Permalänk
Medlem

Ny CPU-kylare

Hej.

Jag skulle vilja ha en ny CPU-kylare. För tillfället har jag Intel's stock cooler till min Intel i7 920 (LGA1366).
Det är egentligen inget fel på min kylare, förutom att den låter förjävligt när den går upp i varv.

Tyvärr har jag väldigt dåligt med utrymme, och skulle helst vilja ha en kylare som är ungefär lika stor som den jag har nu (dvs pytteliten i jämförelse med dagens kylare.) Åt sidorna runt processorn är det trångt. (Kylflänsar till gud vet allt, RAM, med mera) Jag har dock cirka 10 cm att gå på "rakt upp", så om man skulle kunna ta en stock cooler och dra ut den på höjden för att få bättre kyleffekt till lägre ljud vore det idealt!

Jag skulle gärna slippa montera en backplate, men jag antar att det inte går att komma undan i dagens läge.

Har ni några förslag på vad jag skulle kunna använda för kylare?

Jag har länge funderat på nånting liknande Corsair H50/H70 -eftersom kylarblocket ser ut att vara ungefär lika stor som min nuvarande kylare (om inte mindre, rent av!) Dock verkar radiatorn extremt tjock, eller är det jag som inbillar mig?

Tack på förhand.

Visa signatur

ASUS Rampage Extreme II | Intel i7 920 | ASUS Radeon HD 5870 | 3x Corsair Dominator DDR3 | Samsung 1TB (7200rpm)

Permalänk
Hedersmedlem

Radiatorn på H50 är inte så tjock. På H70 dä'remot är den rätt fet, speciellt om man vill ha fläktar på båda sidorna.

Jag skulle dock rekommendera Antec Kühler 620 istället. Den presterar en aning bättre än H50, och är billigare.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Radiatorn på H50 är inte så tjock. På H70 dä'remot är den rätt fet, speciellt om man vill ha fläktar på båda sidorna.

Jag skulle dock rekommendera Antec Kühler 620 istället. Den presterar en aning bättre än H50, och är billigare.

Tack för svaret.

Ja, jag såg precis Antec Kühler 620 och tyckte den var väldigt lik H50. (Fast kanske rentav bättre?)
Priset är egentligen inget bekymmer. Jag vill ha det som funkar bäst, för minst väsen och som får plats i mitt trånga chassi.

Jag tror inte H70 får plats alls, så den går nog bort tyvärr. Om det står mellan 620 och H50 så lutar jag för tillfället åt 620, fast jag måste ta mer exakta mått i mitt chassi innan jag bestämmer mig.

Finns det något annat, liknande alternativ?
Luftkylning går också bra.

Visa signatur

ASUS Rampage Extreme II | Intel i7 920 | ASUS Radeon HD 5870 | 3x Corsair Dominator DDR3 | Samsung 1TB (7200rpm)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Phrosen:

Tack för svaret.

Ja, jag såg precis Antec Kühler 620 och tyckte den var väldigt lik H50. (Fast kanske rentav bättre?)
Priset är egentligen inget bekymmer. Jag vill ha det som funkar bäst, för minst väsen och som får plats i mitt trånga chassi.

Jag tror inte H70 får plats alls, så den går nog bort tyvärr. Om det står mellan 620 och H50 så lutar jag för tillfället åt 620, fast jag måste ta mer exakta mått i mitt chassi innan jag bestämmer mig.

Finns det något annat, liknande alternativ?
Luftkylning går också bra.

Kühler 620 är faktiskt något bättre än H50, speciellt om du köper andra fläktar till den. 2st Scythe GT på den ger riktigt grymma resultat.

Luftkylning kan man aldrig få lika hög kylning och låg ljudnivå utan att ta massor med plats. Finns ju Noctuas flaggskepp NH-D14, som kyler grymt, men som tar enorm plats.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag funderade på att använda en sådan här:
http://cdon.se/hemelektronik/scythe_gentle_typhoon120mm_fl%C3...

Det borde räcka med en till en oklockad processor, va? I värsta fall kan jag ju alltid köpa ännu en vid ett senare tillfälle. (Om det får plats.)

Jag har hört att man ska vända fläkten så att den suger in luft i chassit på radiatorn när man använder H50. -Gäller samma för 620?

Vad innebär Push and Pull när man snackar om fläktar?

Visa signatur

ASUS Rampage Extreme II | Intel i7 920 | ASUS Radeon HD 5870 | 3x Corsair Dominator DDR3 | Samsung 1TB (7200rpm)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Phrosen:

Hej.

Jag funderade på att använda en sådan här:
http://cdon.se/hemelektronik/scythe_gentle_typhoon120mm_fl%C3...

Det borde räcka med en till en oklockad processor, va? I värsta fall kan jag ju alltid köpa ännu en vid ett senare tillfälle. (Om det får plats.)

Jag har hört att man ska vända fläkten så att den suger in luft i chassit på radiatorn när man använder H50. -Gäller samma för 620?

Vad innebär Push and Pull när man snackar om fläktar?

Jajjemän, det räcker finemang med en.

Att ha fläkten som insug ger lägre temperaturer på processorn, men det är ändå inget jag rekommenderar. Radiatorn blir full av damm på ingen tid, vilket gör att temperaturerna skjuter i höjden, om man måste rengöra skiten. Sätt den istället som utblås, så slipper du det!

Push and Pull innebär att man har en fläkt som pressar in luft i kylflänsen /radiatorn, och en till på andra sidan som "drar ut" luften. Två fläktar tills amma kylfläns, helt enkelt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Så två "Push and Pull" fläktar blåser alltså åt samma håll?

Har Gentle Typhoon 120mm samma djup som fläkten som följer med till radiatorn? (Kan man använda samma skruv som medföljer för att hålla fast GT-fläkten+radiatorn, eller behöver jag längre/kortare skruvar?)

Jag såg att 620 pumpen har två kablar. En som man sätter i CPU-fläkten (för ström) och sen som man kan koppla till fläkten som kyler radiatorn. Kan man på så vis kontrollera hur fort fläkten som kyler radiatorn ska snurra genom ett program i datorn? (T.ex EPU-6 Engine.)

Visa signatur

ASUS Rampage Extreme II | Intel i7 920 | ASUS Radeon HD 5870 | 3x Corsair Dominator DDR3 | Samsung 1TB (7200rpm)