Permalänk
Medlem

En "flytande" tanke

Tjena alla sweclockare hoppas ni avnjuter en riktigt härlig sommar. Just nu sitter jag på landet i den svenska skärgården och passar mina syskon som är förälskade i fiske. Detta medför ju så klart en konstant överbevakning när de står vid bryggan, och man behöver sätta på flytväst hit och dit, vilket ibland är krångligt både för mig såväl som för barnen. Då tänkte jag så här, om det går förstås:

En flytväst, som en vattenskoterväst för er som vet. Dessa ser ut som ett linne och är lättare att sätta på + att det har en bra flytkapacitet.
På denna väst ska det såtta någon form av "metallbricka" eller vad som ska kunna reagera på vatten och sända en signal till en nyckelknippsbricka där en lysdiod tänds för att visa att västen ligger i vattnet.

Kan någon komma med förslag på saker som behövs alternativt förbättring eller synpunkter på hur detta kan genomföras?

Permalänk
Medlem

Så nu har jag patenterat din idé
Skoja, men cool idé

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Jag tror du ska kolla in marknaden för flytvästar. Finns mängder av varianter på detta. Att ha räddningsljus kopplade till föytvästen och som aktiveras vid kontakt av vatten är vardagsmat. Kan lösas med ett membran som känner av tryckändringen när det kommer under vatten.

Permalänk
Medlem

Och jag skulle inte sätta mina småsyskons liv på att detta fungerar. Vet inte hur gamla dom är men det finns flera sätt att slå sig på än enbart drunkning. Kommer knappas vara en billig historia för den delen. Lägg pengarna på en surfplatta, brassestol och några öl så blir det nog bättre för alla.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Och jag skulle inte sätta mina småsyskons liv på att detta fungerar. Vet inte hur gamla dom är men det finns flera sätt att slå sig på än enbart drunkning. Kommer knappas vara en billig historia för den delen. Lägg pengarna på en surfplatta, brassestol och några öl så blir det nog bättre för alla.

Det handlar ju förstås inte att sätta deras liv på denna ide, utan en simpel sommargöra. Huvudpoängen var ju självklart att inte att jag ska kunna skita i och passa dom, utan mest för att bygga den och se om det fungerar och sen möjligtvis kunna lämna dom i 2 minuter för att hämta något istället för att släpa dom fram och tillbaka ta av och på flytväst...