Permalänk
Medlem

Raid0 vad behövs?

Hej!

Jag har sen tidigare en 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, och har nu köpt en till har alltså två st.

Fråga1
Jag tänkte uttnytja mig av "Raid0" för ökad prestanda, kommer det bli en märkbar skillnad?

Sen tidigare har jag installerat operativsystem och utnyttjar för tillfället 50% av min första hårdisk.

Fråga2
Måste jag formatera om och installera om allt, eller är det plug n play?

Jag har försökt hitta information om detta via sök, men hittar faktiskt ingen information om diskarna måste vara helt formaterade eller inte. Gärna lite förslag och råd samt tips !

Tackar på förhand!
//Peter

Visa signatur

//Veslos

Permalänk
Vila i frid

Det är ominstallation som gäller. Det är inte "plug n pray". Du lär först in i datorns BIOS och aktivera raid-funktionaliteten och sen in i biosets raid-meny för att skapa ett raid-set.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Det är ominstallation som gäller. Det är inte "plug n pray". Du lär först in i datorns BIOS och aktivera raid-funktionaliteten och sen in i biosets raid-meny för att skapa ett raid-set.

Men sen är det väl så jäkla jobbigt att man ska behöva installera Raid 0 drivrutiner under Windows 7 installationen? För jag har ju också Samsung Spinpoint F3 och har funderar på Raid0 men tycker det verkar vara för krångligt med alla installationer man måste göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det är ominstallation som gäller. Det är inte "plug n pray". Du lär först in i datorns BIOS och aktivera raid-funktionaliteten och sen in i biosets raid-meny för att skapa ett raid-set.

Detsamma gäller raid 1? Man måste göra en omformatering?

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Skrivet av Ludde551:

Detsamma gäller raid 1? Man måste göra en omformatering?

Jepp, varje gång man gör en Raid så raderas allt på din hårddisk.
Är det någon som har Samsung Spinpoint F3 i Raid? Berätta hur du gjorde

Permalänk

Om du har en extra disk så kan du ju klona din befintliga disk över till extradisken och sen tillbaka igen när du har skapat din raid array.

Det blir en märbar skillnad med Raid 0, men du ökar också risken att systemet går ner eftersom det räcker med att en disk lägger av så förlorar du allt på båda.

MVH
Marcus

Permalänk
Medlem

Jag kör chipsetRAID0/1/5 sedan flera år tillbaka. Har aldrig behövt ominstallera för 0 och 1.
Gör man rätt behövs ingen ominstallation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killersigge:

Om du har en extra disk så kan du ju klona din befintliga disk över till extradisken och sen tillbaka igen när du har skapat din raid array.

Det blir en märbar skillnad med Raid 0, men du ökar också risken att systemet går ner eftersom det räcker med att en disk lägger av så förlorar du allt på båda.

MVH
Marcus

Nu väcker jag kanske en (hyfsat) gammal tråd, men det kan inte hjälpas.
Hur löser man drivrutiner till RAID isf?
Om vi säger att jag har en full 640GB hårddisk och en tom 2TB extern hårddisk. Jag klonar allt (inklusive OS) till externa hårddisken, gå rin i BIOS, sätter på RAID 0 - sen då? Hur får jag tillbaka informationen på hårddiskarna utan operativsystem? Eller menade du att man kan kopiera över allt annat såsom filmer, bilder, musik, spelens installationsfiler etc?
Edit: (Ibland tar hjärnan omvägar -.-') Vid närmare eftertanke: Jag lär ju kunna boota via USB (externa hårddisken), och väl inne i Windows kopiera över allt. Vet du någon bra programvara för detta?

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Läs manualen om din RAID-kontroller, där finns kanske en möjlighet att nolla utan ominstallation, gjorde det för många herrans år sedan med nvRaid, borde funka även idag, dock skall det vara samma storlek (helst samma typ) av diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacked:

Nu väcker jag kanske en (hyfsat) gammal tråd, men det kan inte hjälpas.
Hur löser man drivrutiner till RAID isf?
Om vi säger att jag har en full 640GB hårddisk och en tom 2TB extern hårddisk. Jag klonar allt (inklusive OS) till externa hårddisken, gå rin i BIOS, sätter på RAID 0 - sen då? Hur får jag tillbaka informationen på hårddiskarna utan operativsystem? Eller menade du att man kan kopiera över allt annat såsom filmer, bilder, musik, spelens installationsfiler etc?
Edit: (Ibland tar hjärnan omvägar -.-') Vid närmare eftertanke: Jag lär ju kunna boota via USB (externa hårddisken), och väl inne i Windows kopiera över allt. Vet du någon bra programvara för detta?

Om du fixar Acronis Disk på en cd eller usb kan du fixa all kloning osv utan windows

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Läs manualen om din RAID-kontroller, där finns kanske en möjlighet att nolla utan ominstallation, gjorde det för många herrans år sedan med nvRaid, borde funka även idag, dock skall det vara samma storlek (helst samma typ) av diskar.

Skrivet av chazzi:

Om du fixar Acronis Disk på en cd eller usb kan du fixa all kloning osv utan windows

Tack. Lutar dock åt att köpa en SSD i första hand iom föräldrarnas inköp av extern hårddisk.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson