Går inte formatera till FAT32

Permalänk
Medlem

Går inte formatera till FAT32

Hej!
Min bror har just köpt en en Western Digital Extern HDD Elements Desktop USB 2.0 som han hade tänkt ha till sitt PS3. Både han och jag var medvetna om att man skulle formatera den till FAT32 med det programmet som finns här: http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=304&sid=34&lang=en
Nu när jag kör detta program och trycker på start får jag felet "error: drive size is too small or not supported (WD1021usbdevice)". Jag har googlat men inte hittat något bra svar. Så då vänder man ju sig såklart till SweClockers :D. Väldigt tacksam för snabbt svar!
Ps. Var inte säker på om denna tråd skulle var under "Lagring" eller "Spelkonsoler och konsolspel", men jag tror den ska vara här
//Scoped

Visa signatur

Citera gärna för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Skriv "diskmgmt.msc" utan citationstecken i kör, och testa där istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Skriv "diskmgmt.msc" utan citationstecken i kör, och testa där istället.

Hej och tack för snabbt svar!
Tyvär så funkar det bara att formatera till exFAT eller NTFS där och ingen av dom fungerar med PS3...

Visa signatur

Citera gärna för svar!

Permalänk
Medlem

Om du har angett en enhetsbokstav till USB disken så öppna CMD och skriv 'format enhetsbetäckning: /FS:FAT32'
Annars kan du prova t.ex parted magic eller liknande program som körs med bootcd eller usb minne.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Kolla om det hjälper att aktivera säker borttagning för enheten
Så här gör du i W7, tror det är typ samma för Vista/XP

Öppna "Dator"/Högerklicka på enheten/Egenskaper/fliken Maskinvara/markera rätt enhet/Egenskaper/fliken Principer/klicka i alternativet Snabb borttagning

Vet att det omvända gäller när vissa enheter inte vill formateras i NTFS, så det kan ju vara värt att kolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Om du har angett en enhetsbokstav till USB disken så öppna CMD och skriv 'format enhetsbetäckning: /FS:FAT32'
Annars kan du prova t.ex parted magic eller liknande program som körs med bootcd eller usb minne.

Hmm, får inget felmedelande på denna.. Den verkar dock ta rätt mycket tid så jag tänker göra det under natten

Visa signatur

Citera gärna för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scoped:

Hmm, får inget felmedelande på denna.. Den verkar dock ta rätt mycket tid så jag tänker göra det under natten

Ja det tar ett tag eftersom den inte gör snabbformatering, möjligt att det går att slänga in en /Q (quick format) däri också även när du kör med /FS, isf skulle det se ut 'format enhet: /FS:FAT32 /Q' kan dock inte garantera att det funkar då jag inte testat det själv.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Ja det tar ett tag eftersom den inte gör snabbformatering, möjligt att det går att slänga in en /Q (quick format) däri också även när du kör med /FS, isf skulle det se ut 'format enhet: /FS:FAT32 /Q' kan dock inte garantera att det funkar då jag inte testat det själv.

Hej!
Testade den långsamma versionen under natten bara för att sedan. på 100 %, mötas av "Volymen är för stor för FAT32"...
Väldigt tacksam för fler ideér!

Visa signatur

Citera gärna för svar!

Permalänk
Medlem

Du måste minska den stora 1900 gb partionen som är på western disken till mindre partion så den accepterar FAS 32?

Men varför vill man ha FAS32 idag?

Permalänk
Medlem

Fat32 har juh lite begränsningar nu har du inte sagt hur stor disken är, men ang ditt fina fel medelende verkar den juh vara lite stor. det man då kan göra är att dela disken i 2 partitioner och sen formatera dem i fat32. med tex diskpart(fint dospromts kommando).

Permalänk
Medlem

man måste ha den i fat32 då Playstation envisas med att använda fat32 på ps3'orna
har samma problem jag nu när jag skulle byta disk i ps3'an
köpt en sata 320 GB och tänkt slänga i
men kan ju inte formatera den jäveln så ja kan göra en back up av det som ligger på ps3'an först

inte ens med brorsan's gamla bärbara som han kör XP på har jag lyckats

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scoped:

Hej!
Testade den långsamma versionen under natten bara för att sedan. på 100 %, mötas av "Volymen är för stor för FAT32"...
Väldigt tacksam för fler ideér!

Då är det Windows 32GB limit på Fat32 diskar som ställer till det, visste inte att Windows 7 fortfarande hade den limiten. (de kan läsa Fat32 upp till 2TB men inte formatera)
Kör gparted, parted magic eller annat program som du kan lägga på en linux boot cd eller bootbart USB minne så bör det lösa sig.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Då är det Windows 32GB limit på Fat32 diskar som ställer till det, visste inte att Windows 7 fortfarande hade den limiten. (de kan läsa Fat32 upp till 2TB men inte formatera)
Kör gparted, parted magic eller annat program som du kan lägga på en linux boot cd eller bootbart USB minne så bör det lösa sig.

Okej tack!
Har du lust att länka nån bra sida så man kan lära sig hur man använder linux boot cd eller det du nämner?

Visa signatur

Citera gärna för svar!

Permalänk
Medlem

löste mitt problem med HP USB Disk Storage Format Tool
fungerade jättebra
vet inte om den fungerar på interna diskar dock
nu hade jag min hdd i en extern kabinett (169kr på inet)
(seagate 160GB)
så nu är det en ny disk i ps3'n yay

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är begränsningar i filsystemet som gör att man inte kan göra så stora partitioner, så det blir till att dela upp denna i små delar om det skall funka. Det är alltså inte W7 som är problemet. TS valde alltså en alldeles för stor HDD för ändamålet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det är begränsningar i filsystemet som gör att man inte kan göra så stora partitioner, så det blir till att dela upp denna i små delar om det skall funka. Det är alltså inte W7 som är problemet. TS valde alltså en alldeles för stor HDD för ändamålet.

Hmm, okej.. Men tack för svar! Jag är inte så insatt i hårddiskar så om du har lust att förklara mer så är jag väldigt tacksam!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera gärna för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Här är lite länkar som jag fick fram på sökorden "fat32 max format" : http://www.google.se/#hl=sv&source=hp&q=fat32+max+format&oq=F...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Till OP!

Gör som TiasE föreslår.

Formatera till FAT32 med annat verktyg.(tex parted magic, partition magic)
Det skall fungera även med en 2TB disk.

Fo3

(Windows kan inte göra formateringen, men kan använda disken om den formaterats med annat verktyg. källa: Jalle64 länkar)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Hedersmedlem

Jag orkade inte mer än googla, men som det ser ut så bör det funka även med så stora diskar, så fel jag hade
Ja man lär så länge man har ...... Google

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Gör man en sökning på disken får man upp info om korupt partition från tillverkaren som måste tas bort innan man kan partitionering/formatering. Så prova att ta bort partitionen som är på disken med Windows diskhanterare innan du startar upp WD-programmet och partitionerar/formaterar med det.