HDD hittas inte längre!

Permalänk
Medlem

HDD hittas inte längre!

Ny WD 2tb hdd, installerad och formaterad utan problem. Dock ville den inte ta emot mitt torrent-arkiv (6-700gb) då den sa att den inte hittade ursprungsplatsen efter 20 min. Jag går in i disk manager (win 7) för att formatera om från början, finns bara "delete" i listan, nu försvinner den från datorn totalt. Finns inte i bios, eller DM. Byter jag plats på Sata kablarna hittas den i bios men datorn startar inte.. Hur fan gör jag så jag gör att datorn tror att de är en helt ny disk så ja kan börja om?!

Visa signatur

P182 )( AMD X2 5600+ 3.0GHz )( Sapphire HD4850 med Accelero S1 och Nexus 120mm )( Corsair DDR2 PC6400 2x2Gb )( Corsair HX520 )( MSI K9N Neo V2 )( Samsung sATA 500gb )( Windows 7 Ultimate 64

Permalänk
Medlem

Så av ngn anledning hittades den igen i bios och i DM, dock ser det ut: http://tinypic.com/r/2dvs7lj/7

Högerklickar jag på den får jag bara "delete" som gjorde att den försvan totalt förut och "reactivate" som inte gör nånting alls verkar det som, får bara upp "kör chkdsk när disken är online igen" men eftersom diskfan inte ens har någon bokstav så är ju chkdsk rätt värdelöst. kan alltså inte göra.. nånting vad jag har förstått.

Visa signatur

P182 )( AMD X2 5600+ 3.0GHz )( Sapphire HD4850 med Accelero S1 och Nexus 120mm )( Corsair DDR2 PC6400 2x2Gb )( Corsair HX520 )( MSI K9N Neo V2 )( Samsung sATA 500gb )( Windows 7 Ultimate 64

Permalänk
Medlem

Du börd fixa så att bios vet vilken hårddisk Windows ligger på. Lättast är att flytta SATA kabeln till den som går till Windows hårddisken så att den är i första SATA porten datorn letar på. Det bruka synas i bios där man ställer in datum tid. Annars går du till ett annat ställe i bios och letar efter en extra lista med konstiga modellnamn på alla hårddiskar och USB du kopplat.

SATA kablar har numera en lås knapp för att de gamla brukade glappa. Vissa visste inte om knappen så att SATA kontakten på moderkortet eller hårddisken skadades eller lossnade helt. Sen kan kablarna var skadade också.

I bilden av diskhanteraren:
Varför är 2 av diskarna dynamiska där 3 av partitionerna har den där gröngula färgen?
Jag skulle gör något åt det innan jag fick problem med med E: och T: också.

Varför har du massor av små svarta partitioner på disk 1?
Jag hoppas du har backup innan vi börjar så att du inte förlorar något på E: och T:

Hårddisken(partitionen) ser du på 2-3 olika ställen. Beroende på om du höger klickar i den vänstra (disk 0, 1 osv) eller högra rutan(bilden) så får du upp olika val i menyn som dyker upp. När disken är formaterad så dyker den upp längst upp i diskhanterar fönstret vilket blir totalt 3 ställen.

Höger klickar du på Disk 1, Missing rutorna så borde då få ett val för att rätta till dynamiska saken.

Till höger om de 2 rutorna ser du partitionerna. Höger klickar du där kan du ta bort partitionen du klickar i. Om den inte blir svart första gången så väljer du det igen tills det blir svart och en enda stor partition.

Permalänk
Medlem

Tack för ett genomarbetat svar!
Ja visst fan är det en röra, men jag skulle ändå vilja prioritera att få igång den nya disken innan jag städar bort petitesserna. Ska ta mig tillbaka till butiken Imorn, be om ett nytt ex då det inte ens gick att kopiera filer innan den ballade ur. Händer samma sak får man väl hoppas att de e kabeln..

Skrivet av panpo98:

Du börd fixa så att bios vet vilken hårddisk Windows ligger på. Lättast är att flytta SATA kabeln till den som går till Windows hårddisken så att den är i första SATA porten datorn letar på. Det bruka synas i bios där man ställer in datum tid. Annars går du till ett annat ställe i bios och letar efter en extra lista med konstiga modellnamn på alla hårddiskar och USB du kopplat.

SATA kablar har numera en lås knapp för att de gamla brukade glappa. Vissa visste inte om knappen så att SATA kontakten på moderkortet eller hårddisken skadades eller lossnade helt. Sen kan kablarna var skadade också.

