Fractal Design Define R3 vs Fractal Design Core 3000

Permalänk

Fractal Design Define R3 vs Fractal Design Core 3000

Jag går i tankarna och funderar på ett nytt chassi, har väldigt begränsad ekonomi.
Jag har tittat lite på chassina i rubriken, R3 chassit verkar vara mycket bra, men vad jag se så verkar Core 3000 chassit inte vara mycket sämre, lite mindre finneser än på R3 chassit, eller är jag fel ute? (R3 chassit kostar 300kr mer än core 3000 chassit, 500kr vs 790kr)

Edit: På bilderna (R3 till höger) så ser det ungefär likadant ut inuti.

Permalänk
Medlem

R3 rymmer ca 2cm längre kort innan man slår i HD-buren (29 vs 27cm) vilket kan vara en faktor... Å andra sidan så är ju Core-buren borttagbar.

Sen har R3 förstås ljuddämpning och mindre öppningar för ljudet att slinka ut genom. (men å andra sidan mer restriktivt luftflöde)

R3 rymmer även fler diskar förstås.

...

Det diffar rätt mycket i vikt emellan dem.. Frågan är om det är tjockare plåt i R3, eller om det är dämpmattorna som gör största skillnaden?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

R3 rymmer ca 2cm längre kort innan man slår i HD-buren (29 vs 27cm) vilket kan vara en faktor... Å andra sidan så är ju Core-buren borttagbar.

Sen har R3 förstås ljuddämpning och mindre öppningar för ljudet att slinka ut genom. (men å andra sidan mer restriktivt luftflöde)

R3 rymmer även fler diskar förstås.

...

Det diffar rätt mycket i vikt emellan dem.. Frågan är om det är tjockare plåt i R3, eller om det är dämpmattorna som gör största skillnaden?

Tack för infon, jag lyckades skrapa ihop 200kr i småväxel så det får nog bli ett R3

Permalänk
Medlem

Inget dumt val. Ångrar verkligen inte mitt köp av R3.

Dock så skaffade sig en kompis den vita varianten och den kändes om om den hade tunnare plåtar än den svarta versionen som jag har.

Vet inte om de har ändrat till tunnare plåtar på alla färger då jag köpte min när den precis kom ut och han köpte sin nu i våras.

Kan vara värt att tänka på.

Finns det någon som har mer erfarenhet av detta än jag?

Visa signatur

AMD Phenom X4 965 @4GHz 1.5V | Asus 890GPA-UD3H | Corsair DDR3 4GB 1600 MHz | Radeon HD5770 XFX | Samsung Spinpoint F3 1TB | Fractal Design Define R3 | Fractal Design Integra 500W

Här sitter man och säger till alla att man ska citera.
Men vad gör man själv?

Permalänk

Det blev en svart R3

Edit: ska man ta bort det där skumgummit som sitter i fläkthålet på sidoluckan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blaster75:

Edit: ska man ta bort det där skumgummit som sitter i fläkthålet på sidoluckan?

Beror på hur varma komponenter du har... Har du bra temps kan du låta "luckan" vara stängd.
Om inte kan du testa att bara öppna den, och om det inte hjälper (vilket är klart möjligt) så är det ju bara att sätta en fläkt där.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blaster75:

Det blev en svart R3

Edit: ska man ta bort det där skumgummit som sitter i fläkthålet på sidoluckan?

Jag sänkte tempen på mitt grafikkort med ett par grader när jag satte fläkten i sidan.

Visa signatur

AMD Phenom X4 965 @4GHz 1.5V | Asus 890GPA-UD3H | Corsair DDR3 4GB 1600 MHz | Radeon HD5770 XFX | Samsung Spinpoint F3 1TB | Fractal Design Define R3 | Fractal Design Integra 500W

Här sitter man och säger till alla att man ska citera.
Men vad gör man själv?