.

Edit: Mellan mina interna hårddiskar kommer jag upp i ca 40 MB/sekund, ganska mycket snabbare dvs. Mina diskar är inte särskilt nya heller så med ett par nya diskar bör det gå ännu snabbare.

Permalänk
Medlem

Flaskhalsen i ditt scenario är ju just att det är en USB disk, om det är en nyare USB2 disk så kan du räkna med hastigheter på max 50MB/s men mer troligt runt 30MB/s.
1TB tar väl runt en 6-7 timmar om du pendlar mellan 30-50MB/s

För att tillägga till vad Massy säger om den interna hastigheten kan jag ju säga att jag kopierar filer i runt 120MB/s mellan mina interna icke raid eller ssd diskar, mellan SSD och min raid går det i ca 400MB/s

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Entusiast

Det finns i princip tre klasser av NASar om man ska föränkla grovt.
1, Riktigt billiga som ofta bara är en hårddisk eller en USB-port i en router. De ger 5-10 MB/s i läs och skrivhastighet typiskt.
2, Mellanklass med en ARM-processor på någon GHz som den du tittar på. Här finns massor av olika modeller men de brukar ge 30-50 MB/s i läs och skrivhastighet.
3, Dyra grejer som ofta är baserade på Atom eller värre, även hemmabyggen går in här. De begränsas typiskt i första hand av hårddiskarna som brukar ge strax under 100 MB/s. Om man kör en RAID är det nätverket som tar emot och då får man strax under 120 MB/s.

NASen påverkar i allra högsta grad hastigheten då processorn ska orka med. Snabbare processor betyder snabbare filöverföring. Hastigheten på nätverket är alltså inte det enda som är intressant i sammanhanget.

Jag har precis den du tittar på och brukar få runt 40 MB/s när jag skriver till den.
Om jag inte minns helt fel fick jag ungefär samma hastighet från USB i NASen som i datorn. Hur som helst går det ju snabbare att kopiera direkt från den externa disken till NASen för då slipper du ett kopieringssteg.

Att ta ut diskarna kommer du inte ha mycket för eftersom Qnap kör med ett helt annat filsystem (EXT4) än Windows (NTFS) så det är helt meningslöst.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Att ta ut diskarna kommer du inte ha mycket för eftersom Qnap kör med ett helt annat filsystem (EXT4) än Windows (NTFS) så det är helt meningslöst.

Sedär, något nytt lär man sig varje dag

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren! Jag får nog läsa dem några gånger för att få allt rätt men jag förstår på det stora hela. Nu har jag dock hittat en annan NAS som kanske blir aktuell och det är Qnap TS-412. Den har en 1.2Ghz CPU och 256 MB minne medan Qnap TS-419P+ har en 1.6Ghz CPU och 512 MB minne. I övrigt skiljer det inte mycket. TS-419 har någon form av display med tveksam nytta.

TS-412 kostar 3 595 kr och TS-419 kostar 4 490 kr. TS-412 är alltså 900 kr billigare. Vad säger ni om detta? Klarar jag mig med TS-412 eller är det klokt att lägga 900 kr extra och få en 33% snabbare processor samt dubbelt så mycket minne. Jag kommer förhoppningsvis ha nytta av NAS:en i många år och då är ju 900 kr inte mycket att bråka om. Men om skillnaden inte har någon praktisk betydelse så sparar jag gärna dessa pengar.

Vilken NAS av dessa två skulle ni välja och av vilken anledning? Det skulle vara mycket intressant att veta. Tack på förhand!

// Lars

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,

Permalänk
Medlem

Alltid välja den med mer minne då du har större chans att få upp hastigheten över nätverket.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Rekordmedlem

Om du ska kopiera en massa data direkt till nya nasen, ta då med dig nasen och för över dit direkt, att kopiera 2 ggr extra (till o från en usbdisk) är rätt onödigt om du inte har nått bra argument för det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.