Vilken SSD? Funderar på Corsair Force GT F120

Permalänk
Medlem

Vilken SSD? Funderar på Corsair Force GT F120

Hej, funderar på att köpa en SSD, känner att tiden är inne.

Har funderat mest på Corsair Force GT F120 med Sandforce SF-2200 och OCZ Vertex 3 Series 120GB

Då dom är överlägset snabbast med deras nya Sandforce SF-2200, +500MB/s Läs/Skriv

Kostar 2300kr respektive 2150kr, tror inte priserna kommer gå ner betydligt förens i December tidigast, gissar på 1800kr som billigast, det är ett par handralappar hit och dit.

Detta är ett impulsköp så gott som, tänkte kolla en snabbis här innan.

Typo
Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Båda är mycket bra och snabba diskar på papper dock riskerar du att få samma problem som många andra (läs här på forumet), som frysningar, blåskärm och dyl.. har du lust och felsöka och ev bli tvungen att retunera diskarna så slå till annars köper du intel 510 eller cruical m4 som har en annan styrkrets som är stabilare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yahbulon:

Båda är mycket bra och snabba diskar på papper dock riskerar du att få samma problem som många andra (läs här på forumet), som frysningar, blåskärm och dyl.. har du lust och felsöka och ev bli tvungen att retunera diskarna så slå till annars köper du intel 510 eller cruical m4 som har en annan styrkrets som är stabilare.

Du vet om att dom flesta av problemen är lösta vid det här laget?
Eller är du av en annan uppfattning tro?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergeant44:

Du vet om att dom flesta av problemen är lösta vid det här laget?
Eller är du av en annan uppfattning tro?

Nej det är dom inte tyvärr.. läs på Corsairs och OCZ´s supportforums så ser du att fler kommer in med samma problem.. de med nyare serie nr och firmware har samma eller liknande problem.. tom Corsair GT som enligt corsair inte skulle lida av samma problem visar sig vara instabil och ge samma problem som de andra modellerna.

Dock måste man vara medveten om att ALLA har inte problemen...bara vissa... men vågar man köpa nåt med nyaste sandforce!? Inte jag... inte på ett tag iallafall.

Permalänk
Medlem

Håller tummarna.. hoppas du slipper huvudvärken

Permalänk
Medlem

Jag har en Vertex3 240GB firmware 2.06 och ett Maximus IV Extreme och har inte haft några problem alls... Peppar peppar

Permalänk
Medlem

Själv har jag köpt 2st OCZ V3 MI men innan köpet var jag i samma sits som dig. Det som fick mig att välja OCZ var att de försöker lösa problemen genom firmwares vilket ger smidigare lösning än att skicka in den när ny revision kommer (Corsair).

Kan även tillägga att jag inte haft några problem med mina diskar men jag har bara haft dem i en vecka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Hej! Jag kör själv med 4st Corsair Force GT. En för operativsystemet, en för virtuellt minne och två för spel. Har haft 3 av dem sedan releaset och är helnöjd med alla. Har inte haft en enda problem med Sandforce kontrollern. Men som sagt diskarna är helt klart bättre på stora tunga filer än riktigt små filer. Bifogar lite bilder nedan på en bänktest med programmet ATTO Disk Benchmark på min C:

Standard bänktest...

Total Length: 2Gb, Queue Depth: 10

Total Length: 64KB, Queue Depth: 2

Uploaded with ImageShack.us

MVH

Ph0bLif3

Visa signatur

Laptop: Lenovo LEGION Y520(Mini-DP variant), OS: Windows 10, RAM: 8GB 2400MHz DDR4, Processor: i5 7300HQ, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Max-Q), Lagring: Samsung 256GB SSD(M.2 PCI Express), Extern HDD: 4TB Seagate GoFlex Desk(Inuti: Seagate Barracuda XT 7200RPM 184.8MB/s read och 152.8MB/s write över USB3.0. Gjord för 24/7 användning), Dataskärm: 27" iiyama Black Hawk G-Master G2730HSU-B1 1920x1080 75Hz 1ms GTG, Tangentbord: HyperX FPS CherryMX röd, Mus: Steelseries Rival 110 etc...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Ska du uppdatera moderkortet oxå!? för den du har i din signatur har inte SATA3 (dvs 6Gb/s) så du kommer inte kunna klämma ur allt ur ditt nya SSD.