I bilden av diskhanteraren:
Varför är 2 av diskarna dynamiska där 3 av partitionerna har den där gröngula färgen?
Jag skulle gör något åt det innan jag fick problem med med E: och T: också.

Varför har du massor av små svarta partitioner på disk 1?
Jag hoppas du har backup innan vi börjar så att du inte förlorar något på E: och T:

Hårddisken(partitionen) ser du på 2-3 olika ställen. Beroende på om du höger klickar i den vänstra (disk 0, 1 osv) eller högra rutan(bilden) så får du upp olika val i menyn som dyker upp. När disken är formaterad så dyker den upp längst upp i diskhanterar fönstret vilket blir totalt 3 ställen.

Höger klickar du på Disk 1, Missing rutorna så borde då få ett val för att rätta till dynamiska saken.

Till höger om de 2 rutorna ser du partitionerna. Höger klickar du där kan du ta bort partitionen du klickar i. Om den inte blir svart första gången så väljer du det igen tills det blir svart och en enda stor partition.

Visa signatur

P182 )( AMD X2 5600+ 3.0GHz )( Sapphire HD4850 med Accelero S1 och Nexus 120mm )( Corsair DDR2 PC6400 2x2Gb )( Corsair HX520 )( MSI K9N Neo V2 )( Samsung sATA 500gb )( Windows 7 Ultimate 64

Permalänk
Medlem

okej mysteriet tätnar...

Tog den tillbaka till butik, dom fick till en formatering utan problem och kunde föra över filer utan problem..
när jag kommer hem visar fortfarande disk manager samma sak! jag kan inte göra ett skit med disken.
Byter plats på SATA kablarna, får upp rutan om att "ny disk hittad, installerar drivers" osv, men samma resultat i DM.
Hur fan får jag till en formatering på egen hand..?

Visa signatur

P182 )( AMD X2 5600+ 3.0GHz )( Sapphire HD4850 med Accelero S1 och Nexus 120mm )( Corsair DDR2 PC6400 2x2Gb )( Corsair HX520 )( MSI K9N Neo V2 )( Samsung sATA 500gb )( Windows 7 Ultimate 64

Permalänk
Medlem

Du stängde väll av datorn innan du kopplade in och ut hårddisken?
Tydligen är det inte så självklart för alla.

Testa starta datorn 1 gång utan disken innan du stängt av datorn för att kopplat in den igen.

Bytt ut SATA kabeln och testat sätta den in en annan SATA kontakt.

Annars kanske det är något med ditt moderkort? Tex att bios behövs uppdateras eller att den är för gammal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Du stängde väll av datorn innan du kopplade in och ut hårddisken?
Tydligen är det inte så självklart för alla.

Testa starta datorn 1 gång utan disken innan du stängt av datorn för att kopplat in den igen.

Bytt ut SATA kabeln och testat sätta den in en annan SATA kontakt.

Annars kanske det är något med ditt moderkort? Tex att bios behövs uppdateras eller att den är för gammal?

Nä, installerades på rätt sätt. Dock "fungerar" den nu, men i extremt låga hastigheter, google har inte varit mkt till hjälp i ärendet..
Är det moderkortet som har gjort sitt kanske? är trots allt den "svaga" och äldsta länken i systemet, men känns ovärt att lägga ~2k på MB+cpu+ram om det ändå inte blir någon bättring med den här disken för 700 spänn!
MSI säger om mitt nuvarande:
" 4 SATAII ports by NVIDIA® nForce 520
- Supports storage and data transfers at up to 3Gb/s"

WD säger om min nya disk:
"Transfer Rates
Buffer To Host (Serial ATA) 3 Gb/s (Max)"

Nja... snarare 5-10mb/s. helt värdelöst mao. Tar även fruktansvärt lång tid att komma åt den öht, ta bort filer, ändra namn på disken osv.
Allt SER ju ut att stämma på pappret, vad är det jag har missat..?

EDIT: Nähe.. så varen borta från DM och windows i stort igen, efter ett par omstarter.. syns fortfarande i bios. är det ett tecken på att moderkortet inte gillar vad det ser..?

Visa signatur

P182 )( AMD X2 5600+ 3.0GHz )( Sapphire HD4850 med Accelero S1 och Nexus 120mm )( Corsair DDR2 PC6400 2x2Gb )( Corsair HX520 )( MSI K9N Neo V2 )( Samsung sATA 500gb )( Windows 7 Ultimate 64