HDD visas inte i windows ?

Permalänk
Medlem

HDD visas inte i windows ?

Hej !

Mina 2 WD blue visas inte i windows men i speedfan och bios....vad e fel ? Tänkte sätta dom 2 i raid också, helt ny innom raid osv. Men vill ha dom i raid 0, kan någon länka guid osv ?

Mvh

Permalänk
Medlem

Kollat i diskhanteraren?
Kontrollpanelen > Administrationsverktyg > Datorhantering > Diskhantering

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanberg8:

Hej !

Mina 2 WD blue visas inte i windows men i speedfan och bios....vad e fel ? Tänkte sätta dom 2 i raid också, helt ny innom raid osv. Men vill ha dom i raid 0, kan någon länka guid osv ?

Mvh

Har du precis satt inte dom? isåfall måste du formatera båda hårddiskarna innan du kan se dom vanligt i windows vilket du gör i diskhanteraren

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirderf:

Har du precis satt inte dom? isåfall måste du formatera båda hårddiskarna innan du kan se dom vanligt i windows vilket du gör i diskhanteraren

Vad exakt heter det i diskhanteraren ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanberg8:

Vad exakt heter det i diskhanteraren ?

högerklicka på vald disk -> formatera

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirderf:

högerklicka på vald disk -> formatera

Kommer inte upp formatera disk som alternativ....

Det står ;
disk 0 (min ssd)
Disk 2 931 gb inte allokerat

När jag höger klickar kommer det upp konventera till GTP-disk och konventera till dynamisk disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanberg8:

Kommer inte upp formatera disk som alternativ....

Det står ;
disk 0 (min ssd)
Disk 2 931 gb inte allokerat

När jag höger klickar kommer det upp konventera till GTP-disk och konventera till dynamisk disk

välj disk 2 höger klicka och formatera. svårare än så är det inte.

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem

Jag måste vara inne på fel diskhanterare...det är väll kontrollpanelen->system och säkerhet->adminstrationsverktyg-> datorhantering-> diskhantering ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanberg8:

Jag måste vara inne på fel diskhanterare...det är väll kontrollpanelen->system och säkerhet->adminstrationsverktyg-> datorhantering-> diskhantering ?

japp. jag var inne sj och kollade på min högerklicka så finns det formatera i listan. gör det inte det vet jag inte vad som är fel

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirderf:

japp. jag var inne sj och kollade på min högerklicka så finns det formatera i listan. gör det inte det vet jag inte vad som är fel

Verkar väldigt konstigt.....kan det ha någon med att jag har annat chipset etc ? Och vågar man prova konventera till GTP ? och vad e det ?

Permalänk
Medlem

haha hittade hur man skulle göra nu....var tvungen att göra en partion på hela disken

Permalänk
Medlem

Beroende på om du höger klickar i den vänstra (disk 0, 1 osv) eller högra rutan(bilden) över partitionen så får du upp olika val i menyn som dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanberg8:

haha hittade hur man skulle göra nu....var tvungen att göra en partion på hela disken

Innan man kan formatera en disk så måste man skapa en eller flera partitioner på den disken , inte nödvändigtvis på hela disken.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j