Krashad HDD [HJÄLP]

Permalänk
Medlem

Krashad HDD [HJÄLP]

Hej, det är så att min hårddisk (Western Digital 1TB Modelnummer: WD10EADS-00L5B) krashade av någon anledning för ca 1-2 år sedan. Problemet var så att varje gång jag försökte att starta min dator så fick jag ett meddelande där det stod något i stil med "4th master hard disk: S.M.A.R.T. status BAD, backup and replace".
Hårddisken är alltså helt död, men jag lyckades för ca 1 år sedan att komma in i hårddisken genom ett program liknande GetDataBack, vid den tidpunkten använde jag Windows XP. Nu vill jag komma åt hårddisken igen, får samma felmeddelande när jag ska starta datorn, men jag kan ändå starta upp datorn utan problem.
Nu använder jag Windows 7 och första gången jag försökte att starta med hårddisken inkopplad så hittade datorn den inte, så jag startade om datorn och nu startade windows någon sorts diskfelsökning, när den var klar så startade windows upp normalt. Gick jag in på "Den här datorn" så såg jag den tredje hårddisken (Hade interna och en extern sedan innan), men när jag försökte att högerklicka på den så slutade "Den här datorn" att svara, försökte även att få tillgång till hårddisken via GetDataBack men när programmet började att söka efter hårddiskar så hängde det sig av någon anledning (Det hängde sig inte innan datorn hittade den trasiga hårddisken). Nu kan jag inte få datorn att hitta hårddisken alls, behöver hjälp! Ev. stavfel kan förekomma. Tack på förhand!

märke på hårddisken glömdes + lade till bild på scan
Visa signatur

• Intel i7 2600K @ 4.3GHz • ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 • 8GB Corsair Vengeance • Corsair SSD Force 3 Series 120GB • Win 7 64-bit • Corsair TX 850W • Corsair Graphite 600T Vit • Corsair Cooling Hydro H80

Permalänk

När du kom in i HDDn backade du väl upp den?
Annars har du nog missat din chans att spara någon viktig data.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Missat chansen att göra det gratis rättare sagt. Det finns räddnings recovery företag som ALLA tar 4000-10000 (JA, flera tusen) mot det dyrare hållet beroende på hur allvarligt felet är.

Jag antar att det är D: som är den trasiga disken och att den har funkat med Win 7 en tid eftersom den har en enhetsbokstav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Missat chansen att göra det gratis rättare sagt. Det finns räddnings recovery företag som ALLA tar 4000-10000 (JA, flera tusen) mot det dyrare hållet beroende på hur allvarligt felet är.

Jag antar att det är D: som är den trasiga disken och att den har funkat med Win 7 en tid eftersom den har en enhetsbokstav.

Ja D: är den trasiga disken, men jag har inte använt den medans jag har kört Windows 7. D: var tidigare antingen BD-rom-enheten eller CD-ROM-enheten. Håller för tillfället på att göra en s.k. "Mode prescan" för att lokalisera alla trasiga sektorer, har scannat i 7 timmar och 27 minuter och 28.07% är färdigt, detta program kan även laga de trasiga sektorerna, enligt hemsidan så lagas 60% av hårddiskarna som man använder detta program på, så jag håller mina tummar för det. Programmet heter f.ö. HDD Regenerator 2011.

Visa signatur

• Intel i7 2600K @ 4.3GHz • ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 • 8GB Corsair Vengeance • Corsair SSD Force 3 Series 120GB • Win 7 64-bit • Corsair TX 850W • Corsair Graphite 600T Vit • Corsair Cooling Hydro H80

Permalänk
Medlem

Fick nu tillgång till min hårddisk (ÄNTLIGEN <333). Körde HDD Regenerator 2011 (på bootbar cd) under natten, då jag glömde att göra prescan mode, eller snarare valde att inte göra det eftersom att det tog 13 timmar på datorn så gick jag direkt på regenerationen, när jag vaknade upp och den hade arbetat i 6 timmar så var den på samma % som när jag lade mig, 0,38%. Att det gick så otroligt segt beror på att jag var dum nog att ignorera prescannen, den hann i alla fall att reparera ungefär 200 bootsektorer. Ska göra om detta och låta den stå hur länge den vill på en annan dator, så att jag kan använda denna. I alla fall så startade jag om datorn efter att jag avbrutit regenerationen och startade Getdataback som nu hittade hårddisken, jag började att scanna in den och den läste in 1% sen fylldes loggen med error efter error, jag avbröt men valde att fortsätta med processen (som INTE var rekommenderat), hör och häpna ser jag alla filer till hårddisken. Det måste finnas någon gud efter allt..

stavfel
Visa signatur

• Intel i7 2600K @ 4.3GHz • ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 • 8GB Corsair Vengeance • Corsair SSD Force 3 Series 120GB • Win 7 64-bit • Corsair TX 850W • Corsair Graphite 600T Vit • Corsair Cooling Hydro H80

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_raz:

Fick nu tillgång till min hårddisk (ÄNTLIGEN <333). Körde HDD Regenerator 2011 (på bootbar cd) under natten, då jag glömde att göra prescan mode, eller snarare valde att inte göra det eftersom att det tog 13 timmar på datorn så gick jag direkt på regenerationen, när jag vaknade upp och den hade arbetat i 6 timmar så var den på samma % som när jag lade mig, 0,38%. Att det gick så otroligt segt beror på att jag var dum nog att ignorera prescannen, den hann i alla fall att reparera ungefär 200 bootsektorer. Ska göra om detta och låta den stå hur länge den vill på en annan dator, så att jag kan använda denna. I alla fall så startade jag om datorn efter att jag avbrutit regenerationen och startade Getdataback som nu hittade hårddisken, jag började att scanna in den och den läste in 1% sen fylldes loggen med error efter error, jag avbröt men valde att fortsätta med processen (som INTE var rekommenderat), hör och häpna ser jag alla filer till hårddisken. Det måste finnas någon gud efter allt..

Gör en backup direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Can0n:

Gör en backup direkt

Tro mig, I'm on it. Trodde att den var körd, men man får aldrig sluta att försöka!

Visa signatur

• Intel i7 2600K @ 4.3GHz • ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 • 8GB Corsair Vengeance • Corsair SSD Force 3 Series 120GB • Win 7 64-bit • Corsair TX 850W • Corsair Graphite 600T Vit • Corsair Cooling Hydro H80