Permalänk

Hemmagjort vattenblock, CPU

Tja! Ny när det gäller vattenkylning och undrar därför om man kunde få lite hjälp...
Hade inte tänkt att fräsa ur något därför jag inte har tillgång till det, men tänkte att man kunde använda en kylare med (piggar på) conrad.se sök: cpu kylfläns.

Men inte det som är problemet utan.. vad ska jag använda för att det ska palla trycket och vara tätt??
Funderade på plexiglas som man limmar ihop med silikon men vet inte om de håller??

Tacksam för alla seriösa tips.
Tack i förhand!!

Permalänk
Antielefant

Du har egentligen inget tryck i ett slutet vattensystem då pumpen suger in samma vatten som den trycker ut, såvida du inte fräser väldigt trånga gångar i kylblocket. De flesta färdigbyggda kylblock har bara en simpel o-ring i silikon mellan kopparblock/en och eventuell plexitopp som sedan ofta skruvas ihop.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

Har ett litet annat problem också... hur tar man bort någon av mina trådar där man typ komenterat eller nånting?!!

Du kan bara ta bort dina egna inlägg genom att välja det i redigeringsläget. Detta gör dock ej att citat försvinner. Du kan ej heller ta bort skapade trådar.
OBS! Det är bättre att du tänker efter en extra gång innan du skapar ett inlägg/tråd. Har själv någon gång tagit bort inlägg men har på senare tid kommit fram till att impulsiva tankar ofta behöver finslipas innan de delas med andra :).

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Du har egentligen inget tryck i ett slutet vattensystem då pumpen suger in samma vatten som den trycker ut, såvida du inte fräser väldigt trånga gångar i kylblocket. De flesta färdigbyggda kylblock har bara en simpel o-ring i silikon mellan kopparblock/en och eventuell plexitopp som sedan ofta skruvas ihop.

Jag skulle inte fräsa det, det var ju de som va grejen. conrad.com sök cpu kylfläns så ser du vad jag menar.

Sen sätta plexi runt och limma ihop med silikon

Permalänk
Medlem

du skapar alldeles för mycket jobb för dig själv
det är alldeles för mycket jobb att ens försöka göra ett eget vattenblock
specielt med några av dom kylflänsarna dom har på conrad

betydligt bättre och billigare att köpa ett färdigt block då dessa är tät och tryck testade
och dessutom har garanti utifall nåt skulle hända

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Skrivet av pumba-kung:

du skapar alldeles för mycket jobb för dig själv
det är alldeles för mycket jobb att ens försöka göra ett eget vattenblock
specielt med några av dom kylflänsarna dom har på conrad

betydligt bättre och billigare att köpa ett färdigt block då dessa är tät och tryck testade
och dessutom har garanti utifall nåt skulle hända

Men de blir ju så j*vla dyrt!! räknade ut att de blev typ lite över 2000 spänn.

Och de blir inte billigare men fattar va du menar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

Men de blir ju så j*vla dyrt!! räknade ut att de blev typ lite över 2000 spänn.

Ett vattenblock till CPUn kan du få nytt för runt 300kr..

Permalänk
Skrivet av Sealarn:

Ett vattenblock till CPUn kan du få nytt för runt 300kr..

jo visst men, två vattenblock runt 700 spänn en eller två radiatorer 300-600 för ett slangar hört mycket dåligt med pvc slang så tygonslang 311 inkl frakt och pump för kanske 400? alltså typ 2000

Permalänk

Fattar inte? har den någon pump annars va det liksom meningen att inte köpa ett klart vattensystem

men tack ändå

Permalänk

Hade tänkt kylning till grafikkortet och processorn.
Sen en eller två radiatorer, för om man har en skulle jag kunna tänka mej att de skulle gå att använda t-rör kanske men vet ej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

jo visst men, två vattenblock runt 700 spänn en eller två radiatorer 300-600 för ett slangar hört mycket dåligt med pvc slang så tygonslang 311 inkl frakt och pump för kanske 400? alltså typ 2000

De andra kostnaderna hade tillkommit om du hade gjort ett eget vattenblock med eller?

Btw, köp http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=159121&SL_S... snabbt!

Permalänk
Medlem

Vill du ha det riktigit billig så är det väll bättre att köpa färdigt vattenblock och sedan köpa resten på typ biltema. Där finns slang för en tiondel av priset, kopplingar, raditorer (bil) och pumpar. Sen får du ju värdera vad jobbet kostar som du utför och om du kommer kunna klara av det. Men att bygga själv om man inte har någon erfarenhet eller material är ofta dyrare och mer tidskrävande.

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

Fattar inte? har den någon pump annars va det liksom meningen att inte köpa ett klart vattensystem

men tack ändå

Den är komplett. Bara att trycka in i burken och koppla in sladdarna. Klart

Visa signatur

The computer is a moron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sealarn:

De andra kostnaderna hade tillkommit om du hade gjort ett eget vattenblock med eller?

Btw, köp http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=159121&SL_S... snabbt!

Förlåt men... den där råkade vara min! ^^

Permalänk
Skrivet av santair:

Vill du ha det riktigit billig så är det väll bättre att köpa färdigt vattenblock och sedan köpa resten på typ biltema. Där finns slang för en tiondel av priset, kopplingar, raditorer (bil) och pumpar. Sen får du ju värdera vad jobbet kostar som du utför och om du kommer kunna klara av det. Men att bygga själv om man inte har någon erfarenhet eller material är ofta dyrare och mer tidskrävande.

slangarna är pvc slangar som är mycket sämre än va tygon slangar är men visst pvc slangen kostar typ 30 metern till skillnad från tygon slangen som är skitdyr men pvcen är mycket hårdare viker sig efter ett tag och blir väldig stel vad jag vet.

Permalänk
Skrivet av Sealarn:

De andra kostnaderna hade tillkommit om du hade gjort ett eget vattenblock med eller?

Btw, köp http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=159121&SL_S... snabbt!

nej det är just det de inte hade. som jag tänker mig de iallefall en kylfläns för 50 och plexi för 80 för en hyfsat stor bit.

Permalänk
Medlem

massa jobb för ingenting, har du ont om pengar så vänta ett tag med att köpa en riktig vattenkylning

Permalänk
Skrivet av jungklo:

Den är komplett. Bara att trycka in i burken och koppla in sladdarna. Klart

Nice! låter bra om jag inte orkar göra eget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

nej det är just det de inte hade. som jag tänker mig de iallefall en kylfläns för 50 och plexi för 80 för en hyfsat stor bit.

Hur hade du tänkt att pumpa runt och kyla vattnet då?

Permalänk
Skrivet av Sealarn:

Hur hade du tänkt att pumpa runt och kyla vattnet då?

jaja men då snackade jag bara om vattenblocket. jag skulle köpa till pump radiator och slang men de skulle ändå blivit typ 600 billigare med hemmagjort.

Permalänk

Hur hade du tänkt göra det hemma?

Köpa ett kopparblock och ta fram morakniven och tälja bort?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

först måste blocket bli helt plant o det är juh svårt med tanke på hur plant det måste vara, sen fräsa ut spår som vattnet kan cirkulera i och det blir väldigt svårt med tanke på att du inte har tillgång till fräs och att mellanrummet vattnet ska åka i och anläggningsytan mot CPU:n är ruskigt lite, samt att du måste göra någon bra fästanordning i ditt mobo.

så mitt råd till dig, köp ett slutet system eller spara ihop dom "600:-" du tror du känar på att göra eget och köp riktiga färdig block

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

Tja! Ny när det gäller vattenkylning och undrar därför om man kunde få lite hjälp...
Hade inte tänkt att fräsa ur något därför jag inte har tillgång till det, men tänkte att man kunde använda en kylare med (piggar på) conrad.se sök: cpu kylfläns.

Men inte det som är problemet utan.. vad ska jag använda för att det ska palla trycket och vara tätt??
Funderade på plexiglas som man limmar ihop med silikon men vet inte om de håller??

Tacksam för alla seriösa tips.
Tack i förhand!!

kolla mitt galleri kanske det hjälper, den är inte klar än så jag har inte testat det
om du ska ha bra&billig plexi så kolla ikea, de har plexiglas-hjärter med magneter (du vet såna man har på kylskåpet) de är gjorda av jättetjock plexiglas
och om du ska köpa gängtapp så kolla detta http://www.olsana.se/verktyg-redskap-maskiner/gangverktyg/gan...

jag pma om jag hittar dem plexi-hjärter

Permalänk

De jag hade problem med va att få tätt runt om. jag skulle köpa ett vattenblock och sedan försöka sätta plexi runt om som är ihoplimmat med silikon. Och undrade bara om de håller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

slangarna är pvc slangar som är mycket sämre än va tygon slangar är men visst pvc slangen kostar typ 30 metern till skillnad från tygon slangen som är skitdyr men pvcen är mycket hårdare viker sig efter ett tag och blir väldig stel vad jag vet.

ClearFlex pvc t.ex går inte att jämföra med biltemas pvc.. Du behöver inte köpa tygon om du försöker hålla priset nere.

Skrivet av Pellemanify:

jag skulle köpa ett vattenblock och sedan försöka sätta plexi runt om som är ihoplimmat med silikon. Och undrade bara om de håller?

Fattar inte va du menar?

Permalänk
Medlem

Har själv gjort ett block. Kan utveckla detta som ett projekt och göra om hela processen om någon önskar?
Med bilder osv.
Önskvärt?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

Fattar inte va du menar?[/QUOTE]

vet inte hur jag ska förklara det bättre eeeh. Ett fyrkantigt kylblock som de är piggar på inte som vanliga där det är ränder annars gå in på conrad.se och sök "kylfläns cpu" så vet du vad jag menar för sort. Och sedan till tätningen: Tänk dig en liten låda eller burk gjord i plexiglas som håller fast och täcker hela kylblocket men det ska inte finnas någon undersida på plexilådan eftersom det är där kylblocket ska ligga mot processorn. Ovanpå plexilådan gör man två hål där slangar går in och ut själva plexilådan går noginte hitta färdig som en låda det var därför jag undrar om det håller att limma ihop en låda med silikon hoppas du fattar kan inte förklara det bättre.

Permalänk
Medlem

Du ska alltså leda vatten istället för luft över en vanlig kylfläns?
Javisst det går väl. Slipa bort de yttre pinnarna så plexin har slät yta att "stå på" så ska det väl inte vara några större problem att dra ihop det så det blir tätt.

edit: För att limma ihop plexi så skulle jag använda t.ex Acrifix 192. Om jag skulle använda silikon så skulle jag komplettera med skruv (borra o gänga) som håller ihop sidorna.

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Du ska alltså leda vatten istället för luft över en vanlig kylfläns?
Javisst det går väl. Slipa bort de yttre pinnarna så plexin har slät yta att "stå på" så ska det väl inte vara några större problem att dra ihop det så det blir tätt.

edit: För att limma ihop plexi så skulle jag använda t.ex Acrifix 192. Om jag skulle använda silikon så skulle jag komplettera med skruv (borra o gänga) som håller ihop sidorna.

Okej tack!!